طرف سومی که مذاکرات بیل را تهدید می کند کیست؟

چهارشنبه 25 آذر 1394 - 21:42

بیل (العالم)- روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی که در مذاکرات گروههای یمنی در شهر بیل سوییس حضور دارد با اشاره به وجود اراده بین المللی برای پایان دادن به تجاوز به یمن نسبت به وجود نکاتی که ادامه مذاکرات را تهدید می کند هشدار داد.

احمد المؤید در گفت و گو با خبرنگار العالم درباره وجود طرف سومی که قصد شکست دادن مذاکرات را دارد گفت: اخبار موثقی هست که احمد عوض بن مبارک سفیر یمن در آمریکا و خالد الیمانی نماینده یمن در سازمان ملل متحد که زمان ریاست جمهوری هادی منصوب شده اند الان در شهر بیل حاضرند و این درحالی است که جزئی از مذاکرات نیستند. در واقع آنها عوامل هادی برای تاثیر گذاری روی هیات مذاکره کننده به شمار می آیند تا بدین وسیله هادی و خودشان را در مقام و منصب های پیشین حفظ کنند.

وی افزود: دور اول مذاکرات امروز با محکومیت نقض آتش بس توسط سعودی ها شروع شد و طبق اعلام گروه یمنی (جنبش انصارالله و کنگره مردمی) در صورت ادامه آتش بس که نشانگر عدم جدیت طرف مقابل است مذاکرات هم ادامه نخواهد یافت.

وی بیان کرد: با توجه به این که سازمان ملل متحد آتش بس را به عنوان شرط اصلی آغاز مذاکرات اعلام کرده نقض آن باعث کاهش اعتماد به این سازمان بین المللی خواهد شد و از سوی دیگر هیات اعزامی از ریاض دارای اختیارات تام نیست و این مشکل بزرگی است که ممکن است به ناتمام ماندن مذاکرات بینجامد.

المؤید در ادامه گفت: زمانی که از محاصره سخن به میان می آورند فقط نام شهر تعز را مطرح می کنند که این موضوع نامعقول و غیرمنطقی است. مذاکرات باید به تمام یمن بپردازد و کل کشور از محاصره خارج شود و رنج ملت یمن پایان یابد.

وی درباره آزادی زندانیان دو طرف گفت که صلیب سرخ به عنوان مسؤول این امر توافق میان دو طرف را برای آزادی زندانیان تکذیب کرده است.

آتش بس دائمی

این تحلیل گر سیاسی یمنی ابراز امیدواری کرد که آتش بس دائمی اتفاق بیفتد که شرط اصلی شروع مذاکرات هم بوده است.

الموید ، خاطرنشان کرد که گروههای مورد حمایت عربستان که در جنگ زمینی مشارکت دارند قبل از شروع مذاکرات اعلام کردند نسبت به نتایج آن بی تفاوت هستند و به آتش بس پایبند نخواهند بود.

اراده بین المللی برای پایان دادن تجاوز به یمن

المؤید خاطرنشان کرد که تمایل بین المللی برای پایان دادن به تجاوز به یمن وجود دارد و سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد برای پایان دادن به این جنگ بی نتیجه به عربستان فشار وارد می کنند و غیر از این عربستان به دلیل خسارت های زیادی که متحمل شده تحت فشار است.

تحلیل گرسیاسی یمنی تاکید کرد عربستان برای متوقف کردن زیان های خود مایل است به جنگ پایان دهد اما از طرفی نمی خواهد که انصارالله جزء اصلی سازوکار حکومت در آیندۀ یمن باشد.

المؤید ابراز نگرانی کرد که عربستان با توقف حملات هوایی به شکل صوری به آتش بس عمل کند اما به حمایت گروههای تروریستی ادامه دهد تا از یمن کشوری بی ثبات بسازد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها