عبدالباری عطوان:

آمریکا می خواهد منطقه رادرجنگهای داخلی غرق کند

آمریکا می خواهد منطقه رادرجنگهای داخلی غرق کند
جمعه 1 خرداد 1394 - 11:57

نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به شکست راهبرد ادعایی آمریکا در مقابله با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، واشنگتن را عامل اصلی بحران عراق دانست و گفت: آمریکایی ها در صدد غرق کردن منطقه در جنگ های داخلی و فرقه ای هستند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" در سرمقاله امروز خود در روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: به دنبال اشغال الرمادی عراق به دست تروریست های داعش، دولت آمریکا اعلام کرد که در صدد بازنگری در راهبرد چند ماهه خود برای نابودی گروه تروریستی داعش است، اما آیا در عالم واقع راهبرد آمریکایی برای مقابله با داعش وجود دارد تا مورد بازنگری قرار گیرد؛ بدون شک حتی اگر راهبردی هم وجود داشته باشد، راهبردی متزلزل، آشفته و شکست خورده است.

وی خاطرنشان کرد که واشنگتن با ادعای مقابله با داعش، ائتلافی نظامی متشکل از 60 کشور از جمله چند کشور عربی تشکیل داد و هواپیماهای این ائتلاف از تابستان گذشته تا کنون بیش از 3 هزار و 700 حمله انجام داده اند و سخنگوهای این ائتلاف با افتخاراعلام کردند که موفق به مهار داعش و مانع پیشروی آن شده اند و با همین ادعا، جنجالی به پا کردند و این دستاورد بزرگ را در مناسبت های مختلف جشن گرفتند.

عطوان افزود: این ادعاها در حالی است که داعش در دو روز گذشته با سیطره بر شهر تدمر در سوریه و شهر الرمادی در عراق نزدیک بغداد، نظریه پیروزی ائتلاف ضد داعش را از بنیاد باطل کرد و سیلی محکمی بر صورت آمریکایی ها و متحدانشان نواخت.

وی راهبرد ائتلاف آمریکایی ضد داعش در عراق را مبتنی بر تشدید حملات هوایی به عنوان گزینه اساسی برای جلوگیری از پیشروی داعش و سپردن ماموریت جنگ زمینی به ارتش عراق دانست و نوشت: ارتش عراق، ارتشی است که آمریکا آن را آموزش داد و مسلح کرد و بابت آن 25 میلیارد دلار از خزانه عراق برداشت کرد و به  دنبال آن تکریت با کمک نیروهای مردمی متشکل از گردان های اهل حق، نیروهای بدر و گردان های ابوالفضل العباس، از دست تروریست ها بازپس گرفته شد.

عطوان، سیطره داعش بر الرمادی و تدمر را به معنی سیطره این گروه بر نیمی از خاک سوریه و یک سوم خاک عراق دانست و افزود: با این پیشروی، داعش تمام خوش بینی های ائتلاف آمریکایی را نقش بر آب کرد و باعث شد واشنگتن برای چاره اندیشی و تغییر راهبرد خود، به منظور برگزاری کنفراس وزرای خارجه ائتلاف ضد داعش در هفته آینده در پاریس زمینه سازی کند.

اما به راستی واشنگتن بیش از آنچه در 10 ماه گذشته انجام داده است، چه کار دیگری می تواند انجام دهد؟ آموزش و تسلیح بیشتر؟  افزایش حملات هوایی؟ یا اعزام نیروهای زمینی به سوریه و عراق؟

این تحلیلگر سرشناس عرب در ادامه و قبل از پاسخ دادن به این سوالات به اشتباهات و موارد ضعف استراتژی آمریکا در قبال داعش می پردازد و تغییرات ناگهانی، نسنجیده و بی حساب و کتاب در جدول اولویت های این راهبرد در قبال سوریه را یکی از دلایل آشفتگی و ضعف آن می داند و می نویسد: در ابتدا سرنگونی نظام سوریه در راس اولویت های این راهبرد قرار گرفت اما ناگهان این اولویت تغییر کرد و آمریکا، خود و متحدانش را متقاعد کرد که اولویت اصلی باید مقابله با تروریسم و داعش باشد، این درحالی است که واشنگتن اینک بر اثر فشارهای سعودی ـ ترکی به اولویت اول یعنی سرنگونی نظام سوریه برگشته و تمام این ادعاها و رجزخوانی ها تنها در طول دو سال اتفاق افتاده است.

