موشکهای قذافی چگونه بدست عناصر مسلح رسید؟

موشکهای قذافی چگونه بدست عناصر مسلح رسید؟
شنبه 22 اسفند 1394 - 13:19

روزنامه ایندیپندنت در مطلبی به بررسی چگونگی دستیابی گروههای مسلح در لیبی به موشک های ضد هوایی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور پرداخت که می تواند هواپیماهای غیرنظامی را هدف قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جاناتان بورگر روزنامه ایندیپندت در مطلب خود با عنوان "داعش در لیبی: موشک های ضد هوایی معمر قذافی چطور به دست جهادی ها افتاد"، به تحقیقات "تیموثی میشیتی" از کارشناسان تسلیحاتی اشاره کرد و نوشت: تیموثی میشیتی کارشناس در امر ریشه یابی منابع تسلیحات مورد استفاده در مناطق درگیری در جهان است.

بورگر افزود: میشیتی این تحقیقات را در لیبی برای یک موسسه ریشه یابی منابع تسلیحاتی مورد استفاده در درگیری ها تهیه کرده که مقر آن در لندن قرار دارد.

وی نوشت: میشیتی وقتی با تلاش فراوان خودش را به مقر یکی از گروههای مسلح در شهر سبها در لیبی رساند، توانست عناصر مسلح این مقر را راضی کند تا با ارزشترین سلاح های خود را به وی نشان دهند. میشیتی در انبار آنها چهار موشک سامانه دفاع هوایی روسی دوش پرتاب از نوع "اس ای 7" و دو موشک از نوع مدرن تر آن از نوع " إس إيه 16" پیدا کرد.

بورگر گفت: سران گروههای مسلح در این مقر به میشیتی تاکید کردند که آنها این موشک ها را از قاچاقچانی گرفتند که درصدد انتقال آن به کشور چاد در مجاورت لیبی بودند اما این کارشناس وقتی به مقر موسسه یاد شده در لندن برگشت و شماره سریال موشک ها را با اطلاعات شرکت مقاسیه کرد، دریافت که همه این موشک ها متعلق به زرادخانه سابق قذافی است.

بورگر تصریح کرد: این موشک ها قادر به سرنگون کردن هواپیماهای غیرنظامی است اما میشیتی گفت که عناصر مسلح موشک انداز ویژه این موشک ها را در اختیار ندارد و نمی توانند آن را پرتاب کنند.

به نوشته بورگر، این تحقیقات نگرانی میشتی درباره احتمال دستیابی عناصر داعش در لیبی به برخی از این موشک ها را افزایش داد؛ بویژه که صدها یا هزاران قبضه آنها از انبارهای سلاح قذافی گم شده است؛ بدون اینکه کسی اثری از آنها داشته باشد.

بورگر به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت که برخی از این موشک ها عملا به دست عناصر داعش افتاده است که در تلاش برای گسترش دامنه سلطه خود در خاک لیبی هستند و می توانند از آن برای سرنگون کردن هواپیماهای مسافربری در شمال آفریقا یا جنوب اروپا استفاده کنند.

وی همچنین به اظهارات یک مسؤول ارشد آمریکایی اشاره کرد که گفته است: این موشک ها را می توان به سادگی جابجا و قاچاق کرد.

بورگر نوشت: قذافی حدود 20 هزار فروند موشک ضدهوایی دوش پرتاب دارد اما بمباران های ناتو توانست است مقادیر آن را کاهش دهد تا طرف های متخاصم به آن دست پیدا نکنند.

وی افزود: بعد از سرنگونی قذافی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تیم های ویژه ای را به لیبی برای از بین بردن باقیمانده ذخیره موشکی فرستاد که توانستند 5 هزار فروند دیگر را منهدم کنند اما مسئولان یاد شده تاکنون درخصوص تعداد موشک های ناپدیده شده مطمئن نیستند.

6-8

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها