دادگاه جرائم سنگین ترکیه درخواست آزادی کشیش آمریکایی زندانی را رد کرد

دادگاه جرائم سنگین ترکیه درخواست آزادی کشیش آمریکایی زندانی را رد کرد
چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 14:26

شعبه دوم دادگاه جرائم سنگین شهر ازمیر درخواست آزادی آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه را که موجب بروز تنش جدی بین آنکارا و واشنگتن شده است، رد کرد.

العالم - ترکیه

برونسون در حال طی دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه شهر ازمیر ترکیه دو هفته پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.

در پی تبدیل حکم بازداشت موقت در زندان به حبس خانگی این کشیش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.

واشنگتن به علت آزاد نشدن آندرو برونسون کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، عبدالحمید گل وزیر دادگستری و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه را که نقش محوری در بازداشت و محاکمه این کشیش داشتند، تحریم کرد و دولت آنکارا نیز به طور متقابل وزرای کشور و دادگستری آمریکا را تحت تحریم قرار داد.

رایزنی و مذاکره مقامات ترکیه و آمریکا برای حل اختلاف به وجود آمده در پی زندانی شدن این کیشش آمریکایی و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر ادامه یافت ولی با رد درخواست اول آمریکا برای آزادی وی از سوی دادگاه و نیز دولت ترکیه، رییس جمهوری آمریکا تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرده و بر شدت تنش ها افزود.

روز گذشته جفری هونیر کاردار سفارت آمریکا در آنکارا با این کشیش در محل زندان خانگی وی دیدار ملاقات کرده و خواستار آزادی وی شده بود. 

امروز برای دومین بار، دادگاه رسیدگی کننده به پرونده این کشیش، درخواست آزادی وی را رد کرد ولی طبق قانون، رسیدگی به پرونده وی به شعبه سوم دادگاه جرائم سنگین ازمیر سپرده می شود.

وزارت امور خارجه ترکیه پیش از این در پی اعلام تحریم مقامات ترکیه از سوی آمریکا به علت پرونده این کشیش با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ''تصمیم آمریکا در تحریم وزیر کشور و دادگستری ترکیه نه با اصول دولتی انطباق دارد و نه قابل تشریح با مفاهیم حقوقی و عدالت است و تنها ماهیت مداخله جویانه در سیستم حقوقی ترکیه دارد.'

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به تصمیم آمریکا در تحریم دو وزیر ترک اعلام کرد که 'اقدام آمریکا در تحریم دو وزیر ترکیه ای بدون ‌پاسخ نخواهد ماند.'

درخواست قلدرمابانه ترامپ مبنی بر آزادی کشیش دستگیر شده آمریکایی و نیز اعلام تحریم آمریکا علیه دو وزیر کشور و دادگستری ترکیه که از یاران نزدیک اردوغان محسوب می شوند و نقش محوری در پیگیری پرونده های ترور، کودتا و گولن داشته اند، موجی از همبستگی را در میان فعالان سیاسی، رسانه ها و مردم ترکیه ایجاد کرد به طوری که احزاب و چهره های منتقد دولت نیز اقدام آمریکا را در این زمینه تقبیح کردند.

چهار حزب عدالت توسعه، جمهوری خواه خلق، حرکت ملی و نیک ترکیه با انتشار بیانیه ای مشترک در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کردند: ما به تهدیدهای آمریکا با همبستگی و عزم مشترک ملت خود 'نه' می گوییم.

هفته گذشته رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز به اقدام دولت آمریکا در تحریم وزیر کشور و دادگستری کابینه اش اعتراض کرد و گفت که ترکیه هم به طور متقابل وزیران آمریکا را تحریم می کند.

وی همچنین در پاسخ به اقدام دولت آمریکا در دو برابر کردن تعرفه واردات فلزات تولید ترکیه به آمریکا، طی دستوری تعفره گمرکی واردات برخی کالاها از آمریکا را دو برابر افزایش داد.

وی پیش از این اقدام اخیر آمریکا علیه ترکیه به خاطر پرونده آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی را گامی مغایر با شان و سطح روابط یک شریک راهبردی عنوان کرده بود.

آندرو برونسون کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه تحت محاکمه‌ بوده، به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا به 35 سال زندان محکوم شده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر می برد.

برونسون در حال طی دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه ازمیر دو هفته پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.

جلسه بعدی دادگاه برونسون 50 ساله اهل کارولینای شمالی که از دو دهه پیش در ترکیه زندگی می کند، قرار است 12 اکتبر سال جاری(20 مهر ماه 97) برگزار شود و ممکن است به تحمل حداکثر 35 سال زندان محکوم شود.

دولت آمریکا در یک سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این کشیش بوده و محاکمه وی در این مدت جزو اختلافات آنکارا و واشنگتن بوده است.

مقامات واشنگتن معتقدند که این کشیش به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریکا زندانی شده است ادعایی که مقامات آنکارا آن را رد کرده و پرونده اون را یک پرونده حقوقی عادی و قضایی اعلام می کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها