برنامه ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی در خاک سوریه

برنامه ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی در خاک سوریه
چهارشنبه 9 مهر 1393 - 15:05

مخالفان تركيه ضمن ابراز نگرانی از رويكردهاي سياسي حزب حاکم عدالت و توسعه در قبال کشورهای منطقه، بر اين باورند که آنکارا به دنبال ايجاد پايگاهي براي گروه هاي تروریستی در خاك سوريه است.

"دوگو بيرينجيك" از سران حزب کار ترکیه روز چهارشنبه در گفتگو با شبكه خبری العالم درباره لايحه دولت اين كشور به پارلمان درباره پيوستن به ائتلاف آمريكا و متحدانش علیه داعش در حمله به سوريه و عراق گفت: تركيه  در مخمصه قرار گرفته است؛ از يك طرف فشارهاي ارتش و مردم مطرح است و از سوي ديگر فشارهاي آمريكا.

وي افزود: فرمانده كل ارتش و نيروهاي مسلح ترکیه، به دنبال ایجاد منطقه امن در داخل خاك سوريه است.

مخالفان تركيه نيز بر اين باورند كه اين لايحه درصدد تحقق بخشيدن به خواست اردوغان برای ايجاد منطقه حائل و عملي كردن روياي او است، البته نه در جهت كمك به آوارگان سوري بلكه در جهت كمك به گروه هاي مسلح. چنين منطقه اي در واقع پايگاهي براي عناصر مسلح براي حمله به سوريه با هدف سرنگون كردن نظام حاكم آن خواهد بود.

"حسين كرانلك" دبير كل حزب كار ترکیه به شبكه خبری العالم گفت: هر كشوري براي اعزام نيرو به داخل خاک كشور ديگري بايد در چارچوب قطعنامه ها و موازين بين المللي عمل كند. من درباره اين تصميم دولت تركيه نگران هستم و علت آن نيز سياست هاي خصمانه اي است كه حزب عدالت و توسعه در منطقه در طي سال هاي گذشته اتخاذ كرده است. عثماني هاي جديد در حال اتخاذ مواضعی برخلاف منافع ملت هاي منطقه هستند.

به عقیده کارشناسان تركيه ای، این کشور بايد در سياست هاي خصمانه خود در قبال همسايگانش و حمايت از گروه هاي مسلح تجديد نظر كند، و تحت تاثير ديكته هاي استعمار غرب قرار نگيرد.

دولت تركيه لايحه اي را به پارلمان ارائه كرده است كه قرار است روز پنج شنبه با برگزاري جلسه اي در خصوص پيوستن اين كشور به ائتلاف آمريكا و متحدانش در حمله به سوريه و اقدام نظامي تركيه در خاك سوريه تصميم گيري كند.

1-10:30

پربیننده ترین خبرها