مسأله‌ای که بیش از هرچیز مالکی را نگران می‌کند

مسأله‌ای که بیش از هرچیز مالکی را نگران می‌کند
شنبه 14 بهمن 1391 - 14:28

نخست وزیر عراق با اشاره به شکایت کل کشورهای دنیا از قطر و ترکیه تأکید کرد، دخالتهای ترکیه در منطقه کردستان عراق بیش از هرچیز وی را نگران می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "نوری مالکی" گفت، دخالتهای ترکیه در کردستان عراق بیش از هر چیز دیگر وی را نگران می‌کند؛ زیرا این امر باعث زمینه سازی دخالتهای دیگر می شود.
مالکی در مصاحبه با شبکه "المیادین" اظهار داشت: کشورهایی که به دنبال ترسیم نقشه منطقه هستند در حوادث سوریه و عراق دست دارند.
وی با اشاره به رسوا شدن دخالتهای خارجی در سوریه افزود: کل دنیا از محور ترکیه – قطر شکایت دارد؛ جنگ در سوریه به نیابت از قدرتهای خارجی و منطقه‌ای است.
مالکی خاطرنشان کرد: پدیده تحمیل خواسته ها به طور جدی و با هدف تنش آلود کردن اوضاع عراق، سوریه و اخیرا هم مصر ظاهر شده است؛ و برخی از کشورها با هدف ضربه زدن به کشورهای منطقه از ابزار تفرقه مذهبی استفاده می کنند.
وی تأکید کرد: عراق خواستار ثبات در منطقه و حل مشکلات و تنش ها با استفاده از روش های مسالمت آمیز است.
نخست وزیر عراق با اشاره حمله رژیم صهیونیستی به مرکز تحقیقاتی سوریه، این اقدام را به منزله توهین به همه اعراب و مسلمانان دانست و از کشورهای عربی خواست به آن رژیم و حامیانش نشان دهند که این تجاوز به منزله تجاوز به کرامت اعراب و همه مسلمانان است.
مالکی تأکید کرد: کشورهای عرب و مسلمان باید در این زمینه تأمل کرده، و در سیاست هایشان بازنگری کنند.
نوری مالکی در ادامه با بیان اینکه هیچگونه زندانی سیاسی، روزنامه نگار و فعال صنفی در زندان های عراق وجود ندارد؛  تأکید کرد: عراق جدید، مخالف هر گونه دخالت در کشورهای دیگر است و هرگز در امور داخلی سایر کشورها دخالت نخواهد کرد، اما نیروهای اطلاعاتی برخی از کشورهای منطقه در استان هایی که در آنها تظاهرات برگزار می شود، حضور دارند.
نخست وزیر عراق در ادامه تأکید کرد: سیاست عراق مبتنی بر حل و کنترل بحران ها است؛ و قانون اساسی این کشور نیازمند اصلاح است.
وی با اشاره به تحولات اخیر در برخی از استان‌های عراق خاطرنشان کرد: کسانی که شعارهای فرقه ای سرمی دهند به هیچ نتیجه ای نخواهند رسید زیرا هیچ کس آنها را نخواهد پذیرفت؛ و در صورتی که گروههای دیگر برای بازگرداندن القاعده، دست به نافرمانی بزنند، با این موضوع به روش امنیتی برخورد خواهد شد.
مالکی افزود: کمیته وزارتی درخواست های تظاهرکنندگان را به طور مستقیم از نمایندگان آنها دریافت کرده، و دولت که مسئول پاسخگویی به خواسته های تظاهرکنندگان است، به درخواست هایی که مرتبط با اهداف بیگانگان باشد، اهمیتی نخواهد داد.
نخست وزیر عراق درباره موضع ائتلاف العراقیه اظهار داشت: العراقیه پس از خروج و یا نافرمانی شماری از اعضای آن، دیگر ائتلاف سابق نیست؛ با این وجود ما از همه آنها برای گفت وگو برپایه قانون اساسی کشور دعوت می کنیم.
نوری مالکی درباره منطقه کردستان گفت: کردها بخشی اساسی از ملت عراق هستند و با آنها روابط سیاسی داریم. اما درباره موضوع فدرالیسم با آنها اختلافاتی وجود دارد و در صورتی که این اختلافات در چارچوب قانون اساسی باقی بماند قابل حل است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها