ترس مسؤولان مغربی از بوعزیزی جدید

ترس مسؤولان مغربی از بوعزیزی جدید
شنبه 11 ارديبهشت 1395 - 13:54

خطبۀ نماز جمعه این هفته در مغرب درباره موضوع "خودسوزی و نظر دین اسلام درباره آن" ، واکنش های گسترده را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، موضوع اصلی خطبه نماز جمعه این هفته در مناطق مختلف مغرب خود سوزی بود و طبق دستور وزارت اوقاف و امور اسلامی این کشور خطیبان باید درباره موضوع " خودسوزی و موضع دین اسلام درباره آن" صحبت و اعلام می کردند " کسی که با سوزاندن اقدام به خودکشی کند، سرنوشتش جهنم خواهد بود".
سایت مغربی "هسپرس" تأکید کرد که موضوع این خطبه به دنبال خودسوزی دستفروش زن مغربی در روز شنبه (9  آوریل) پس از جمع شدن بساط وی از سوی ماموران دولتی و درنتیجه محروم شدن او از تنها منبع کسب درآمدش مطرح شد.
خودسوزی این دستفروش که برای مغربی ها یادآور حکایت " البوعزیزی " (آغازگر انقلاب در تونس) و در رسانه ها به قضیه "مّی فتیحة" معروف شد، افکار عمومی مغرب را خشمگین کرد و همبستگی اقشار مختلف جامعه این کشور را به دنبال داشت.
موضوع این خطبه بازخورد گسترده درمیان قشر عظیمی از مغربی ها در شبکه های اجتماعی داشت، به شکلی که بخشی از آن ها اعلام کردند که محتوای این خطبه، قوی و مطابق با دین مبین اسلام است که با "خودکشی " مخالف است.
اعتقاد برخی دیگر از مغربی ها بدین شکل بود که همزمانی این خطبه با دیگر قضایای خودسوزی در کشور اتفاقی نیست، بلکه مستلزم تدبیر و برنامه ریزی عمیق مسئولان کشور برای کاستن از پدیده خودکشی است که ممکن است به " انقلاب " منجر شود که عاقبت خوبی نداشته باشد ؛ انقلابی که " انقلاب های عربی " یا " دموکراسی " و پیامدهای و فجایع بعد از آن را در اذهان زنده می کند.
215-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها