ارزیابی رسانه‌های ترکیه از رفتار اردوغان و حزب وی

ارزیابی رسانه‌های ترکیه از رفتار اردوغان و حزب وی
جمعه 7 تير 1392 - 17:32

پایان دادن به مساله کردها در ترکیه، همچنان از اولویت‌های دولت اردوغان شمرده می‌شود، این در حالی است که در ترکیه علاوه بر کردها، مسایل مهم دیگری نیز وجود دارند که رسانه‌های این کشور همچنان آن را مورد بحث قرار می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اما در این میان موانع بسیاری بر سر راه نخست‌وزیر ترکیه وجود دارد و شاید یکی از این مشکلات که وی فکر آن را هم نمی‌کرد اعتراضات یک ماه گذشته در استانبول و دیگر شهرهای این کشور بود، اعتراضاتی که نشان داد اردوغان آنگونه که ادعا می‌کند قدرتمند و محبوب نیست.
در همین حال رئیس حزب کُردهای ترکیه موسوم به "حزب صلح و دموکراسی " سخنان مهمی را در ارتباط با حل مشکل کردها در ترکیه ایراد کرد که ارتباط مستقیمی با اعتراضات اخیر دارد.
" صلاح الدين دمیرتاش" درگفتگو با روزنامه "ملیت" گفت: این روند ممکن بود که درجریان حوادث پارک "گیزی" استانبول متوقف شود، به این علت که شیوه سرکوب معترضان و لحنی که حزب عدالت و توسعه به کار برده بود،" عبدالله اوجلان" رهبر حزب کارگران کردستان را به شدت در تنگنا قرار داده بود.
دمیرتاش افزود: حزب وی تلاش‌های فوق‌العاده برای جلوگیری از بازگشت به عملیات نظامی که ممکن بود هر لحظه شروع شود، به کار گرفت اما این درست نبود که این مساله را به افکار عمومی انعکاس دهیم، درحالیکه 90 درصد از موانع موجود از بین رفته بود.
وی افزود "ما منتظر شروع مرحله دوم از این راه‌حل هستیم که اجرای آن بر عهده دولت است و باید اصلاحات قانونی را مدنظر قرار دهد".
اوجلان در پیام جدید خود به دولت اعلام کرده بود که حل مشکل کردها در راستای تقویت دموکراسی در ترکیه و نه بالعکس صورت می گیرد.
با اینکه هنوز هیچ اقدام ملموسی برای پاسخ دادن به خواسته‌های کُردها صورت نگرفته است، به ویژه در پارلمان که چند روز دیگر مرخصی آن به مناسبت ماه رمضان شروع می‌شود، مشکل پارک "گیزی" میدان تقسیم و واکنش‌های افراطی پلیس که از حمایت‌های دولت حزب عدالت و توسعه برای مقابله با معترضان برخوردار شد، همچنان به قوت خود باقی است و به ویژه در زمینه ارتباط با اتحادیه اروپا که آخرین آن یادداشتی بود که سفرای این اتحادیه، در آنکارا برای دولت ترکیه فرستادند.
درهمین چارچوب، روزنامه "حریت" به انتشار نامه‌هایی پرداخت که از دو سوی اقیانوس اطلس آمده است.
این روزنامه نوشت شعارهای تاییدی که خانواده‌های فارغ التحصیلان دانشکده‌های پلیس درحمایت از اردوغان سر دادند و سخنرانی وی، نشان می‌دهد که پلیس در ترکیه سیاسی شده است و اردوغان به آن تکیه کرده است اما این مساله باعث نمی‌شود که اردوغان پیام‌هایی را که طی دو روز گذشته از کشورهای دو طرف اقیانوس اطلس برایش آمده است، نادیده گیرد و به آن بی توجه باشد، اولین پیام از طرف دوستش باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا آمده است که از وی خواسته است که به خشونت متوسل نشود و دیگری از سوی شورای اروپا و سومی از سوی سفرای اتحادیه اروپا در آنکارا.

این روزنامه همچنین نوشت غرب به مدت ده سال، به اردوغان توجه کرد و وی را در ارتباط با پرونده حقوق بشر بازخواست نکرد ولی پر واضح است که ترکیه پس از حوادث میدان تقسیم وارد مرحله جدیدی شد که معیار آن آزادی و گذشت است و ترکیه اکنون با یک آزمون دشوار روبرو است.
روزنامه "جمهوریت" نطق تحریک آمیز اردوغان را عامل متشنج شدن اوضاع در ترکیه دانست و گفت یک "بسم الله" معادل هزاران اظهار نظر در پایگاه تویتر تاثیرگذار است و این مساله نشان دهنده بهره برداری از دین به عنوان ابزاری درخدمت سیاست است.
این روزنامه نوشت: "مردم درمیدان تقسیم تظاهرات کردند و درمقابل آن، طرفداران حزب عدالت و توسعه به خیابان ها آمدند. بدون تردید، دو ترکیه وجود دارد، یکی ترکیه با تعدد گروه‌ها و اقشار و ترکیه دیگر، ترکیه‌ای که خواهان همکاری با طرف مقابل است و وظیفه دولت این است که بین این دو جبهه ادغام کند و به آنها بیاموزد که باید درکنار یکدیگر زندگی کنند و به یکدیگر احترام بگذارند که متاسفانه اکنون وضعیت اینگونه نیست، بلکه دولت به اقداماتی عکس این می پردازد و با درپیش گرفتن سیاست های فتنه انگیز  و تفرقه افکنانه ، شکاف میان دو طرف را افزایش می دهد.
در روزنامه "طرف" تانیر آقشام، مقایسه‌ای میان "‌لیندون جانسون" رئیس جمهوری فقید آمریکا و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه انجام داد و گفت: اگر کسی زندگینامه  لیندون جانسون" و پایان سیاسی وی را برای اردوغان تعریف می‌کرد، وجوه مشابه بسیاری را مشاهد می‌کرد که می‌توان از آن درس گرفت.
جانسون رئیس جمهوری بود که به مساله مساوات میان سیاه‌پوست‌ها و سفید پوست‌ها اهمیت زیادی می‌داد و در دوره وی، دو قانون مهم که میان دو نژاد سیاه و سفید تساوی قائل می‌شد، صادر شد اما مساله غافلگیر کننده این بود که بلافاصله پس از صدور این دو قانون‌، درگیری‌های معروف لس آنجلس که به درگیری‌های خونین "واتس" معروف شد، روی داد و ده ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.
جانسون تلاش کرد تا درک کند که این مساله غافلگیر کننده چه بود و بعداً متوجه شد که تغییر در قوانین، نیازمند تغییر در ساختار اجتماعی است و پس از آن در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد.
آکشام افزود "وضعیت اردوغان مانند وضعیت جانسون است، اردوغان با تغییراتی که تا به امروز انجام داده است، زیرساخت‌ها را برای مقاومت و مخالفتی که در میدان تقسیم و پارک "گیزی" شروع شد، آماده کرد و آنرا صرفاً ناسپاسی از موفقیت‌ها و عملکردهای خوبِ سابقش دانست این درحالیست که وی باید وضعیت جامعه را به خوبی ارزیابی می‌کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها