القدس العربی بررسی کرد:

مردم لیبی اسیر گروه‌های مسلح هستند

مردم لیبی اسیر گروه‌های مسلح هستند
سه شنبه 16 خرداد 1391 - 05:21

انتخابات پارلماني ليبي به زودي آغاز خواهد شد كه نخستين انتخابات از 40 سال پيش تاكنون است ولي وضعيت امنيتي نامناسب به علت درگيري هاي گروه هاي شبه نظامي شايد منجر به تعويق چند ماهه انتخابات شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، روزنامه القدس العربی در شماره امروز سه‌شنبه خود نوشته است: اخيرا اتفاقي در فرودگاه بين المللي طرابلس افتاد كه در نوع خود بي‌نظير نبود و موضوع اين بود كه گروهي شبه نظامي به نام گردان "وفاداران" كه اعضاي آن اهل منطقه ترهونه هستند، به فرودگاه طرابلس حمله، هواپيماها را در باند فرودگاه محاصره و حركت هواپيمائي را كاملا متوقف كرد.

گردان وفاداران با گرداني ديگر كه فرودگاه طرابلس را اشغال كرده است، با سلاح هاي سنگين درگير شد كه در اين درگيري تعدادي زخمي شدند و ناظران سياسي معتقدند كه وضعيت فرودگاه طرابلس بدتر خواهد شد.

این روزنامه چاپ لندن در ادامه در مورد دلیل اقدام به اشغال فرودگاه طرابلس نوشته است: گردان وفاداران در اعتراض به ربوده شدن فرمانده خود به فرودگاه طرابلس حمله كرد تا ربايندگان را مجبور به آزاد كردن فوري فرمانده خود بكند به عبارتي ديگر گردان وفاداران با توجه به عدم اجراي قوانين و نبود دولت مركزي قدرتمند تصميم گرفت كه با توسل به زور به مطالباتش دست يابد.

دولت مركزي هيچ كنترلي بر امور ندارد و آشوب بارزترين مشخصه ليبي جديد است به نحوي كه دادستان نظامي درپي بازداشت و بازجوئي از مصطفي عبدالجليل رئيس شوراي ملي انتقالي به اتهام همدستي در ترور عبدالفتاح يونس فرمانده سابق نيروهاي اين شورا و وزير كشور رژيم سابق است، گروهي كه هنوز ناشناخته است، عبدالفتاح يونس را ترور كردند و جسد وي را سوزاندند. 

شوراي ملي انتقالي اين اتهام را رد و با بازجوئي از رئيس خود مخالفات مي كند ولي بايد دانست  كه تعداد بسياري از مردم ليبي از شوراي ملي انتقالي راضي نيستند به نحوي كه تعدادي از افراد به تازگی به مقر اين شورا حمله كردند و نزديك بود كه مصطفي عبدالجليل را بكشند و وي توانست از درب پشتي مقر فرار كند.

روزنامه انگليسي گاردين ديروز گزارشي درباره افزايش قتل و شكنجه در ليبي منتشر كرد و نوشت : بيش از 500 گروه شبه نظامي در ليبي هر روز به شكنجه ، قتل و آدم ربائي مي پردازند كه يكصد گروه شبه نظامي فقط در شهر طرابلس فعاليت مي كنند.

گاردين براي اثبات گسترش پديده آدم ربائي در ليبي نوشت: گروه شبه نظامي ناشناسي اخيراً دكتر سالم فرجاني يكي از معروفترين جراحان قلب ليبي را در مسير رفتن به مجتمع پزشكي طرابلس ربودند و در زندان خاص خود آنقدر به شكنجه وي پرداختند كه بيهوش شد و 5 روز خبري از وي نبود.

سالم فرجاني يكي از مدافعان حقوق بشر است و در كميته دولتي جستجوي مفقودين جنگ فعاليت مي‌كند و درباره جنايات رژيم سابق در زندان ها گزارشي آماده كرد كه اين گزارش را به سازمان ملل متحد و دادگاه بين المللي جنايات جنگي ارائه كرد. ربايندگان و شكنجه‌گران سالم فرجاني هنوز بازداشت نشده اند.‌

رئيس سابق مجتمع پزشكي طرابلس نيز كه به علت فساد بركنار شده است، پرونده‌اي براي وي در دادگاه با هدف رسيدگي به فسادش تشكيل نشده است.

این روزنامه در پایان نوشته است: مردم ليبي براي تحقق حقوق بشر، عدالت ، دمكراسي و مبارزه با فساد يك سال پيش كشور خود را از دست معمر قذافي آزاد كردند ولي هنوز به اهداف خود نرسيده اند، که نمونه عالی آن اقدام برای تصرف فرودگاه طرابلس است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها