کنفرانس گفتگوی منامه یا نشست توطئه علیه ایران؟

کنفرانس گفتگوی منامه یا نشست توطئه علیه ایران؟
شنبه 16 آذر 1392 - 22:45

العالم - نشست موسوم به گفت و گوی منامه درشرایطی در پایتخت بحرین آغاز بکار کرد که تعدادی از شرکت کنندگان به طرح مسائل یک طرفه و ادعاهای واهی علیه ایران پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم جلسه افتتاحیه کنفرانس "گفتگوی منامه" از دیروز زیر عنوان "آینده خاورماینه، منازعات و تغییر" با شرکت ترکی فیصل رئيس پیشین دستگاه اطلاعاتي عربستان و رئیس فعلی مرکز پادشاهی پژوهش های اسلامی در عربستان جلسه ای آغاز شد و از همان ابتدا مشخص بود که با حضور میهمانان اینچنینی به جلسه ای برای طرح موضوع ای مبهم و ادعاهای بی اساس علیه ایران تبدیل شود.

رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان در این جلسه ضمن ابراز تردید درباره توافقنامه 5+1 میان غرب و امریکا و ایران تاکید کرد که این توافق باید با مشارکت شورای همکاری کشورهای خلیج فارس به عنوان یکی از طرف ها به توافقنامه 5+2 تغییر می یافت زیرا کشورهای حوزه خلیج فارس در منطقه ذی نفع اصلی به شمار می آیند.

فیصل افزود من درزمان حاضرسمت سیاسی ندارم؛ اما همگی ما به عنوان شهروندان کشورهای خلیج فارس حق داریم به دولت هایمان برای مقابله با هرنوع خطر از جمله خطر هسته ای اعمال فشار کنیم؛ زیرا زمین لرزه و حوادث طبیعی ناشی از آن ممکن است به همه منطقه آسیب برساند.

فیصل در ادامه ادعا کرد ایران علی رغم چهره خندانی که کشورهای حوزه خلیج فارس نشان می دهد اما اتهاماتی همچون دست داشتن عربستان در انفجار سفارت تهران در بیروت را مطرح کرده است.

ترکی فیصل گفت که ایران باید در قضایایی که مشکلات اساسی به شمار می آیند گام های مهمی بردارد تا مقاصدش به طور واضح مشخص شود. مثلا هنوز برخی نگرانی ها در مورد موضع تهران در قبال بحرین وجود دارد چنان که می بینیم بعضی شبکه های تلویزیونی وابسته به ایران به شکل منفی به بحرین و سایر کشورهای عربی حمله می کنند که این حملات باید متوقف شود.

فیصل به زعم خود خطاب به ایران افزود: "به جای لبخندهای زیبا و توخالی، نیت های صادقانه نشان دهید".

دکتر محمد صباح السالم الصباح نخست وزیر سابق و وزیر خارجه سابق کویت که با اظهارات ترکی فیصل درباره توافق غرب و امریکا با ایران موافق بود ، خاطرنشان کرد هنگام بررسی مشکلات هسته ای کره شمالی، کشورهای همسایه آن طرف اصلی مناقشات بودن اما هنگام توافق با ایران همسایگان نقشی نداشتند.

وی مدعی شد ایران خودش خطوط اصلی توافق با غرب را معین کرد چنانکه بررسی برنامه هسته ای ایران و آینده کشورهای منطقه بدون مشارکت کشورهای ذیربط صورت گرفت.

شیخ محمد صباح سالم الصباح ضمن ابراز خوشحالی از اظهارات سناتور کاین گفت این نظرات به نفع روابط استراتژیک شورای همکاری خلیج فارس و امریکا خواهد بود؛ ولی ما به گام های واقعی برای شان دادن این روابط استراتژیک نیاز داریم زیرا برخی اظهار نظرهای رسمی از سوی بعضی مسوولان امریکایی از جمله سوزان رایس مشاور اوباما در امنیت ملی در راستای این روابط نیست.

سناتور تیم کاین رئیس کمیته فرعی امور خاوردور و آسیای میانه و جنوبی در مجلس سنای امریکا در این نشست تاکید کرد علی رغم اهمیتی که جلوگیری از گسترش مسابقه هسته ای در منطقه دارد؛ اما توافق حاصل شده با ایران فقط درباره پرونده هسته ای ایران نبود و ما به بحران سوریه نیز پرداختیم؛ زیرا معتقدیم تلاش های دیپلماسی می تواند به افزایش امنیت در منطقه کمک کند.

او ابراز امیدواری کرد که گفتگو باعث برطرف شدن نگرانی طرف های ذیربط شود.

کاین درباره روابط ایران و امریکا بعد از توافق ژنو گفت: ما قدرت و ارزش شورای همکاری خلیج فارس را درک می کنیم و با هم پیمانان منطقه ای خود روابط نظامی و دیپلماتیک قوی داریم درحالیکه روابط ما با ایران دوستانه نیست و افزود: فقط دوستان ما دوستانمان باقی می مانند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما می خواهیم هم پیمان هایمان از برنامه هسته ای ایران در امان باشند و نیز به خطر مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه آگاهیم و می دانیم که اگر ایران به تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای ادامه دهد سایرکشورهای منطقه نیز برای به دست آوردن آن تلاش خواهند کرد.

