با حضور طرفهای فلسطینی و اسرائیلی صورت گرفت

آغاز مذاکرات سازش در آمریکا

آغاز مذاکرات سازش در آمریکا
سه شنبه 8 مرداد 1392 - 07:55

دور تازه مذاکرات سازش میان طرفهای فلسطینی تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر در کرانه باختری رود اردن و نمایندگان رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا از امروز در واشنگتن کار خود را شروع کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نشست افتتاحیه که با مراسم افطاری که توسط جان کری در وزارت خارجه آمریکا برگزار شد، با قرائت بیانیه باراک اوباما کار خود را شروع کرد و به گفته مقامات آمریکایی این دور از مذاکرات ممکن است حدود 9 ماه طول بکشد.
باراک اوباما با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از آغاز مجدد گفت‌وگوهای سازش میان فلسطینیان و اسرائیل، تاکید کرد از سرگیری این گفت‌وگوها امیدوار کننده است اما دو طرف دخیل در این مذاکرات انتخاب های دشواری پیش رو دارند.
رئیس جمهور آمریکا در این بیانیه تاکید کرد: «هنوز دشوارترین بخش مذاکرات فرا نرسیده است اما من امیدوار هستم هم اسرائیلی ها و هم فلسطینیان مذاکرات خود را با حسن نیت ، اراده ای قوی و دقت مستمر دنبال کنند.»
در بیانیه ریاست جمهوری آمریکا آمده است:« از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه، یک قدم رو به جلو و امیدوار کننده است هر چند دو طرف مذاکره کننده باید سخت کار کنند و خود را برای تصمیم گیری های دشوار در آینده آماده کنند.»
رئیس جمهور آمریکا در پایان بیانیه خود آورده است: « آمریکا آماده است در طول مذاکرات مستقیم میان فلسطینیان و اسرائیلی ها از دو طرف مذاکره کننده حمایت کند تا بلکه بتوان به هدف اصلی که تشکیل دو کشور در کنار یکدیگر است دست یافت، دو کشوری که بتوانند در آرامش و امنیت همزیستی داشته باشند.»
جان کری وزیر امورخارجه آمریکا نیز در نشست افتتاحیه این مذاکرات از هر دو طرف خواست تا برای رسیدن به نتیجه مشترک از برخی از خواسته‌های خود عدول کنند، او این دور از مذاکرات را سخت و طاقت‌فرسا خواند.
از سوی دیگر، دبیرکل سازمان ملل دوشنبه دوشنبه از موضوع ازسرگیری مذاکرات سازش میان مقامات رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین که قرار است دوشنبه در واشنگتن آغاز شود، به شدت حمایت کرد.
«بان کی مون» این موضع‌گیری را دوشنبه در ملاقات با «تزیپی لیونی» وزیر دادگستری و مذاکره کننده ارشد رژیم صهیونیستی در مذاکرات سازش عنوان کرد.
ادواردو دل بوئی معاون سخنگوی سازمان ملل در نشست روزانه خبری با اشاره به راه حل مذاکره میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها افزود : « دبیرکل از موضوع ازسرگیری مذاکرات جدی برای دستیابی به راه حل دو کشور کاملا حمایت حمایت کرد و از تصمیم شجاعانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در این زمینه استقبال کرده است.»
دور تازه مذاکرات سازش در حالی در خاک آمریکا در حال برگزاری است که بسیاری از فلسطینی‌ها این مذاکرات را بدون ارزش ارزیابی کرده و بر این باور هستند که آمریکا نمی‌تواند میانجی‌گر خوبی در این مورد باشد، چرا که سران کاخ سفید همه طرفدار رژیم صهیونیستی بوده و تنها از فلسطینی‌ها می‌خواهند تا از مواضع خود کوتاه آمده و بخش‌های بیشتری از سرزمین‌های اشغالی خود را به طرف صهیونیستی واگذار کنند. آنها در اعتراض به از سرگیری دور تازه مذاکرات سازش، اعتراضات گسترده خیابانی را هم صورت دادند که با سرکوب نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان مواجه شد.

پربیننده ترین خبرها