ترامپ برنامه اوباما برای مقابله با گرمای زمین را لغو کرد

ترامپ برنامه اوباما برای مقابله با گرمای زمین را لغو کرد
چهارشنبه 9 فروردين 1396 - 03:54

رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۸ مارس، با امضای یک فرمان اجرایی، بخش‌های مهمی از برنامه‌های دولت باراک اوباما برای مقابله با گرمایش جهانی را لغو کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دونالد ترامپ به این ترتیب فرمان اجرایی جدیدی را در زمینه انرژی امضا کرد که در آن بر تولید ارزان انرژی و تضمین هوای پاک و آب تمیز تاکید شده است.

ترامپ در این دستور قوانین قبلی در زمینه محدویت تولید و استفاده از ذغال سنگ را برداشته و از آن به عنوان قانون تولید ذغال سنگ جدید نام برده است.

بسیاری ازمنتقدین چنین کاری را به ضرر سیاست های مبارزه با تغییرات آب و هوایی دانسته اند.

ترامپ چنین اتهاماتی را مردود می داند و از این فرمان به مثابه اقدامی که باعث اشتغال زایی و ثروتمند شدن آمریکا می شود، یاد می کند.

امضای این فرمان در حضور معدنچیان، وزیر انرژی و معاونت ریاست جمهوی انجام گرفت.

با اقدام جدید رئیس‌جمهوری آمریکا، برنامه انرژی پاک متوقف می‌شود. این برنامه ایالت‌های آمریکا را ملزم می‌کرد تا تولید دی‌اکسید‌کربن را کنترل کنند.

فرمان اجرایی تازه بودجه آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا را هم کاهش می‌دهد.

در پی امضای این فرمان، مقررات زیست‌محیطی در زمینه تولید نفت، گاز و زغال‌سنگ نیز بازنگری خواهد شد.

ترامپ قول داده است که "قواعد سبز" را که به گفته او به اقتصاد آسیب می‌زنند، متوقف کند.

او همچنین در کارزارهای تبلیغاتی ریاست‌جمهوری قول داده بود که آمریکا را از معاهده اقلیمی پاریس خارج کند.

کاخ سفید می‌گوید که معیارهای جدید "به حفظ انرژی و برق مقرون به صرفه، قابل اعتماد و پاک کمک خواهد کرد تا رشد اقتصادی را بالا ببرد و شغل ایجاد کند."

اما گروه‌های طرفدار محیط زیست هشدار می‌دهند که این سیاست‌ها، پیامدهایی جدی برای آمریکا و جهان خواهد داشت.

رییس جمهوری فرانسه دیماه سال گذشته اعلام  کرد کشورش به هیچ فرد یا کشوری اجازه لغو یا تجدید نظر در توافقنامه جهانی درباره آب و هوا را نمی دهد.

فرانسوا اولاند در پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا که پیشتر درباره لغو این توافقنامه سخن گفته بود، یاد آور شد که تاکید می کنم فرانسه به هیچ شخص یا کشوری هر قدر هم بزرگ باشد اجازه تجدید نظر در این دستاورد جامعه بین المللی را نخواهد داد. 

وی با بیان اینکه به خاطر داشته باشید این توافقنامه تاریخی در پاریس امضاء شد، براراده کشورش در دفاع از موضوع های مهم تاکید کرد.

دونالد ترامپ مسئله تغییرات آب و هوایی در نتیجه فعالیت انسانها را نیرنگ می داند و به دنبال شانه خالی کردن از توافقنامه آب و هوایی است.

این توافقنامه که آذرماه سال گذشته در اجلاس پاریس به امضای نمایندگان 195 کشور رسید وعده هایی را شامل اختصاص میلیاردها دلار برای تامین هزینه افزایش مصرف سوخت هایی با کربن پایین و کمک به کشورهای در حال توسعه در مقابله با تغییرات‌ آب و هوایی از سیلاب گرفته تا موج گرمای شدید در بر می گیرد.

با این همه بر خلاف پروتکل کیوتو،‌ آخرین توافقنامه آب و هوایی که سال 1997 به دست آمد، معاهده پاریس از لحاظ حقوقی پیمانی الزام آور نخواهد بود. ولی در عوض به کشورها امکان می دهد تا با توسل به کمک های مالی اهدایی مسیر خود را به سوی کاربرد انرژی های سبز هموار سازند.

فرانسه عقیده دارد آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی جهان و دومین کشور جهان از نظر تولید گازهای گلخانه ای باید به تعهداتی که داده است احترام بگذارد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها