سفیر روسیه در لبنان:

اختلافات ایرانی-روسی در سوریه کذب و شایعه است

اختلافات ایرانی-روسی در سوریه کذب و شایعه است
شنبه 9 ارديبهشت 1396 - 14:45

سفیر روسیه در لبنان اعلام کرد برخی اخبار مبنی بر وجود اختلافاتی میان این کشور و ایران در موضوع سوریه صحت ندارد و در ادامه گفت این مردم سوریه هستند که سرنوشت «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور را مشخص خواهند کرد.

 العالم-سوریه

 «الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق‌الاوسط» به تشریح مواضع این کشور درباره سوریه پرداخت.

از مهم‌ترین موضوعاتی که وی به آن پرداخت عدم اختلاف مسکو با ایران در موضوع سوریه، تأکید بر «گفت‌وگوی ملی» میان دولت و معارضان و تعیین آینده بشار اسد توسط مردم سوریه بود.

خبرهایی درباره اختلافات میان شما و طرف ایرانی در سوریه شنیده می‌شود؟

این شایعات در بسیاری از محافل خصوصا رسانه ها شنیده می‌شود اما اصل، از تعامل در زمینه مبارزه با تروریسم و تفاهم پیرامون اهداف حفاظت از وحدت سوریه و حاکمیت ارضی و نیز حصول ره‌حل سیاسی تشکیل شده است.

موضع روسیه در قبال اتفاقات کنونی در سوریه چیست؟

موضع روسیه همچنان همانی است که بوده، اصل راه‌حل در سوریه هم‌چنان همان «گفت‌وگو ملی» میان دولت و معارضان است و این همان چیزی است که جامعه بین‌الملل از طریق «نشست ژنو» -که اصول راه‌حل مسالمت‌آمیز سوریه را مطرح کرده- بر سر آن توافق کرده اما مسأله مبارزه با تروریسم در حال حاضر در اولویت است و بیشتر پیشرفت داشته است.

هدف اساسی ما جلوگیری از خونریزی‌هاست و به همین دلیل تحرکات برای رسیدن به آتش‌بس از طریق مذاکرات آستانه را افزایش دادیم و در دو مسیر کار کردیم: مسیر سیاسی در ژنو و مسیر نظامی در آستانه.

تلاش‌های سیاسی باید به شکلی اساسی بر کمک به ملت سوریه برای تعیین سرنوشت و خلق شرایط مناسب برای تحقق این هدف متمرکز باشد؛ مسایل ملموسی مانند اصلاحات قانونی و اجرای انتخابات وجود دارد و جامعه بین‌المللی باید شرایط مناسب برای کمک به سوری‌ها را فراهم کند همانگونه که ما امیدوار به تثبیت مذاکرات آستانه و پیشرفت آن هستیم.

دستاورد مذاکرات آستانه چه بود؟

تحقق تثبیت اصل آتش‌بس از خلال تعامل ایجاد شده خصوصا میان روسیه و آمریکا؛ زمانی که توافق ابتدایی برای توقف اقدامات خصمانه در برخی مناطق سوریه بر اساس اصل جدایی میان سازمان‌های تروریستی و برخی گروه‌های تروریستی فراهم شد.

آمریکایی‌ها مصمم بودند که تحقق این موضوع امکان‌پذیر نیست، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد اما شکست خورد پس به حوادث حلب رسیدیم. در آن زمان با آمریکایی‌ها برای ایجاد یک راه‌حل محلی تلاش کردیم و توافقی به نام «لاوروف-کری» شکل گرفت اما فورا شکست خورد و آمریکایی‌ها گفتند نمی‌تواند میانه‌روها و تروریست‌ها را از هم جدا کنند اما مجال دیگری از طریق تعامل با تُرک‌ها در این موضوع باز شد و به توافق حلب با شروط معروفش رسیدیم. پس از آن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد آتش بس سراسری در کل سوریه را مطرح کرد و همکاری سه‌جانیه ترکیه-ایران و روسیه و مذاکرات آستانه آغاز شد و از آن زمان به بعد در راستای پیشرفت این مسیر تلاش می‌کنیم.

مشکلی وجود دارد به نام « آینده بشار اسد» و روسیه از این مرد حمایت می‌کند تا کی می خواهید به این حمایت ادامه دهید؟

چرا باید درخواست معارضان برای رفتن اسد همان درخواست ملت (سوریه) باشد؟ (درخواست معارضان مساوی با درخواست همه مردم نیست) این مشکل بخشی از مردم است و مسأله آن است که این بخش از مردم «مسلح» هستند و خارجی‌هایی نیز در میان آنها دیده می شوند و ما به دنبال دستیابی به این رای و نظر مردم در این باره از طریق برگزاری انتخابات قانونی هستیم.

بالاتر اینکه، تجربه سرنگون کردن دولت‌ها به ویژه روسای دولت‌ها، به توافق ملی نمی‌انجامد بلکه بالعکس منجر به جنگ‌ و تجزیه می‌شود و تجربه عراق، لیبی، یوگوسلاوی و اوکراین موید این موضوع است.

فارس

پربیننده ترین خبرها