جمعه مصری ها و زورآزمایی در همه استان ها

جمعه مصری ها و زورآزمایی در همه استان ها
جمعه 4 مرداد 1392 - 22:37

رسانه های موافق دولت موقت و ارتش و مخالفان اخوانی آن هر کدام روایت های متفاوتی از تحولات روز جمعه مصر داشته و دارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پایگاه خبری روزنامه الیوم السابع مصر که از مخالفان سرسخت اخوانی ها به شمار می رود، در گزارش روز جمعه خود در مورد تحولات سیاسی این کشور گزارش داد: استان های مختلف مصر روز جمعه صحنه برگزاری تجمع های میلیونی بود که ثابت کرد مردمی که روز سی ام ژوئن قیام کردند، قادر به قیام مستمر برای سرنگونی نظام اخوان المسلمین هستند که طی یک سال با حکومت بر کشور، طعم تلخِ ترس از آینده را به مردم چشاندند و تلاش کردند که امور اصلی کشور را در دست گیرند و مشکلات را بدون راه حل گذاشتند.

در این گزارش آمده است: مردم بر سر سفره های افطار در میادین شهرها و مراکز استان های مصر از اسوان گرفته تا قنا در شمال و بنی سویف و الفیوم در دلتا، در منوفیه، البحیره، کفر الشیخ، الدقهلیه، اسکندریه، الشرقيه، القليوبيه و در شهرهای اسماعیلیه، سوئز، پورسعید، دمیاط، سینای شمالی و جنوبی جمع شدند و برادران مسیحی برای اعلام همبستگی با ارتش و درحمایت از آن امروز روزه گرفتند و با شعار ارتش و مردم و پلیس، حمایت خود را از ارتش اعلام و بر همبستگی برای مقابله با تروریسم و خشونت تاکید کردند.

در کفر الشیخ، شمار زیادی از مسیحیان در میدان کفرالشیخ و الابراهیی که برای اعلام همبستگی با مسلمانان از خوردن و آشامیدن امساک کردند و روزه گرفتند، هنگام افطار در کنار مسلمانان بر سر سفره های افطار نشستند.

مايكل أيوب که یک کارگر مسیحی است، به خبرنگار الیوم السابع گفت: ما در ميادين كفرالشيخ حضور یافته ایم تا با مسلمانان در روزه و افطار آنان مشارکت کنیم".

ضياء أبو الفتوح، عضو دبیرخانه حزب الدستور در منطقه "قلین" نیز گفت: تجمع هایی در میدان الشهدا و در مقابل سکوی اصلی برگزار شد.

وی افزود افطاری گروهی با مشارکت اهالی منطقه قلین و گروه های انقلابی تهیه و تدارک دیده می شود و مراسم تا هنگام سحر که در میدان الشهداء به طور جمعی برگزار می شود ، ادامه دارد.

در الغربیه نیز میدان الشون در شهر "المحلة الكبرى" شاهد حضور گسترده تظاهرکنندگانی بود که با شرکت در تظاهرات، مخالفت خود را با تروریسم اعلام کردند.

تظاهرکنندگان درحالی که پرچم های مصر و عکس هایی از عبدالفتاح السيسى را دردست داشتند، سفره افطار را در این میدان پهن کردند و این درحالی بود که سرودهای ملی از رادیو پخش می شد.

بسیاری از تظاهرکنندگان در شهر طنطا نیز مراسم افطار دسته جمعی را در میدان الشهداء در مقابل دفتر دادستانی کل استان الغربیه برگزار کردند.

در سینای شمالی نیز صدها نفر از جوانان این استان در شهر العریش با تجمع در میدان الناقوره مراسم افطار را به طور جمعی برگزار کردند و حمایت خود را ازارتش اعلام نمودند.

جوانان درحالی که پرچم مصر و تصاویری از السیسی را در دست داشتند، شعار می دادند که ارتش و مردم با هم یکی هستند و نیز شعارهایی درحمایت از السیسی سر می دادند.

این در حالی است که طرفداران اخوان المسلمین نیز در مناطق مختلف مصر روز پر جنب و جوشی را پشت سر گذاشتند و تلاش کردند تا همه توان خود را برای بر کرسی نشاندن خواسته هایشان به میدان آورند. آنها هر چند از نظر تعداد از مخالفان خود کمتر بودند، اما شبکه خبری الجزیره قطر در تلاش بود تا به هر ترتیب ممکن، تعداد آنها را کمتر از مخالفان نشان ندهد.

این تجمعات در یک ساعت مانده به وقت افطار در مصر به درگیری شدیدی میان طرفین تبدیل شد که در اسکندریه منجر به کشته شدن دو تن از طرفداران اخوان المسلمین شد.

اخوانی ها در قاهره بیشتر در شهر النصر تجمع کردند و تلاش داشتند تا خود را به مناطق مهم پایتخت برسانند که با ممانعت ارتش این کشور مواجه شدند و در نتیجه درگیری شدیدی میان آنها روی داد. تا لحظه تنظیم این خبر، درگیری ها در مناطق مختلف ادامه دارد و این در حالی است که از فرصت 48 ساعته ارتش به سران اخوان برای پیوستن به طرح نجات ملی چند ساعتی گذشته است و محمد المرسی برای گذراندن دوران 15 روزه زندان خود راهی زندان طره شده است.

روز پنج شنبه محمد البدیع امیرالمومنین اخوان در اظهاراتی عجیب که بهره برداری از عواطف دینی مردم محسوب می شود، درخواست مرسی برای تجمع حمایتی از ارتش را با انهدام خانه کعبه یکی دانسته بود که این اظهار نظر با مخالفت و انتقاد شدید بسیاری از علمای دینی مصری مواجه شده بود.

پربیننده ترین خبرها