روزنامه آمریکایی: پاکستان به آغوش مسکو می‌رود

روزنامه آمریکایی: پاکستان به آغوش مسکو می‌رود
جمعه 30 مرداد 1394 - 23:12

یک نشریه آمریکایی نوشت؛ قصد روسیه برای صادر کردن بالگرد به پاکستان و ایجاد خط لوله بزرگ گاز در آن کشور، نشانگر دور شدن سیاست اسلام آباد از واشنگتن و نزدیک شدن به مسکو است.

به گزارش پایگاه خبری العالم، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: روسیه با فروش بالگردهای جنگی "می-35 ام" به پاکستان موافقت کرده و قصد دارد با صرف دو میلیارد دلار یک خط لوله برای انتقال گاز طبیعی در این کشور احداث کند که این بزرگ ترین سرمایه گذاری روسیه در پاکستان طی چند دهه اخیر خواهد بود.

این نشریه خاطرنشان می کند که اسلام آباد از آمریکا به عنوان هم پیمان سنتی خود روی برگردانده و به سمت دشمن سابقش متمایل شده است.

وال استریت ژورنال در توضیح علت این رویگردانی می نویسد: در سایه عدم اعتماد آمریکا به پاکستان، به عنوان هم پیمانی که نمی توان در مبارزه با افراط گرایان منطقه از جمله تروریست ها در افغانستان به او اعتماد کرد، روابط دو کشور به تیرگی گراییده و از این رو اسلام آباد ناچار است به امکانات راهبردی خود بیندیشد.

این نشریه با اشاره به اظهار علاقه نواز شریف نخست وزیر پاکستان به پوتین رئیس جمهور روسیه برای گسترش روابط دو کشور در زمینه های مختلف از جمله تجاری، دفاعی و انرژی می نویسد: این موضوع به معنای بروز تغییرات ملموس در روابط دو کشور و در واکنش به تغییرات ژئوپلتیک منطقه است.

وال استریت ژورنال خاطرنشان می کند که در زمان جنگ افغانستان که پاکستان با واشنگتن همکاری می کرد، سیاستی کاملا خصمانه نسبت به اتحاد شوروی داشت، اما با تمایل آمریکا به سوی هند به عنوان یک نیروی موازنه که با توجه به نفوذ چین به عنوان رقیب تاکتیکی واشنگتن مطرح است، اینک دو دشمن سابق یعنی روسیه و پاکستان به ترمیم روابط خود پرداخته اند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها