نظامیان مغربی در یمن؛ حفط منافع یا اجرای فرمان عربستان؟

نظامیان مغربی در یمن؛ حفط منافع یا اجرای فرمان عربستان؟
جمعه 20 آذر 1394 - 17:44

تصمیم دولت مغرب برای اعزام شماری از نیروهای زمینی خود با هدف شرکت در تجاوز علیه یمن، پرسش های زیادی را درباره انگیزه مقامات مغربی از این اقدام مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت «یمنی پرس» در گزارشی تحلیلی به بررسی علت و انگیزه های تصمیم مغرب برای اعزام نیروی زمینی به یمن در چارچوب ائتلاف سعودی پرداخت و نوشت: 1500 نفر از نیروهای نخبه مغرب در ائتلاف سعودی علیه یمن شرکت خواهند کرد. این درحالی است که پیشتر روابط دولت مغرب و حکومت سعودی به خاطر بحران خارج کردن جسد خلبان مغربی که هواپیمایش در یمن سقوط کرده بود، دچار تنش و تیرگی شد.

این تنش و تیرگی از آنجا آغاز شد که درپی سرنگونی هواپیمای خلبان مغربی در یمن، عربستان به مغرب گفت که "باید از فکر بازگرداندن جسد خلبان هواپیمای خود در یمن دست بردارد زیرا تحویل گرفتن جسدش از انصار الله از محالات است".

صحبت های العسیری سخنگوی ائتلاف سعودی در آن زمان نیز بر شدت این تیرگی افزود زیرا در نهایت پس از تحویل گرفت جسد خلبان مغربی مدعی شد که این امر با تلاش های مشترک عربستان و مغرب صورت گرفت. این درحالی بود که عملیات تحویل جسد به طور کامل با هماهنگی مستقیم مغرب با یمنی ها بدون تلاش قابل ذکر ریاض انجام شد.

حال این سوال مطرح است که با توجه به این پیشینه، انگیزه های مغرب برای وارد کردن نیروهایش در تجاوزگری علیه یمن چیست زیرا تاکنون، مشارکت مغرب در این تجاوزگری به طور نمادین با حضور شش هواپیمای جنگی بوده است.

برخی ناظران و کارشناسان مغرب عربی معتقدند: تصمیم مغرب برای اعزام برخی نیروهای زمینی خود برای کسب دوستی عربستان و بازگرداندن روند روابط بین دو کشور است و باید آن را از زاویه بحران سرد موجود بین مغرب و الجزائر در مورد مسئله صحرای غربی نگاه کرد.

سایت یمنی پرس با اشاره به مواضع الجزایر و مغرب درباره مسئله صحرای غربی و تنش بین آنها درخصوص سرنوشت این منطقه و جبهه پولیساریو در آنجا نوشت: ناظران بر این باورند که مغرب به حمایت عربی و بین المللی درخصوص موضع خود در قبال جبهه پولیساریو نیاز دارد. در این میان، توافق عربستان و الجزایر باعث نگرانی مغرب شده است چرا که سخنگوی وزارت خارجه الجزایر روابط بین کشورش وعربستان را مستحکم، ریشه دار، بسیار خوب و درحال توسعه دائم دانست. مغرب همچنین از رویکرد عربستان به سمت الجزایر نگران نیست زیرا توفیق بن فوزان الرابیه وزیر صنعت و تجارت سعودی در الجزایر گفت که بازرگانان سعودی آماده بیش از دو میلیارد سرمایه گذاری در طول چهار ماه در الجزایر هستند. وزیر سعودی همچنین از امیدواری عربستان برای افزایش سطح مبادلات تجاری با الجزایر سخن گفت. این گفته ها بدان معنا بود که عربستان به ائتلاف راهبردی و تاریخی خود با مغرب توجهی ندارد.

چنان که به نظر می رسد عربستان با رویکرد خود به سمت الجزایر به عنوان "دشمن مغرب" موفق شد که نارضایتی مغرب را برانگیزد و این کشور را سوق دهد تا تصمیم مشارکت عملی در ائتلاف علیه یمن و ورود به برد زمینی را بگیرد زیرا می دانست که مغرب به حمایت سیاسی و مادی و نظامی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس –درصورت تصمیم برای ورود به هرگونه جنگی در آینده به منظور تضمین باقی ماندن صحرای غربی در تحت حکومت خود- نیاز دارد لذا شرکت امروز مغرب با عربستان در جنگ یمن، آینده ایستادن عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در کنارش را تضمین خواهد کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها