3 سناریوی احتمالی پس از تهدیدات تشکیلات خودگردان در خصوص توافق آتش‌بس غزه

3 سناریوی احتمالی پس از تهدیدات تشکیلات خودگردان در خصوص توافق آتش‌بس غزه
يکشنبه 28 مرداد 1397 - 14:21

جنبش فتح و رئیس تشکیلات خودگردان بشدت با مذاکرات کنونی میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس مخالف است و چند سناریو در این باره وجود دارد.

العالم _ فلسطین اشغالی

پس از چند دور مذاکره میان گروه‌های فلسطینی با اعضای سازمان اطلاعات مصر، منابع فلسطینی و اسرائیلی از موافقت ابتدایی حماس و رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند اما مشکل اصلی مخالفت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با شکل و محتوای این آتش‌بس است.

در همین راستا، شبکه اسرائیلی «ریشت کان» دیروز (شنبه) مدعی شد محمود عباس تهدید کرده اگر حماس به توافق آتش‌بس با «اسرائیل» برسد ، حمایت مالی خود از نوار غزه را به صورت کامل متوقف می‌کند.

«فتحی صباح» نویسنده و تحلیلگر عرب در پی انتشار خبر مذکور به وبگاه «عربی 21» گفت با توجه به تهدیدات «محمود عباس» اکنون سه سناریو در پیش روست:

اول: حماس به شروط عباس درباره ارائه پرونده آشتی داخلی بر اساس درخواست‌های فتح تن دهد و صحبت درباره پرونده آتش‌بس را به بعد از آشتی ملی موکول کند.

دوم: حماس به مذاکرات خود در پرونده‌ آتش‌بس ادامه دهد و به تهدید محمود عباس توجهی نکند خصوصا اینکه محافل وابسته به این جنبش معتقدند موفقیت به سرانجام رسیدن آتش‌بس منجر به بهبود اوضاع اقتصادی غزه حتی بدون مشارکت تشکیلات خودگردان می‌شود.

سوم: فشار نظامی حماس به اسرائیل که می‌تواند به درگیری نظامی نامحدود میان طرفین و در نهایت باز شدن پرونده‌های به بن‌بست کشیده شده شود تا در ادامه، تحرکی در مسیر مذاکرات جاری ایجاد کند و شاید بخشی از وعده‌ها برای بهبود اوضاع اقتصادی غزه عملی شود.

مذاکرات آتش‌بس قرار است پس از عید قربان (31 مرداد) ادامه پیدا کند.

پربیننده ترین خبرها