مشکوک شدن سعودی‏ها به تحرکات قطر

مشکوک شدن سعودی‏ها به تحرکات قطر
سه شنبه 8 فروردين 1391 - 05:31

با شدت گرفتن فعاليتهاي مداخله جويانه قطر در کشورهاي عربي، مسئولان سعودي اين روزها به دقت روابط قطر با گروه ها و جريان هاي داخلي سعودي را زير نظر گرفته اند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، منابع عربستانی تأکید دارند که مسئولان سعودی از روابط نزدیک قطر با اخوان المسلمین به شدت نگران هستند.

به گفته این منابع، عربستان سعودی با اظهار نگرانی از فعالیت عناصر مشکوک در قطر ضد امنیت ملی عربستان، بارها از قطر درخواست کرده است که تحرکات این عناصر را کنترل و محدود کند.  

مسئولان سعودی در همین راستا چند هفته پیش در نامه ای به یک استاد قطری از او خواستند با رعایت اصول و قوانین بعنوان یک میهمان، داخل خاک عربستان از فعالیتهای سیاسی "اخوانی" دست بکشد.

میدل ایست آنلاین به نقل از یک روزنامه نگار سعودی تأکید کرد، سومین همایش "النهضه" که با دستور مسئولان کویتی از برگزاری آن جلوگیری شد، نگرانی ها را در خصوص نقش قطر در منطقه نمایان کرد.

به گفته این روزنامه نگار سعودی، این همایش قبلا با حضور مخالفان سعودی و با حمایت شخصی "شیخ تمیم" ولیعهد قطر برگزار شده بود؛ و ولیعهد  مشاور سیاسی خود "عزمی بشاره" را برای ایراد یک سخنرانی آتشین و دعوت عربستانی ها به سرنگونی نظام سعودی اعزام کرد.

همایش "النهضه" در امتداد طرح "جاسم سلطان" قطری است که با نظارت و حمایت دولت قطر به هدف خیزش اخوان المسلمین در کشورهای عربی ایجاد شده است؛ در این طرح پس از آموزش جوانان کشورهای مختلف عربی، آنها را برای فعالیت به کشورهایشان اعزام می کنند.

این روزنامه نگار عربستانی تأکید می کند که، "سلمان العوده" بدون اعلام رسمی "جریان النهضه" را تأسیس کرده است.

به گفته وی، جریان النهضه سعودی جوانان آموزش دیده بسیاری را به تونس اعزام کرده است و آنها تا کنون فعالیتهای بسیاری را در این کشور انجام داده اند.

انتشار کتابی از سوی شیخ سلمان تحت عنوان "سئوالهای انقلاب" با واکنش شدید مسئولان سعودی همراه شد.

عرضه این کتاب در عربستان سعودی ممنوع شده است؛ ولی در مقابل العوده در اقدامی چالش برانگیز کتاب خود را به صورت رایگان در اینترنت عرضه کرد.

وی در این کتاب انتقادهای بسیاری را به نظام سعودی و سیستم حکومتی در این کشور وارد کرده است.

مسئولان قطری همچنین از "شیخ ناصر العمر" به شدت حمایت می کنند. سعودی ها حمایت گسترده قطر از شیخ العمر را به هدف تعمیق نفوذ او داخل محافل دینی دانسته اند.

مسئولان سعودی العوده و العمر را دو عضو برجسته ولی اعلام نشده اخوان المسلمین می دانند.

سعودی ها معتقدند که قطر تلاش می کند محافل دینی و اسلامی عربستان را از طریق این دو نفر تحت کنترل خود در آورد.

شبکه الجزیره قطر نیز برای کمک به این طرح، برنامه های ویژه ای را برای مصاحبه با افراد وابسته به مخالفان سعودی در غرب عربستان اختصاص داده است. این مسأله موجب شد یکی از فعالان عربستانی نزدیک به قطر به دلیل حضور در شبکه الجزیره قطر و شبکه های مرتبط با اخوان المسلمین وابسته به قطر، ممنوع السفر کند.

از زمان کودتای امیر فعلی قطر ضد پدر خود، وی با توافق اطرافیانش طرحی را برای خروج از دایره سیاسی سعودی آغاز کرده است.

قطری ها در همین راستا به اختلافات مرزی دامن زدند، تا از این راه اعلام کنند که تبعیت از سیاستهای سعودی را پشت سر گذاشته اند و اکنون با کمک آمریکا سیاستهای جداگانه ای در منطقه دارند. این امر با استقبال آمریکا همراه شد.



پربیننده ترین خبرها