آیا مشاور دولت میانمار شایسته جایزه صلح نوبل است؟!

آیا مشاور دولت میانمار شایسته جایزه صلح نوبل است؟!
دوشنبه 13 شهريور 1396 - 11:29

روزنامه "دی ولت"، چاپ آلمان در گزارشی به بررسی و نقد موضوع اعطای جایزه صلح نوبل به "آنگ سان سو چی"، مشاور دولت میانمار و رئیس اتحادیه ملی برای دموکراسی پرداخت. آنهم در شرایطی که به دلیل ادامه نسل کشی مسلمانان در این کشور، سوچی اکنون تبدیل به نماد شرارت شده است.

العالم - آسیا

به گزارش پایگاه خبری عربی 21 به نقل از خبرگزاری فرانسه این روزنامه آلمانی درگزارش خود می نویسد "آنگ سان سو چی"، سالها در دفاع از آزادی مبارزه کرد و تحت اقامت اجباری قرار گرفت و انواع و اقسام شکنجه ها را تحمل کرد. اما با آزادی او و پیروزی در انتخابات، میانمار وارد مرحله جدیدی (از نسل کشی) شد.

نکته جالب درباره این موضوع این است که "سو چی" وعده اصلاح کشور و مهار فقر و حذف برده داری و ایجاد صلح بین گروه های قومی و نژادی مختلف در این کشور را داده بود. اما رنج بی نهایت مسلمانان روهینگیا در این کشور، وجهه این زن به عنوان قهرمان ملی میانمار را از بین برد.

این روزنامه آلمانی می نویسد اقلیت مسلمان میانمار سالهاست که از سوی اکثریت بودایی و ارتش این کشور مورد ظلم و آزار و اذیت قرار گرفته اند. بر پایه قانون شهروندی که در سال 1982 در این کشور صادر شد، اقلیتت روهینگیا، جزء گروه های نژادی این کشور محسوب نمی شوند و لذا از حقوق شهروندی برخوردار نیستند و با آنها مثل مهاجران غیر قانونی رفتار می شود.

این روزنامه با شرح خشونت ها و جنایات صورت گرفته علیه مسلمانان روهینگیا و نسل کشی آنها از سوی بودایی ها و ارتش می نویسد ناظران و تحلیلگران با مشاهده اوضاع امروز میانمار، از عملکرد "سو چی" که سالها نماد دفاع از آزادی و عدالت بود ناامید شده اند. این روزنامه آلمانی می نویسد در مجموع به نظر می رسد که "سان سو چی" اکنون آزادی عمل چندانی ندارد؛ وی از سال 2016 به عنوان وزیر مشاور دولت به حکومت میانمار پیوست. و اکنون دومین شخصیت این کشور پس از رئیس جمهور به حساب می آید.

در این گزارش آمده است "سان سو چی" پس از دو سال زمامداری به وعده های انتخاباتی خود عمل نکرده است؛ وی نتوانسته است بین گروه های مختلف قومی و نژادی در این کشور، صلح برقرار کند همچنین در تثبیت آزادی بیان و مهار فقر راه به جایی نبرده است. برای حل مسأله مسلمانان روهینگیا نیز هیچ کاری نکرده است. او حاضر نیست به خاطر دفاع از مسلمانان، خود را رو در روی ارتش قرار دهد؛ ارتشی که با هر کسی که از اقلیت مسلمان این کشور دفاع کند، می جنگد.

208

پربیننده ترین خبرها