اتمام حجت عربستان با قطر

اتمام حجت عربستان با قطر
سه شنبه 6 تير 1396 - 23:46

وزیر خارجه عربستان می‌گوید ریاض هیچ مذاکره‌ای در خصوص شروط 13گانه موجود برای عادی‌سازی روابط با قطر را نمی‌پذیرد و قطری‌ها باید بین قبول خواسته‌های عربستان و انزوا، یکی را انتخاب کنند.

العالم - عربستان

«عادل‌ الجبیر» وزیر خارجه عربستان که کشورش روز جمعه لیست بلند بالایی از خواسته‌های عجیب را برای سران قطر فرستاده بود، از لزوم اجرای همه خواسته‌ها بدون چون و چرا سخن می‌گوید. او ضمن تأکید بر اینکه این درخواست ها قابل مذاکره نیست، گفت: «توقف حمایت مالی از تروریسم، به ارادۀ قطر بستگی دارد».

روز جمعه عربستان، بحرین، امارات و مصر فهرستی از درخواست‌ها را به قطر تحویل دادند و اعلام کردند که عادی شدن روابط با دوحه منوط به عملی شدن همه این خواسته‌هاست. کاهش سطح روابط با ایران و تعطیلی شبکه خبری الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه از خاک قطر، برخی از 13 خواسته عجیب اعراب بود که البته قطر آنها را «زیاده‌خواهانه» توصیف کرد.

حتی «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هم روز یکشنبه به محتوای این فهرست واکنش نشان داده و گفته بود که اجرایی شدن خواسته‌های عربستان و یاران «خیلی سخت» است.

وزیر خارجه عربستان امشب که ضرب‌الاجل 10 روزه به نیمه راه خود رسیده است، در سفارت کشورش در عربستان با خبرنگاران نشستی گذاشت و گفت که شروط 13گانه «غیرقابل‌مذاکره» است و در حقیقت، قرار نیست از سوی ریاض نرمشی در خصوص هیچ یک از بندها نشان داده شود.

جبیر در ادامه تهدید کرد: «یا شروط ما را قبول می‌کنند یا انزوا ادامه پیدا می‌کند.»

پربیننده ترین خبرها