سکوت عجیب تشکیلات خودگردان درباره ترور عرفات

سکوت عجیب تشکیلات خودگردان درباره  ترور عرفات
شنبه 18 آبان 1392 - 15:12

نویسنده و پژوهشگر سرشناس فلسطینی، سکوت طولانی مدت تشکیلات خودگردان در خصوص ترور یاسر عرفات را عجیب دانست.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" تأکید کرد: تشکیلات خودگردان باید درباره ترور یاسرعرفات به دست اسرائیل 2 تحقیق را در سطح بین المللی و داخلی با جدیت آغاز و تا پایان دنبال کند؛ با وجود تردیدها، امیدواریم که تشکیلات این انتظارات را عملی کند.
"عبدالباری عطوان" در مطلبی در سایت تحلیلی – خبری "الرأی" نوشت:  ماده هسته ای پلونیوم را تنها آمریکا، روسیه و اسرائیل در اختیار دارند. یاسر عرفات با این ماده ترور شد. دو ابر قدرت آمریکا و روسیه منفعت مستقیمی در ترور عرفات نداشته اند؛ از این رو انگشت اتهام متوجه رژیم اسرائیل می شود؛ چرا که در 60 سال گذشته از اشغال خاک فلسطین در این گونه ترورها ضد اعراب، فلسطینی ها و نمایندگان سازمان های بین المللی حرفه ای شده است.
عطوان تأکید کرد: آریل شارون، نخست وزیر اسبق رژیم اسرائیل که هم اکنون در کما به سر می برد، بارها به صورت آشکار تهدید کرده بود که رئیس تشکیلات خودگردان را به قتل می رساند؛ زیرا او در سال 2000 در کمپ دیوید تسلیم صهیونیست ها نشد و از قدس اشغالی و حاکمیت کامل و مطلق بر آن دست برنداشت.
وی افزود: عرفات با امکانات ساده ای که در اختیار داشت همه احتیاط های لازم را برای ناکام گذاشتن طرح ترورش، که آن را پیش بینی کرده بود، بکار می گرفت. وی هیچ دیدار رسمی با مقامات عرب نداشت، جز با هیأت های غیر رسمی مردمی که برای اعلام همبستگی به دیدار وی می آمدند.
عطوان خاطرنشان کرد: استفاده از پلونیوم برای ترور نخستین بار در نوامبر 2006 فاش شد. در آن سال الکساندر لتوینینکو، جاسوس سابق روسیه در هتلی در لندن با این ماده مسموم شد. کشف این ماده در جسم قربانی چون طی چند روز منجر به مرگ فرد می شود و آثاری به جای نمی گذارد، دشوار است.
این نویسنده فلسطینی تأکید کرد: سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که اکنون نقش تشکیلات خودگردان چیست و چه اقداماتی را انجام خواهد داد؟ و چرا تشکیلات در همه این سال ها سکوت کرد و هیچ اقدامی برای تحقیق درباره چگونگی ترور عرفات انجام نداد؟
عطوان اظهار داشت: گفته می شود تشکیلات خودگردان توان مالی پرداخت هزینه های چنین تحقیقات جنایی و آزمایشگاهی را ندارد. این سخن گمراه کننده ای است. همه آزمایش هایی که توسط یکی از بنیادهای سویسی در این زمینه انجام شد فقط حدود یک میلیون دلار هزینه داشت. آیا تشکیلات خودگردان که بیش از 4 میلیارد دلار بدهی برای مردم فلسطین به بار آورده است، نمی تواند یک میلیون دلار برای کشف نحوه ترور رهبرش اختصاص دهد.
وی افزود: سکوت تشکیلات خودگردان در قبال این جنایت عجیب است. شگفت آور اینکه چگونه تشکیلات خودگردان با وجود کشف نقش رژیم اسرائیل در این جنایت و با وجود تداوم شهرکسازی های گسترده و بی سابقه کنونی، پافشاری نتانیاهو بر ادامه اشغال "وادی اردن" و رد حق بازگشت آوارگان و پافشاری بر شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان کشوری یهودی همچنان به مذاکرات ادامه می دهد.
عطوان خاطرنشان کرد: از این رو درخواست تشکیلات خودگردان برای انجام تحقیق بین المللی درباره ترور عرفات کافی نیست. این اقدام درواقع برای رد گم کردن است. آنچه از تشکیلات انتظار می رود این است که از مذاکرات عقب نشینی کند و عضو دادگاه جنایات جنگی لاهه شود و اسرائیلی ها را مورد پیگرد قضایی قرار دهد.
عطوان ادامه داد: مهم ترین تحقیقی باید در داخل تشکیلات خودگردان انجام شود، تا مزدورانی که زمینه های سیاسی لازم را برای این ترور  فراهم کردند شناسایی شوند؛ و معلوم شود چه کسانی در داخل طرح ترور یاسر عرفات را اجرا کردند.
وی تأکید کرد: آیا تشکیلات خودگردان با جدیت خواستار انجام این 2 تحقیق می شود، و بدون هیچ هراسی از تاثیر آن بر مذاکرات و دیگر پیامدها، تحقیقات را تا پایان دنبال می کند؟ با وجود تردیدها، امیدواریم که این گونه شود.

پربیننده ترین خبرها