وی افزود: راهبرد آمریکا در عراق مبتنی بر حمایت از دولت حیدرالعبادی بود اما بر اثر فشار طرف های مختلف، آمریکا در عین حال از العبادی خواست "صحوات"( نیروهای عشایر سنی که در گذشته توسط آمریکایی ها تشکیل شده است)، را مسلح کند، اما العبادی این خواسته را نپذیرفت و همچنان بر تکیه بر نیروهای داوطلب مردمی اصرار کرد. 

عطوان خاطرنشان کرد، توافق هسته ای قریب الوقوع غرب با ایران نیز کشورهای عربی عضو ائتلاف ضد داعش آمریکا را شوکه و اعتماد آنها را به راهبرد آمریکا برای مقابله با داعش خدشه دار کرد و رسانه های رسمی و غیر رسمی برخی از این کشورها واشنگتن را به خنجر زدن به کشورهای عربی از پشت و تکیه به ایران به عنوان متحد راهبرد و منطقه ای قوی، متهم کردند.

وی افزود: این تغییرات در اولویت های راهبرد ضد داعش آمریکا، سردرگمی در انتخاب متحدان و فقدان تمرکز سیاسی و نظامی به طور کامل به نفع داعش تمام شد و داعش از آن به خوبی استفاده و با پیشروی های اخیر در سوریه و عراق همگان را غافلگیر کرد.

این نویسنده عرب در ادامه با بیان این که معلوم نیست آمریکا با این همه شکست که از دست داعش و متحدان عراقی خود متحمل شده، چگونه برخورد خواهد کرد، افزود: واقعیت این است که افزایش حملات هوایی  چیزی از حقایق را تغییر نخواهد داد و تکرار آموزش و تسلیح ارتش عراق نیز بعید است که نتیجه مثبتی به دنبال داشته باشد.

عطوان می نویسد آنچه مقام های واشنگتن آن را درک نمی کنند این است که داعش فقط صاحبان ریش های بلند و تندروهای به ظاهر مسلمان نیستند بلکه داعش آمیخته از کسانی است که بر اساس ادبیات غلط خود برای رسیدن به شهادت، کامیون هایی با چندین تن مواد منفجره را در عملیات انتحاری هدایت می کنند، داعش مجموعه ای از ژنرال های بعثی است که در دانشکده های عالی نظامی غرب و شرق تحصیل کرده اند و پل برمر، حاکم نظامی آمریکا در زمان اشغال عراق، آنها را به آغوش گروه های افراطی فرستاد.

وی سیطره داعش بر الرمادی را عاملی برای به تاخیر انداختن نبرد برای بازپس گیری موصل و تقویت انبارهای مهمات این گروه با مهمات و تجهیزات مدرن آمریکایی رها شده در الرمادی توسط ارتش عراق توصیف و خاطرنشان کرد، این شکست آثار روحی و روانی ناگواری دارد که به سادگی نمی توان از آن عبور کرد.

این نویسنده و تحلیلگر عرب در پایان نوشت: عراق در بحرانی به سر می برد که شدت آن کمتر از بحران سوریه نیست و علت اصلی آن هم خود آمریکایی ها و اشغالگری گذشته آنها در عراق است؛ آمریکایی ها بر آتش کشمکش های فرقه ای و نژادی در عراق می دمند و می خواهند در نهایت منطقه را متلاشی ساخته و آن را در جنگ های داخلی غرق کنند و هرکس خلاف این را بگوید در عالم دیگری به سری می برد.

پربیننده ترین خبرها