گاردین: آمریکا از جنگ‌های گذشته درس نمی‌گیرد

گاردین: آمریکا از جنگ‌های گذشته درس نمی‌گیرد
پنج‌شنبه 27 شهريور 1393 - 19:39

یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی با اشاره به تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف جدید علیه داعش، نوشت: آمریکا از جنگ‌های چند دهۀ گذشته خود درس نگرفته و نمی‌خواهد بفهمد که نداشتن هدف مشخص، اوضاع را بدتر می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه گاردین امروز پنجشنبه در تحلیلی پیرامون اقدام اخیر واشنگتن علیه داعش نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هدف خود را تضعیف داعش و نهایتاً ریشه کنی این گروه تروریستی و تکفیری اعلام می کند، ولی مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور اعلام می کند که نابود کردن داعش فقط پس از تغییر ایدئولوژی کشورهای عربی سُنی امکان پذیر خواهد بود.

گاردین می افزاید: هم اکنون این سؤال پیش می آید که آمریکا چه زمان حملات نظامی خود را متوقف خواهد کرد؛ پرسشی که در چند دهه گذشته از جواب دادن به آن امتناع کرده است.

گاردین به اقدام آمریکا در راه اندازی جنگ های ویتنام، کره و افغانستان اشاره کرد و نوشت: آمریکا در جنگ های خود اهدافش را مشخص نکرده و این جنگ ها نتایج پیش بینی شده را به همراه نداشته است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، آمریکا در جنگ سال 2003 عراق، هدف خود را نابود کردن سلاح های کشتار جمعی اعلام کرده بود، ولی این جنگ منجر به سرنگونی صدام حسین شد. بدین ترتیب اکثر جنگ های آمریکا تحت تأثیر عوامل خارجی پایان یافته است.

گاردین می افزاید: آمریکا فقط در جنگ کویت توانست هدف خود را مشخص و عملی کند که این هدف همان بیرون کردن نیروهای عراق از کویت بود، اما قبل و بعد از جنگ کویت، واشنگتن سیاست "اهداف مبهم" را درپیش گرفت تا خود را قدرتمند جلوه بدهد، ولی نتیجه این سیاست افزایش خشونت ها و دشواری دستیابی به پیروزی بوده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها