نویسنده اسراییلی:امیدی به پیشرفت عربستان نیست

نویسنده اسراییلی:امیدی به پیشرفت عربستان نیست
دوشنبه 13 ارديبهشت 1395 - 23:02

روزنامه صهیونیستی اسرائیل هایوم در مطلبی اعلام کرد که مقام های سعودی سال 2030 را تصادفی به عنوان سال راهبرد اقتصادی عربستان انتخاب نکرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه امروز(دوشنبه) به نقل از ایال زیسر کارشناس تاریخ خاورمیانه و آفریقا گزارش کرد: سعودی ها در این دهه صدمین سالگرد اکتشاف نفت را که سال 1938 در عربستان کشف شد، جشن می گیرند. نفت با خود ثروتی باورنکردنی برای سعودی ها به ارمغان آورد به خصوص هنگامی که قیمتش سر به آسمان کشید و از بشکه ای 3 دلار در دوران جنگ اکتبر 1973 به بشکه ای 150 دلار در سال 2008 رسید که این امر به معنای ریخته شدن درآمد 500 میلیارد دلاری در سال به خزانه عربستان بود.

دوران رفاه سعودی ها رو به پایان است
زیسر افزود: دوران رفاه سعودی ها رو به پایان می رود زیرا وابستگی جهان به نفت در حال کاهش است، میادین نفتی و گازی جدیدی کشف شده و انسان انرژی های جدید و پاک به دست آورده است و همین امور تأثیر خود را در کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به بشکه ای کمتر از 30 دلار در اوایل سال 2016 گذاشت.
با نگاهی به گذشته می توان فهمید که نفت باعث پیشرفت عربستان و مردمش نشده است زیرا فقط جیب تعدادی از اعضای خاندان سلطنتی آل سعود را پُر می کند و این کشور با وجود درآمدهای نفتی سرسام آور که به خزانه اش ریخته می شود، در انتهای رتبه بندی های جهانیِ مربوط به سطح آموزش و پرورش، تحقیقات دانشگاهی، زیرساخت های علمی و آموزشی، فناوری، اقتصاد، آزادی ها و حقوق شهروندی، دموکراسی و وضعیت زنان گنجانده شده است. 

مدارس وهابیت آل سعود در اروپا
مقام های سعودی از درآمدهای نفتی برای جلوگیری از تغییر اوضاع سیاسی و اجتماعی موجود در عربستان استفاده کردند به عبارت دیگر به شهروندان خود رشوه می دهند تا دهان مردم برای اعتراض باز نشود. 
آل سعود اموال کلانی را برای تبلیغ وهابیت که ایدئولوژی القاعده است، هزینه کرده اند و برای گسترش وهابیت مدارسی را در سراسر جهان برای جذب اقلیت های عربی و مسلمان به خصوص اقلیت های مقیم اروپا و آسیای میانه احداث کرده اند.
مشکلات اقتصادی و اجتماعی یکی از مشکلات کنونی عربستان است و بحران کاهش قیمت نفت نیز سعودی ها را سردرگم کرده است و اسلامگرایان افراطی نیز تهدید و خطری داخلی برای عربستان محسوب می شوند و خطر ایران نیز از خارج سعودی ها را تهدید می کند و این در حالی است که سعودی ها در این بحبوحه بدون همپیمان و متحد مانده اند. 
خلاصه اینکه 100 سال بهره مندی سعودی ها از درآمدهای نفتی در حکم 100 سال حمایت آمریکا از عربستان بود و سعودی ها می توانستند هنگام کاهش ذخیره خزانه شان به درآمدهای نفتی اتکاء کنند ولی دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا آشکارا گفت که واشنگتن درپی قطع ارتباط خود با منطقه خاورمیانه است و ترجیح می دهد که به جای همراهی با متحد رو به ضعفی همچون عربستان با ایران سر میز داد و ستد بنشیند. 

مشکل سعودی ها در اجرای راهبرد اقتصادی
راهبرد اقتصادی 2030 عربستان شامل تشکیل یک صندوق سرمایه گذاری به ارزش 2 تریلیون دلار برای سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی جهان ، خصوصی سازی صنعت نفت عربستان ، جذب نیروهای خبره از کشورهای عربی و اسلامی (گرین کارت سعودی) ، ایجاد اصلاحات اقتصادی و اجتماعی از جمله کاهش کمک های نقدی به مردم و بهبود وضعیت زنان می شود .  
مشکل اصلی سعودی ها اجرائی کردن راهبرد 2030 است به خصوص اینکه اجرای چنین راهبردی نیاز به نیروی انسانی لازم دارد.
زیسر در پایان مقاله خود می نویسد : تا زمانی که طرز تفکر وهابی بر مراکز تصمیم گیری عربستان سیطره داشته باشد، کمک های نقدی همچنان به مردم اعطا شود، زنان از مشارکت در امور کشور دور نگه داشته شوند، مردم از آزادی های ابتدائی خود محروم باشند و وضعیت خزانه دولت همین گونه باشد، نباید امیدی به پیشرفت عربستان داشت.  

214-211-9

پربیننده ترین خبرها