چرا اروپایی ها به مذاکرات هسته ای ژنو خوش بین هستند؟

چرا اروپایی ها به مذاکرات هسته ای ژنو خوش بین هستند؟
پنج‌شنبه 25 مهر 1392 - 19:56

بروکسل (العالم) ـ خبرنگار العالم در بروکسل گزارش داد که منابع سیاسی و نمایندگان پارلمان اروپا درباره دستیابی به توافق با ایران و پایان دادن به تحریم های اعمال شده علیه تهران، خوشبین هستند.

به گزارش خبرنگار العالم، رضایت آشکاری در مواضع اروپایی ها در بروکسل درباره نتایج اولین دوره مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در ژنو مشاهده می شود.
به گفته ناظران، این مذاکرات و نشست ها و رایزنی های متعددی که در دو روز (سه شنبه و چهارشنبه23 و 24 مهرماه) برگزار شد، نشان داد که با وجود ماهیت کاملا مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران، تهران برای برطرف کردن آنچه از آن به عنوان "نگرانی ها" یاد می شود، تلاش می نماید.
ناظران بر این باورند که این دوره از مذاکرات، سرآغاز عملی برای نقشه راهی بود که ایران در زمینه دستیابی به توافق در صورت جدی بودن طرف های دیگر ارائه کرده است؛ به گونه ای که این توافق به عقب نشینی ایران از حقوق هسته ای خود نینجامد. زیرا ایران بارها اعلام کرده است که زمان دادن امتیازات یک جانبه به پایان رسیده است.
"فرانک سشوالبا" کارشناس مسائل استراتژیک و روابط بین الملل در پارلمان اروپا به خبرنگار العالم گفت: طرف های بین المللی در این مذاکرات باید با ایران از موضع برابر و به عنوان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت و کرامت گفتگو نمایند و به نظر می رسد که امریکایی ها کم کم این واقعیت را پذیرفته اند.
"کریکس تریانداویلیدیس" نماینده پارلمان اروپا نیز در این باره به خبرنگار العالم گفت: هنوز نمی توان درباره این مذاکرات بیش از حد خوش بین بود. با این وجود، بی تردید فضا پس از مذاکرات ژنو در مقایسه با چند ماه اخیر بسیار بهتر است.
"عایده سلیمان" رئیس هیأت اعراب سرزمین های 1948 فلسطین نیز در گفت وگو با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد: طرحی که ایران ارائه کرده، بیانگر اصرار این کشور بر داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای است، و درباره این طرح جدیت فراوانی وجود دارد.
در حالی که هنوز هیأت کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از ژنو به بروکسل بازنگشته است تلاش امریکا برای نزدیک شدن به ایران، اصلی ترین محور مواضع اروپایی ها را تشکیل می دهد؛ به باور این کشورها این امر نشان دهنده نیاز امریکا به نقش ایران در مسائل حساس و پیچیده ای است که غرب تاکنون در حل آن ناتوان مانده است.
MKH-17-10:43

پربیننده ترین خبرها