هشدار سازمان ملل درباره گسترش تجاوز به زنان درسودان جنوبی

هشدار سازمان ملل درباره گسترش تجاوز به زنان درسودان جنوبی
پنج‌شنبه 25 آذر 1395 - 02:20

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خشونت های جنسی و قومی در سودان جنوبی را محکوم کرد و خواستار اعزام فوری چهار هزار نیروی منطقه ای به این کشور شد.

العالم - آفریقا

به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم، زید رعد بن الحسین کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست روز چهارشنبه این شورا که برای بررسی اوضاع سودان جنوبی تشکیل شد تاکید کرد: به دلیل درگیری های سه سال گذشته سودان جنوبی اقتصاد این کشور ویران شده و نزدیک به 4.8 میلیون نفر از ساکنان آن در محرومیت کامل به سر می برند و در معرض گرسنگی و عدم امنیت غذایی قرار گرفته اند.

وی همچنین وضعیت خشونت های جنسی علیه زنان در سودان جنوبی را تکان دهنده توصیف کرد.

بر اساس گزارش خرداد ماه امسال صندوق اسکان سازمان ملل متحد 70 درصد زنان پناهنده در اردوگاه جوبا پایتخت سودان جنوبی اعلام کردند که مورد تجاوز قرار گرفته اند.

از سوی دیگر یاسمین سوکا رئیس گروه کارشناسان کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در سودان جنوبی اعلام کرد که عملیات سازمان یافته پاکسازی قومی در مناطق مختلف این کشور در حال اجراست.

وی هشدار داد که سودان جنوبی در معرض یک جنگ داخلی قومی قراردارد که می تواند تمام منطقه را بی ثبات کند.

سوکا از طرف های بین المللی خواست که برای اعزام فوری چهار هزار نیروی حافظ صلح منطقه ای به پایتخت و تمام مناطق سودان جنوبی برنامه ریزی و اقدام کنند.

وی همچنین خواستار تشکیل فوری دادگاه ویژه محاکمه مسئولان نقض حقوق بشراز زمان شروع جنگ محلی در سودان جنوبی شد.

تشکیل این دادگاه در توافقنامه صلحی که مرداد ماه امسال میان طرف های درگیر امضاء شد، پیش بینی شده است. هرچند این توافق نیز نتوانست مانع ادامه درگیری ها میان ارتش سودان جنوبی و گروههای مسلح شود.

سودان جنوبی از دسامبر سال 2013 که درگیری‌ها میان نیروهای دولت سالوا کی‌یر رئیس جمهوری سودان جنوبی و شورشیان وفادار به ریک مچار، معاون پیشین وی در اطراف جوبا، پایتخت این کشور بالا گرفت، صحنه خشونت‌های مرگبار بوده است. در این  درگیری‌ها هزاران نفر کشته و میلیونها نفر بی‌خانمان شده‌اند.

در این مدت چند توافق آتش بس نیز حاصل شد که پس از مدت کوتاهی توسط طرفین نقض شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها