چشم انداز گفت و گو برای تشکیل دولت جدید تونس

چشم انداز گفت و گو برای تشکیل دولت جدید تونس
شنبه 11 بهمن 1393 - 22:52

العالم - رایزنی ها میان کاندیدای نخست وزیری تونس و تعدادی از احزاب و تشکل های جامعه مدنی برای تشکیل دولت جدید این کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار العالم الحبیب الصید در نشست های خود با احزاب به دنبال رسیدن به رویکرد میانه در دولت است که با پررنگ شدن نقش احزاب، شانس آنها برای به دست آوردن رای اعتماد پارلمان افزایش یابد.

برخی از احزاب شرکت کننده در این رایزنی ها به امید اعلام ترکیب کابینه میانه رو مواضع خود را اعلام کرده اند؛ اما جبهه مردمی به این بهانه عدم توافق با الحبیب الصید درباره برنامه عملکرد دولت در این رایزنی ها شرکت نکرده است.

جیلانی الهمامی عضو ارشد جبهه مردمی در گفت و گو با العالم گفت: جبهه مردمی مجموعه ای از پیشنهادها را در خصوص اقدام های فوری اقتصادی و اجتماعی به الحبیب الصید ارائه داد اما برنامه او جایی برای این اقدامات نداشت از این رو ما مشارکت در دولت را امری ناممکن می دانیم.

جنبش النهضه ضمن خودداری از ذکر جزئیات، درباره روند رایزنی ها ابراز امیدواری کرد ، درحالی که پیش بینی می شود این جنبش یکی از عناصر تشکیل دهنده دولت جدید باشد.

زیاد العذاری سخنگوی رسمی جنبش النهضه در گفت و گو با العالم گفت: تلاش برای ایجاد یک دولت با پایگاه سیاسی وسیع و با مشارکت همه احزاب سیاسی به خصوص نمایندگان پارلمان ادامه دارد و افق مشارکت جنبش النهضه در دولت آینده جدی و واقعی است.

رایزنی های درباره افزایش تعداد وزارت خانه ها ادامه دارد و احتمالا به بیش از 24 وازرت خانه خواهد رسید.

عبدالقادر بن ضیف الله رئیس اتحادیه ملی آزاد در گفت و گو با العالم گفت: انتظار می رود طی روزهای آینده برخی تغییرات در دولت صورت گیرد و وزارت خانه های تخصصی ایجاد شوند.

مردم تونس در انتظار اعلام ترکیب دولت جدید هستند تا مشکلات آنها را هرچه زودتر حل کنند.

'الباجی قائد السبسی' رییس جمهوری تونس، هفتم بهمن ماه استعفای 'مهدی جمعه' نخست وزیر این کشور را پذیرفت و از نخست وزیر دولت مستعفی خواست تا بر اساس قانون اساسی به اداره امور کشور تا روی کار آمدن دولت جدید بپردازد.

مهدی جمعه از اواخر آذر سال گذشته به عنوان نخست وزیر تونس انتخاب شده بود.

باجی قائد السبسی رییس جمهوری تونس در انتخابات اوایل دی ماه سالجاری با پیروزی بر 'محمد منصف المرزوقی' رییس جمهوری پیشین تونس روی کار آمد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها