سازمان ملل: یمن با وضعیت وحشتناک انسانی مواجه است/ خطر قحطی یمنی ها را تهدید می کند

سازمان ملل: یمن با وضعیت وحشتناک انسانی مواجه است/ خطر قحطی یمنی ها را تهدید می کند
شنبه 7 مهر 1397 - 12:26

نماینده ویژه سازمان ملل درامور یمن که برای انجام مذاکره میان طرف های درگیر در یمن تلاش می کند در گفت و گو با فرانس24 اعلام کرده که بدون اغراق یمن با یک وضعیت دهشتناک انسانی مواجه است.

العالم ـ یمن

بنابر گزارش شبکه فرانس24، مارتین گریفیتس ذر پاسخ به این سوال که برآورد شما از یمن به ویژه درباره وضعیت انسانی با توجه به سفر به این کشور، چگونه است، گفت: بدون اغراق یک وضعیت وحشتناک انسانی در آنجا وجود دارد.
نماینده ویژه سازمان ملل درامور یمن خاطرنشان کرد، هیچ جای تعجبی ندارد که بگوییم وضعیت انسانی دریمن بدترین وضعتی انسانی در جهان است، بخش زیادی از مردم یمن برای تامین موارد اولیه زندگی همچون غذا به کمک های سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی متکی هستند.
وی ادامه داد: وضعیت بهداشتی و آموزشی و معیشتی بدون اغراق یک وضعیت دهشتناکی است.
گریفتس گفت: موضوع دیگری که وجود دارد چشم انداز وقوع قحطی است که تلاش داریم تا مانع از آن شویم و چنین فرایندی ازهم اکنون نیازمند اقدامات حیاتی است.
نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن درباره ناکام ماندن مذاکرات ژنو به موضوع تامین نشدن امنیت برای هیات انصارالله و حوثی ها اشاره کرد و افزود که مذاکره میان طرف های دیگر می تواند بنابر مذاکرات صلح کویت که دو سال پیش حدود سه ماه درباره آن بحث و گفت گو و به جزئیات آن پرداخته شد، انجام گیرد.
فرانس24 از وی پرسید: آیا پس از ناکامی مذاکرات ژنو، اکنون آخرین فرصت برای (مذاکرات) صلح یمن وجود دارد و اگر این امر رخ نداد، آینده جنگ داخلی یمن چه خواهد بود.
گریفتیس این موضوع را رد کرد و گفت: خیر! من این طور فکر نمی کنم و آن را آخرین فرصت برای صلح نمی بینم، نیازمند زمان برای پایان درگیری ها هستیم، در همین حال این که خواسته باشید از طرف هایی که مدت ها است به شدت در دو سال گذشته با یگدیگر جنگیده اند به میز مذاکره بازگردند کار دشواری است.
نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در پاسخ به این پرسش فرانس24 که آیا طرف های درگیر در یمن با ساختار سیاسی فدرال توافق خواهند داشت، گفت: این موضوع مربوط به یمنی ها است اما باید وضعیت صلح و آرامش برقرار باشد و هرگونه هرج و مرج درهنگام انتقال قدرت می تواند بر سیاست، اقتصاد یمن تاثیر ویرانگری داشته باشد.
به گزارش ایرنا، با شکست "احمد ولد الشیخ" در ماموریت خود، سازمان ملل متحد اواسط سال گذشته(1396) مارتین گریفیتس دیپلمات کهنه کار انگلیسی را به عنوان نماینده روانه یمن کرد تا به واسطه تجربیات وی، مسیر صلح در این کشور را هموار کند. 
گریفیتس که با طرح سه محوری شامل 'جمع آوری سلاح'، 'آغاز مرحله انتقالی با مشارکت انصار الله در دولت' و 'برگزاری انتخابات سراسری' ماموریت خود را آغاز کرد، پس از رفت و آمدها و دیدار با مقام های یمنی، موفق به تنظیم یک نشست صلح در ژنو در 15 شهریور سال جاری شد اما در حالی که نگاه ها به ژنو دوخته شده بود، بار دیگر کارشکنی ائتلاف سعودی در ممانعت از عزیمت نمایندگان انصارالله این نشست را به تعویق انداخت.
فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن همچنین بر ضرورت حضور انصارالله در مذاکرات آتی تاکید کرد.
قرار بود مذاکرات صلح ژنو تحت نظارت سازمان ملل 6 سپتامبر (15 شهریور) در ژنو آغاز شود که به دلیل کارشکنی های عربستان به هیات یمنی اجازه سفر به ژنو داده نشد و این مذاکرات لغو شد.
عربستان از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

پربیننده ترین خبرها