ولایتی:

ایران مخالف تجزیه طلبی و دخالت خارجی در عراق است

ایران مخالف تجزیه طلبی و دخالت خارجی در عراق است
يکشنبه 17 بهمن 1395 - 22:37

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آنچه که در عراق اتفاق می افتد اگر خلاف امنیت عراق و تمامیت ارضی این کشور باشد در کل منطقه از جمله ایران اثر می گذارد گفت: با تجزیه طلبی و دخالت خارجی ها در امور داخلی عراق مخالفیم.

العالم ـ ایران
«علی اکبر ولایتی» عصر امروز- یکشنبه- در حاشیه دیدار «یان کوبیش» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به تحریم های جدید آمریکا افزود: این کار تازه ای نیست که توسط آمریکایی ها صورت گرفته است و از ابتدای انقلاب تاکنون هیچگاه ما حسن نیتی در بین رجال سیاسی این کشور نسبت به ایران ندیده ایم، و هر کاری که توانسته اند علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده اند.
ولایتی ادامه داد: اینکه اقتصاد مقاومتی توسط رهبری بر آن تاکید شده است به آن دلیل است که با هر تصمیم خلق الساعه و غیرانسانی که یک حکومتی در یک نقطه ای از دنیا می گیرد جمهوری اسلامی ایران اقتصادش دچار مشکل نشود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره توئیت ترامپ که گفته سه تریلیون دلار در عراق هزینه کردیم ولی بهره برداری آن را ایران می کند و جلوی ایران را باید گرفت، گفت: ما روی صحبت های آدمی که حرف بی حساب می زند ما خیلی حساب نمی کنیم.
ولایتی بیان کرد: آمریکایی ها این همه هزینه کردند ولی هزاران میلیون دلار به مردم عراق صدمه زدند و دو جنگ مخرب و خانه مان برانداز را بر مردم این کشور تحمیل کردند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: آنها به دروغ می گفتند هدفشان صدام حسین است در حالی که آنها صدام حسین را حمایت می کردند.
ولایتی عنوان کرد: آنها تمام زیربناهای عراق مثل کارخانه ها، جاده ها و پل ها را که صدها میلیارد دلار بابت آن هزینه شده بود در بمباران های بی امان در دو مرحله از بین بردند و امروز در بسیاری از شهرهای عراق در 24 ساعت چند ساعت برق ندارند در صورتی که قبل از حملات آمریکا مردم عراق به لحاظ مسائل زیربنایی وضعیتشان به مراتب بهتر از این بود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکایی ها جز دشمنی با مردم عراق کار دیگری کرده اند، یادآور شد: عراقی ها از آمریکایی ها دعوت نکرده بودند به کشورشان بیایند.آنها از مردم عراق تودهنی خوردند و بابت دخالت غیرقانونی خودشان هزینه کردند
وی افزود: این مردم عراق هستند که باید از آنها بابت خسارات هایی که آمریکایی ها طی این سال ها به آنها وارد کردند مطالبه کنند.
ولایتی با اشاره به گفت و گوهای خود با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امورعراق در زمینه های مختلف منطقه و به خصوص عراق گفت: درباره تمامیت ارضی عراق و همبستگی ملی این کشور که روز به روز باید تقویت شود صحبت کردیم و با هرگونه تجزیه طلبی و دخالت خارجی ها در امور داخلی عراق مخالفت کردیم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر فعالیتی در عراق باید با نظر سازمان ملل صورت بگیرد، تصریح کرد: کشورهایی که بخواهند سرخود در امور داخلی عراق یا هر کشوری دیگری دخالت کنند ما و سازمان ملل با آن مخالف هستیم.
وی با ابراز خرسندی از پیشرفت دموکراسی در عراق گفت: ما در این دیدار اتفاق نظر داشتیم که دموکراسی در عراق کم کم موقعیت محکم تری پیدا می کند.
ولایتی اظهار داشت: دموکراسی در عراق موجب می شود که در کشورهای دیگر هم این روش دنبال شود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مبارزه با تروریسم مرز نمی شناسد، گفت: باید برای مقابله با تروریسم و امنیت در کشورهای منطقه مثل عراق، سوریه به آنها کمک شود چرا که آنچه که عراق می گذرد در سوریه تاثیر می گذارد و آنچه که در سوریه می گذرد در عراق اثر خواهد گذاشت.
ولایتی تاکید کرد: مبارزه با تروریسم باید جامعیت داشته باشد که خوشبختانه با هشیاری در سوریه و عراق وجود دارد این کار در حال انجام است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اهمیت موصل برای عراق مثل اهمیت حلب برای سوریه است واین پیروزی در موصل بدون تردید نقطه اوج پیروزی برای ملت و دولت عراق و نیروهای مردم مثل حشد الشعبی است.
ولایتی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت قانونی دولت عراق که براساس آرای مردم سر کار آمده است حمایت می کنیم و با هرگونه تجزیه طلبی در این کشور مخالفیم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما با عراق یک دوستی نزدیک داریم و تا به حال از دولت و ملت عراق و سوریه و دیگر کشورهای منطقه حمایت کردیم، گفت: این حمایت ها را برای تقویت ها روابط با کشورها ادامه خواهیم داد و امنیت جمهوری اسلامی ایران به امنیت همسایگان آن بستگی دارد و نمی توان ساکت نشست در حالی که کشورهای همسایه دچار مشکل امنیتی هستند.
ولایتی با اشاره گفت وگوهای خود با نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق، عنوان کرد: قرار ما بر این شد که در فواصل نزدیک با یکدیگر دیدار و تبادل نظر داشته باشیم. همچنین بر فعالیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن صلح به عراق و حفظ تمامیت ارضی و حفاظت و حمایت قانونی از دولت قانونی این کشور تاکید شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها