سفارت عربستان در تل‌آویو کی بازگشایی می‌شود؟

سفارت عربستان در تل‌آویو کی بازگشایی می‌شود؟
جمعه 27 آذر 1394 - 23:04

جالب این که دلال روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، حتی لحن تمسخرآمیز سؤال مجری برنامه درباره «زمان عادی سازی کامل روابط ریاض با اسرائیل» را نیز متوجه نشد و در پاسخ با جدیت گفت: هرگاه این رژیم طرح سازش با اعراب را بپذیرد، عربستان اقدام به گشودن سفارتخانه در تل‌آویو خواهد کرد!

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، «دانه زیدان» تحلیلگر بخش رسانه های روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" با نگارش تحلیلی در باره مصاحبه اخیر "انور عشقی" ژنرال عربستانی با شبکه الجزیره انگلیسی، نوشت: گویی انور عشقی ژنرال بازنشسته عربستانی، از اظهار علاقه به رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم خسته نمی شود. او حتی یک بار نتانیاهو را فردی قوی و زمامداری با درایت دانست و با این اظهار نظر، حتی با دیدگاه همپیمانش باراک اوباما درباره نتانیاهو هم مخالفت کرد.

به نوشته زیدان، عشقی در این مصاحبه، بار دیگر بر دشمن دانستن ایران و مخالفت با انزوای اسرائیل تأکید و اظهار امیدواری کرد که "دشمنی فلسطینی ها و اسرائیلی ها" پایان یابد تا همگان – از جمله رژیم اشغالگر قدس – بتوانند در مقابل ایران که "به علت داشتن سلاح هسته ای"! به منزله تهدید مشترکی به شمار می آید، همکاری نمایند(!)
زیدان ادامه داد: ژنرال عربستانی به اقدام ایران در ارسال سلاح برای فلسطینی ها انتقاد کرد و مدعی شد: شما برای فلسطینی ها سلاح می فرستید تا خودشان را نابود کنند و دلیل عدم کمک عربستان به ملت فلسطین و ارسال سلاح برای آن را "جلوگیری از نابودی خودشان به دست خودشان و داشتن زندگی همراه با خوشبختی" دانست(!)
نکته خنده دار اینکه عشقی حتی لحن تمسخر آمیز سؤال مجری برنامه درباره «بازۀ زمانی عادی سازی کامل روابط کشورش با رژیم صهیونیستی» را نیز متوجه نشد و در پاسخ با جدیت گفت که هرگاه این رژیم طرح سازش اعراب در سال 2002 مبتنی بر سازش در مقابل عقب نشینی از اراضی را بپذیرد، عربستان اقدام به گشودن سفارتخانه در تل آویو خواهد کرد!
زمانی که عشقی، نتانیاهو را فردی قوی و زمامداری با درایت دانست مجری از وی پرسید: به نظرت وقتی مردم فلسطین بشنوند یک شهروند عربستانی، نتانیاهو را فردی قوی و زمامداری با درایت می داند چه احساسی خواهند داشت؟»؛ و اینجا بود که عشقی تلاش کرد موضع خود را توجیه کند. به همین دلیل گفت: منظورم این بود که وی در "کشورش" قوی است. حال باید پرسید: کدام "کشور"؟ رژیم اشغالگری که محور طرح سازش ارائه شده از سوی کشورتان، امنیت آن است؟ یا همان سرزمینی که در گذشته و حال و آینده همواره «فلسطین» نامیده می شود.
اظهارات عشقی درباره آمادگی عربستان برای همکاری با رژیم صهیونیستی از بیم آنچه "سلاح هسته ای ایران" نامید واقعا مایه تمسخر است. گویی ژنرال عربستانی نشنیده است که رژیم اشغالگر قدس، سلاح هسته ای دارد؟ یا این امر، برای رژیم صهیونیستی، مجاز و برای ایران ممنوع است؟!
باید پرسید: چرا این ژنرال عربستانی، زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای کشورش نمی داند اما اقدام فوری علیه سلاح هسته ای – احتمالی – ایران را ضروری می داند؟ این در حالی است که برآوردها حاکی از آن است، رژیم صهیونیستی حدود 200 کلاهک هسته ای و همچنین شمار زیادی موشک بالستیک قاره پیمای قادر به حمل کلاهک هسته ای دارد. اما هرگز نشنیده ایم که ژنرال عشقی درباره خطر توسعه طلبی رژیم صهیونیستی اظهار نظر کرده باشد! این در حالی است که این رژیم از 25 سال پیش تاکنون اقدام به تولید سلاح هسته ای کرده است و یکی از کارکنان فنی تأسیسات هسته ای آن به نام "مرخاوی ونونو" در سال 1986 اطلاعات خطرناکی در این باره منتشر نمود. ولی ما تاکنون شاهد هیچ گونه اقدام یا موضع گیری از سوی عربستان علیه رژیم مذکور نبوده ایم.
اگر به گذشته و زمان همکاری گسترده اطلاعاتی ایران در زمان شاه با رژیم صهیونیستی برگردیم که خلبانان اسرائیلی در آسمان ایران، آموزش می دیدند مشاهده می کنیم که سازمان انرژی اتمی و مرکز تحقیقات اتمی تهران در سال 1960 با همکاری امریکا تأسیس شد. این در دوره ای بود که ایران تحت حاکمیت محمد رضا پهلوی، دوست و همپیمان امریکا بود و در آن زمان از آن، با عنوان ژاندارم خلیج فارس یاد می شد. امریکا به ویژه پس از خودداری شاه از استفاده از سلاح نفت به عنوان اهرم فشاری پس از جنگ اکتبر 1967 اعراب و اسرائیل و با هدف جبران کسری بودجه در سال 1973م. به طور مداوم شاه را به داشتن سلاح هسته ای تشویق کرد. سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است: آیا اگر امروزه ایران تحت حاکمیت "ژاندارم خلیج [فارس]" بود موضع کشورهای عربی درباره برنامه هسته ای آن، با موضع کنونی شان یکسان بود؟ واقعا مایه ننگ است که منافع کشورهای عربی با منافع رژیم اشغالگر قدس، یکسان باشد.

یادآور می شود انور عشقی همچنین خرداد ماه سال جاری با "دوری گلد" مدیر کل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در امریکا به طور علنی دیدار کرد. اگرچه اخبار زیادی درباره دیدار محرمانه مقامات عربستانی با صهیونیست ها منتشر شده بود، اما این اولین دیدار علنی مقامات طرفین تاکنون بوده است.

پربیننده ترین خبرها