سناتور کاین اظهار کرد امریکا نزدیک به 12 سال در عراق و افغانستان حضور داشت که این باعث خسارتهای فراوان در زمینه نظامی شد از این رو ضمن هشدار نسبت به خطرات اقدام نظامی معتقدیم دیپلماسی باید برای حل اختلافات و تقریب دیدگاهها پادر میانی کند و علی رغم عدم تغییر روابط امریکا با کشور های منطقه بعد از جنگ افغانستان و عراق، ما خواهان روابط بهتر با کشورهای منطقه هستیم.

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق نیز گفت که حضورایران درصحنه بین الملل یک اتفاق مثبت است و توافق ایران با غرب نه فقط درباره پرونده هسته ای این کشور، که دربرگیرنده تمام مشکلات ایران با منطقه بود چنان که یک جدول زمان بندی برای برطرف شدن این مشکلات با شروع از پرونده هسته ای و سپس سایر مسائل را شامل می شود.

وزیر خارجه عراق خاطرنشان کرد هنوز بعضی مشکلات در روابط میان ایران و کشورهای خلیج فارس و سایر کشورهای عربی وجود دارد؛ ولی ما منتظر می مانیم تا این نگرانی ها طبق جدول زمانی میان طرفین حل و فصل شود.

هوشیار زیباری گفت: نقش ایران در منطقه بعد از توافق ژنو افزایش خواهد یافت اما سوال مهم این است که آیا ایران از این فرصت به صورت مثبت استفاده خواهد کرد یا منفی؟

زیباری افزود جهان شاهد تغییرات زیادی بوده و امریکا و اروپا نیز تغییراتی کرده اند و کشورهای منطقه نیز باید روابط خود را بر اساس چالشهای فرارو تنظیم کنند. کشورهای منطقه باید در قضایای مختلف برخود تکیه و از جمله نظام امنیت داخلی ایجاد کنند که این طرح علاوه بر کشورهای حوزه خلیج فارس باید شامل عراق و یمن نیز بشود زیرا این دو کشور هم جزء منطقه به شمار می آیند.

این جلسه همچنین به بحث و بررسی بحران سوریه و اثرات آن پرداخت و ترکی فیصل  ادعا کرد بزرگ ترین مشکل در پرونده سوریه جنایاتی است که درحق مردم این کشور روا داشته شده . دولت هرروز صدها تن از مردم را می کشد و جهانیان به نظاره این صحنه پرداخته و هیچ اقدامی نمی کنند. حتی امریکا به صورت مطلوب در این قضیه دخالت نکرد از این رو همه دنیا در جنایات سوریه شریکند و هیچ راه حلی جز براندازی دولت دمشق وجود ندارد.

فیصل افزود: ما از امریکا نمی خواهیم که در سوریه دخالت نظامی کند اما می خواهیم که تمام وسایل دیگر را برای حمایت از معارضان به کار برد تا کشتار در سوریه پایان گیرد و این همان چیزی است که از اروپایی ها نیز می خواهیم.

فیصل در ادامه با مطرح کردن این پرسش که :"چه فرقی بین کشته شدن مردم سوریه با سلاح شیمیایی و کشته شدنشان با جنگنده های هوایی است؟" مدعی شد کنفرانس ژنو2 که روسیه و امریکا برای برگزاری آن مقدمه چینی می کنند به دنبال راه حل دیگری برای نظام بشار اسد است تا بتواند شهروندان سوری را بکشد. وی از روسیه خواست اگر می خواهد نقش واسطه را بازی کند از کمک نظامی به دولت بشار اسد دست بردارد.

فیصل همچنین اظهار داشت جهان عربی و اسلامی از بی تفاوتی دنیا در برخورد با مصائب ملت سوریه متحیر است و نمی داند که چرا با دولت بشار اسد طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد رفتار نمی شود.

محمد الصباح ضمن ابراز موافقت با اظهارات فیصل تاکید کرد که بحران سوریه جز با برکناری دولت بشار اسد حل نخواهد شد و ادامه کشتار مردم سوریه غیرقابل قبول بوده و به ظهور جنبش های تندرو می انجامد.

وزیر خارجه عراق نیز ضمن هشدار درباره ادامه بحران سوریه و تاثیر آن در کشورهای همسایه و در راس آنها عراق، گفت میان تمایل به نابودی دولت بشار اسد و قدرت انجام این کار تفاوت وجود دارد و ما باید براساس نشست ژنو2 یک راه حل مسالمت آمیز برای این مشکل پیدا کنیم چون راه حل نظامی خطرات فراوانی به همراه دارد.

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا نیز قرار است امروز در این نشست سخنرانی کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها