سفر قرضای برای فشار بر رهبران مقاومت بود

سفر قرضای برای فشار بر رهبران مقاومت بود
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 17:55

منابع نزديك به جنبش حماس گفتند كه سفر يوسف قرضاوي به نوار غزه خطر احتمالي بروز بحران بزرگي درون جنبش حماس را نظير بحران ايجاد شده درپي سفر ماه اكتبر امير قطر به اين منطقه ايجاد مي كند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اين منابع در گفتگو با روزنامه العرب چاپ لندن گفتند: استقبال گرمي از قرضاوي بعمل نيامد زيرا شماري از رهبران بارز جنبش حماس مشاركت در مراسم استقبال يا زمينه سازي براي استقبال مردمي از وي را نپذيرفتد كه رهبري اين مخالفت با محمود الزهار بود كه از رهبران رده اول در دستگاه نظامي جنبش حماس يعني گردان‌هاي عزالدين قسام است.
اين منابع افزودند: الزهار در نشست شوراي رهبري حماس دو روز قبل از سفر قرضاوي به نوار غزه گفت كه هر فردي كه از طرف قطر بيايد مورد استقبال واقع نمي‌شود زيرا وي تنها حامل پيام‌هاي آمريكا و اسرائيل است.
الزهار همچنين به آنچه آن را "طرح غربي حمد بن جاسم نخست وزير قطر" اشاره كرد كه در آن از مبادله اراضي با رژيم صهيونيستي سخن گفته شده است.
اين منابع تصريح كردند كه اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس به شركت كنندگان در نشست گفت كه خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس با وي تماس گرفته و از او خواسته است كه شيخ قرضاوي را بزرگ بدارند و به ايده‌هايش به عنوان يك مرجع ديني و سياسي براي سازمان بين‌المللي (اخوان المسلمين) كه حماس جزئي از آن است.
از سوي ديگر، يك منبع نزديك به تيم همراه قرضاوي گفت كه قرضاوي از رهبري حماس خواسته است كه حتي اگر قانع به طرح‌هاي صلح مطرح شده براي آنها نيستند؛ در مقابل اين طرح‌ها انعطاف و مانور داده و تحت شرايطی آن را قبول كند و قرضاوي سخن پيامبر اكرم (ص) را متذكر شد كه جنگ يك فريب است و براساس مبناي قانوني و فقهي براي كارهاي ضروري، انجام مسائل ممنوع شده مباح مي‌شود.
گفتنی این سخن قرضاوی در مورد جنگ در حالی است که خود وی برای شورشیان و تروریست‌های حاضر در سوریه فرمان و فتوای جنگ صادر می‌کند و خواستار از بین بردن حاکمیت سوریه به دلیل قرار گرفتن در خط مقاومت است.‌
وي افزود: قرضاوي به رهبران رده دوم حماس (به طور مشخص در اشاره به الزهار) درخصوص اطاعت نكردن از اوامر رهبران رده بالا هشدار داد.
قرضاوي از همگان خواست تا دستورات خالد مشعل به عنوان مرد اول جنبش حماس را اجرا كنند، زيرا وي فردي پخته است و به منافع كلي امت (يعني سازمان بين‌المللي اخوان المسلمين) آگاه است.
به گفته اين منبع، قرضاوي گفت: حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر وعده حمايت بيشتر از جنبش حماس به عنوان يك جنبش در داخل و خارج را داده است و متعهد شده است كه وي شخصاً بر بازسازي نوار غزه نظارت كند و اين امر در دوره‌اي حداكثر يكساله انجام خواهد شد اما حماس بايد پيام‌هاي اطمينان بخشي را بفرستد كه آمريكا و اسرائيلي‌ را درباره نقش "ميانجي‌گرانه ثمربخش" وي قانع كند.
اين منبع گفت: رهبران حماس ملاقات كننده با قرضاوي وعده داده‌اند كه گفته‌هايش را بررسي كنند و موضع خود را از طريق خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس به رهبران قطر ابلاغ كنند.
درمقابل استقبال سرد رهبران حماس، سفر قرضاوي با حمله شخصيت‌هاي فلسطيني بارز روبرو شد كه بارزترين آنها موضع شيخ رائد صلاح رئيس جنبش اسلامي بود.
وي حمله شديدي به قرضاوي به خاطر سفرش به غزه كرد و گفت: قرضاوي سفر ورود به غزه را با مجوز اشغالگران اسرائيلي انجام داد درحالي كه قرضاوي سفر به قدس را به علت عدم دريافت مجوز از اين رژيم حرام مي‌شمارد.
صلاح در بيانيه‌اي رسمي با بیان اینکه قرضاوي در حرام بودن عزيمت به قدس فتوا داد درحالي كه با موافقت اشغالگران به غزه مي‌رود و حتي اگر در غزه بودم از استقبال قرضاوي خودداري مي كردم؛ افزود: قرضاوي نماينده فلسطين نيست و حق فتوا دادن براي ملت فلسطين را ندارد.
قرضاوي به جايز نبودن سفر به قدس بعد از دعوت محمود عباس در كنفرانس قدس در دوحه از اعراب براي سفر به آن، فتوا داد.
قرضاوي آن هنگام گفت: علت حرام بودن سفر غيرفلسطيني‌ها به قدس به خاطر ندادن مشروعيت به اشغالگران است.
قرضاوی که بنام "شیخ ناتو"؛ "شیخ فتنه" و "ماشین فتوای امیر قطر" مشهور و معروف است، در حالی راهی غزه شد که اسماعیل هنیه نخست‌وزیر حماس در اقدامی عجیب بر دستان وی بوسه زد، اما بسیاری از فرماندهان گردان‌های مقاومت فلسطین از ملاقات با وی خودداری کردند، چرا که وی را حامل پیام حکام دوحه به سران حماس برای پذیرفتن طرح فروش سرزمین‌های فلسطینی ارزیابی می‌کردند.

پربیننده ترین خبرها