تونسیه تلگراف: داعش در لیبی متمرکز می شود

تونسیه تلگراف: داعش در لیبی متمرکز می شود
جمعه 14 ارديبهشت 1397 - 22:58

تارنمای خبری «تونسیه تلگراف» گزارش داده، سازمان های اطلاعاتی غرب اعلام کرده اند که طی چند ماه اخیر تحرک عناصر ترورستی داعش در لیبی افزایش یافته و شمار زیادی از آن ها از نقاط مختلف جهان سعی کرده اند خود را به لیبی برسانند.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش این تارنمای خبری، بیش از 800 سرکرده داعشی و از جمله شمار زیادی از داعشی های غیر عرب در مناطق مختلف این کشور مستقر شده اند.
تونسیه تلگراف خاطرنشان کرده، طی سه ماه اخیر شمار قابل توجهی از داعشی های فراری از عراق و سوریه وارد لیبی شده و در طرابلس، مناطق واقع در شمال غرب لیبی و همچنین در جنوب این کشور مستقر شده اند.
بر اساس گزارش سازمان های اطلاعاتی غربی، اکثر داعشی های مستقر در شمال غرب لیبی در شهرهای صبراته، طرابلس، الخمس و مصراته اقامت دارند و داعشی های عزیمت کرده به جنوب این کشور بیشتر در منطقه فزان هستند.
گفته می شود یکی از دلایل افزایش شمار داعشی ها در لیبی، فرار تعداد زیادی از آن ها از سوریه و عراق در چند ماه اخیر است به گونه ای که طی این مدت 270داعشی فراری از سوریه و عراق از طریق مرزهای جنوب لیبی و کشورهای آفریقایی وارد این کشور شده اند.
تا 2 سال پیش شمار داعشی ها در لیبی 6هزار نفر اعلام می شد، اما این نخستین بار است که شمار سرکردگان این گروه اعلام می شود.
نبود دولت قدرتمند مرکزی، گسترده بودن خاک لیبی و راحت بودن امکان جابجای در این کشور باعث شده است این کشور منطقه ای نسبتا امن برای عناصر داعش باشد.
آخرین عملیات داعش در لیبی روز چهارشنبه گذشته بود که با حمله به ساختمان هیات عالی انتخابات لیبی در طرابلس 14 نفر را کشته و هفت نفر دیگر را زخمی کرد.
مساحت لیبی یک میلیون و 759هزار و541کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود هفت میلیون نفر است. 
به گزارش ایرنا، لیبی از زمان سقوط حکومت معمر قذافی در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است. این هرج و مرج باعث تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده و داعش نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد. 
اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد، دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست عبدالله الثنی. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها