نوری المالکی: عربستان نمی‌تواند نیروهایش را به سوریه اعزام کند

نوری المالکی: عربستان نمی‌تواند نیروهایش را به سوریه اعزام کند
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397 - 00:32

معاون اول رئیس‌جمهور عراق اعلام کرد که مواضعش در قبال بحران سوریه باعث شد که تعداد زیادی از کشورهای عربی علیه او موضع‎گیری کنند.

العالم-عراق

«نوری المالکی» معاون اول رئیس‌جمهور عراق اعلام کرد که طرح اکثریت سیاسی طرح جدیدی نیست. بین ما و برخی احزابهای سنی، شیعی و کردی، توافقاتی درباره اکثریت سیاسی صورت گرفته است.

او به المیادین گفت: طرح و برنامه ما این است که دولت آینده دولت خدمت رسانی و حافظ امنیت باشد.

المالکی تصریح کرد: تجربه ما در دولت سهم خواهی باعث رشد کشور نشده است. مساله انتقال در فرآیند نظام سیاسی به یک ضرورت تبدیل شده است.

 نخست وزیر سابق عراق افزود: موضعگیری برخی‌‏ها علیه من به دلیل مواضع من در برخی مسایل منطقه مانند اخراج نیروهای آمریکایی از عراق است.

المالکی تاکید کرد که کشورهای ابرقدرت روی سقوط دولت سوریه حساب باز کرده بودند، اما من به این کشورها گفته بودم که سقوط دولت سوریه باعث جنگ و درگیری در منطقه میشود و هرگز اجازه آن را نخواهم داد.

معاون اول رئیس‌جمهور عراق در ادامه افزود: به این کشورها ابلاغ کرده بودم که ما آماده اعزام نیروهای ارتش عراق به سوریه برای عدم سقوط دمشق به دست تروریست‌ها هستیم.

المالکی تصریح کرد: ما به تشکیل دولت قوی نیاز داریم تا بتوانیم با انجام وظایف ملی خود، موجب رشد کشورمان شویم.

نوری المالکی به همه پرسی منطقه کردستان عراق اشاره کرد و گفت: دادگاه فدرال با اعلام بطلان همه پرسی منطقه کردستان، کردها را به عنوان جزئی از اقشار عراق به ملت این کشور بازگرداند.

نخست ویر سابق عراق گفت: هیچ مشکلی نیست که کردها بخشی از اکثریت سیاسی باشند. ما با منطقه کردستان به عنوان بخشی از عراق تعامل می کنیم و در امور داخلی آن دخالت نمی‌کنیم.

او با بیان اینکه در خصوص مساله رژیم صهیونیستی با هیچ کس تعارف ندارد، افزود: برخی احزاب کردی وجود ارتباط با اسرائیل را انکار نمی‌کنند.

نوری المالکی به رابطه عراق و عربستان اشاره کرد و گفت: عربستان با وجود ایجاد ارتباط با عراق، نگاه خود به عراق را تغییر نداده و در براندازی دولت سوریه و لبنان هم شکست خورده است. عربستان پس از اینکه متوجه شکستش شده، مسیرش را تغییر داده است.

معاون اول رئیس جمهور عراق با اعلام کرد که تاثیر عربستان روی انتخابات عراق بسیار زیاد است، گفت: از پایان رفتارهای طایفه ای عربستان و حمایت این کشور از سازمان های تروریستی استقبال می کنیم. عربستان توهم دارد که می تواند به عراق نفوذ و آن را هدف قرار دهد.

او گفت که تلاش عربستان برای بازکردن کنسولگری در نجف اشرف و بصره و درخواست دیدار با مسئولان و شیوخ عراق، برای ایجاد نفوذ به این کشور صورت می گیرد.

نوری المالکی اعلام کرد که ما می خواهیم با ایران روابط مثبت داشتیم باشیم، همانطوری که خواهان برقراری روابط مثبت با کشورهای عربستان و ترکیه بر اساس منافع مورد نظر دو طرف هستیم.

او گفت: به واشنگتن ابلاغ کرده بودم که سوریه لیبی نیست، زیرا سوریه کشور محوری در منطقه محسوب می شود. اگر امریکا می خواهد نیروهای خود را از سوریه خارج کند، غیر منطقی است که نیروهای سعودی جایگزین کند.

معاون اول رئیس جمهور عراق تصریح کرد:گمان نمی‌کنم که عربستان قادر به اعزام نیروهایش به سوریه باشد، چرا که این کشور در بحران یمن غرق شده است.

نخست‌وزیر سابق عراق به مساله جنگ عربستان علیه یمن اشاره کرد و گفت: عربستات به چه حقی اینگونه مناطق مختلف یمن و غیرنظامیان این کشور را هدف قرار می دهد. به سعودی ها و قطری ها می گویم که اعزام نیروهای مسلح به سوریه با مقاومت رزمندگان روبرو خواهد شد، این در حالی است که بحران سوریه راه حل سیاسی دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها