جدال سیاسی درباره استقلال اسکاتلند

جدال سیاسی درباره استقلال اسکاتلند
شنبه 8 شهريور 1393 - 22:29

لندن (العالم ) – با نزدیک شدن زمان رای گیری درباره استقلال اسکاتلند از انگلستان در هجدهم سپتامبر 2014، جدال سیاسی در این کشور بالا گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مخالفان این طرح می گویند که استقلال اسکاتلند از نظر اقتصادی و سیاسی به این کشور ضربه خواهد زد اما هواداران استقلال آن را آرزوی ملی می دانند که سه قرن به طول انجامیده است.

آنان می گویند خروج از چتر امپریالیسم انگلستان سه قرن به طول انجامیده و اسکاتلند قادر است یک کشور مستقل و قدرتمند باشد.

"الکس سالموند" وزیر اول اسکاتلند به خبرنگاران گفت: کسی نمی تواند بهتر از ساکنان اسکاتلند امور این کشور را اداره کند. 

"جان ریس" نویسنده و تحلیلگر سیاسی در این زمینه به خبرنگار شبکه خبری العالم گفت: من هوادار استقلال اسکاتلند هستم، امیدوارم مردم اسکاتلند از آن حمایت کنند چون این تحول سیاسی مهمی در سیاست انگلستان است که به عنوان یک امپراطوری شامل ملت های اسکاتلند، ولز و ایرلند بنا شده است به همین دلیل استقلال اسکاتلند ضربه ای قوی به این امپراطوری است.  

براساس نتایج یک نظرسنجی که در روزنامه ˈدیلی میلˈ روز جمعه و 20 روز مانده به همه پرسی استقلال اسکاتلند به چاپ رسید، نشانگر آن بود که میزان حمایت ازجدایی این بخش از بریتانیا با چهار درصد افزایش به 47 درصد رسیده است.

براساس این نظرسنجی که در 28 آگوست انجام شد و در جریان آن از یک هزار و یک نفر بزرگسال پرسش به عمل آمده، شمار مخالفان استقلال اسکاتلند 53 درصد بوده است. 

جاناتان استیل خبرنگار و نویسنده روزنامه گاردین انگلستان نیز در گفت وگو با العالم گفت: همچنان شمار مخالفان استقلال و ابقای اسکاتلند در چارچوب انگلستان زیاد است ولی نظر سنجی ها همیشه دچار اشتباه می شوند و به همین دلیل این ارقام حتمی نیست.    

لندن همچنان از انتقال تب جدایی طلبی به سایر مناطق انگلستان نگران است چون این موضوع باعث کاهش نفوذ سیاسی اش در اروپا و جهان خواهد شد.

توافق حاصله میان دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و "الکس سالموند" وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی گرای این کشور، در تاریخ پانزدهم اکتبر 2012 میلادی، بدنبال پیروزی این حزب در انتخابات پارلمانی اسکاتلند بدست آمد.

سه حزب سیاسی مهم انگلیس شامل احزاب محافظه کار و لیبرال دمکرات که تشکیل دولت ائتلافی داده اند و نیزحزب مخالف کارگر تلاش می کنند تا اتحاد 307 ساله بین انگلیس واسکاتلند را حفظ کنند.

اسکاتلند، با جمعیتی حدود 5.5 میلیون نفر، در کنار انگلستان، ولز وایرلند شمالی یکی از سرزمین ها یا ملت های تشکیل دهنده کشور پادشاهی متحده است که به عنوان بریتانیا شناخته می شود.

A.D-30-15:57
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها