تحلیل روز/

فروپاشی ائتلاف متجاوزان  

فروپاشی ائتلاف متجاوزان  
يکشنبه 23 تير 1398 - 12:38

ائتلاف متجاوز به یمن، هر بار با ناکامی جدیدی روبرو می شود که آخرین مورد نیز اخبار مربوط به عقب نشینی جزئی و تدریجی نیروهای اماراتی بود.

العالم - يمن

این اقدام می تواند به عنوان آخرین میخ بر تابوت ائتلاف عربی باشد زیرا امارات در ائتلاف متجاوزان نقشی فعال داشت.

همزمان با شکست دشمن و انحلال ائتلاف سعودی و اماراتی، مزدوران نیز از داخل دچار ضعف و اختلاف شدند و مساله قانونی بودن تجاوز عربستان و امارات که در این زمان حدود 6 سال بدان قدرت حرکت می داد، دچار مرگ بالینی شده و توان حرکت دادن چیزی را ندارد.

ناکامی ،ضعف و غیر قانونی بودن دولت هادی برای مردم یمن مساله ی جدیدی نیست زیرا همه از آن اطلاع داشته و تاکید دارند که این دولت نمی تواند کاری پیش ببرد و فاقد مشروعیت و غیرت و صلاحیت است ،اما مساله جدید این است که متجاوزان علیرغم امکانات و حمایت های مالی و تجهیزاتی و سیاسی نتوانستند این دولت را به جلو ببرند بلکه از ابتدا کمیته ویژه عربستان آنها را درون هتل ها محاصره کرد .
این دولت با فساد و پارتی بازی ، ضعف حمایت مردمی و ناکارآمدی و بی اعتمادی به خود و ائتلافی که آن را بهانه تجاوز به یمن قرار داده، بود از درون پوسیده شد.

در هر صورت اختلافات و درگیری ها میان اعضای دولت به اصطلاح قانونی جدید نیست زیرا آنها مزدورانی هستند که به دنبال پول و قدرت بوده اما مساله جدید این است که با فروپاشی ائتلاف عربی و ناکامی شدیدش در یمن، دایره اختلافات و اتهامات میان اعضای دولت به اصطلاح قانونی افزایش یافته ، به گونه ای که بسیاری از وزرا و مدیران و فرماندهان نظامی به امارات و عربستان حمله و آنها را به تخریب دولت و ناکامی در جبهه نظامی یمن متهم می کنند.

اظهارات سرلشکر "محسن خصروف " رئیس ستاد تبلیغات جنگ دولت هادی آخرین فصلهای درگیری و اختلافات کلامی ائتلاف سعودی و مزدوران بود به گونه ای که وی در مصاحبه ای تلویزیونی به ناکامی متجاوزان و فروپاشی ائتلاف و مرگ دولت هادی اعتراف کرد.

وی تاکید کرد همه حامیان عربستان، فقط پیاده نظام ریاض و سرسپرده هستند و هیچ اقدام جدیدی نداشته اند و دولت هم اکنون در تنگنای شدید و در معرض فروپاشی کامل قرار دارد.

اظهارات خصروف، نوعی بی ثباتی و ضعف موضع گیری و ضعف ساختار دولتی را نشان می دهد که عربستان در صدد تحمیل آن بر مردم یمن بود.

علنی کردن بحران دولت اما فقط به اظهارات خصروف منحصر نماند بلکه برخی منابع رسانه ای هوادار متجاوزان نیز از استعفای صالح الجبوانی وزیر حمل و نقل دولت مستعفی هادی پس از اختلاف با وی و متهم کردن او به ناکامی و ناتوانایی درمدیریت و فرار وی از ریاض به مکان نامعلومی خبر دادند.

الجبوانی دراظهارات خود امارات و عربستان سعودی را به ناکام گذاردن دولت هادی و مانع تراشی بر سر راه آن ، متهم کرد . در همین راستا نیز "عزی شریم " وزیر آب و محیط زیست نیز استعفا داد و از ریاض به قاهره فرار کرد.

"توکل کرمان " فعال یمنی و رهبر پیشین حزب الاصلاح که از بزرگترین هواداران و حامیان هادی نیز گفت : یکی از افراد مورد اعتماد وی و از نزدیکان هادی گفته که هادی اخیرا دچار اختلال حواس شده است و این یعنی مرگ دولت به اصطلاح قانونی .

برخی رسانه های جنوب نزدیک به هادی نیز در چندین روز گذشته از اختلافات شدید جلال پسر هادی که به جای پدرش حکومت می کند و علی محسن الاحمر ژنرال فراری خبر دادند که عربستان به عنوان جایگزین هادی انتخاب کرده است.

این در حالی است که محسن در صدد به دست گرفتن همه ماموریت های هادی است که البته جلال با آن مخالف است و همین مساله به افزایش بحران میان این دو منجر شده است .

هر اندازه که سعودی ها و اماراتی ها به اشغال یا باز پس گیری برخی ازمناطق افتخار کنند اما واقعیت چیز دیگری است زیرا دولتی که آنان به عدن بازگرداندند نمی تواند از هتل «قصر المعاشیق» در عدن خارج شود و سعودی ها و اماراتی ها 24 ساعته در حال نگهبانی از آن هستند.

بدترین رسوائی نیز این است که آنان پس از 5 سال جنگ و حمایت های سخاوتمندانه و نامحدود حتی نتوانستند شبه نظامیانی را که خود در یمن تشکیل داده بودند را سامان دهند. در حالی که عربستان بر اساس آمار رسمی بیش از 300 هزار و امارات 90 هزار مزدور را به کار گرفته اما این کشورها در حفاظت از هیچ موسسه ، بندر، فرودگاه یا پایگاه نظامی و حتی دولت هادی و شخصیت های برجسته اش به آنها اطمینان ندارند و نیروهای سعودی و اماراتی در دیدارها و سفرها همراهشان هستند.

عربستان نیز پس از 5 سال از حمله، نیروهای بیشتری به مناطق مارب، المخا، الخوخه ،عدن و جزیره میون که گفته شده امارات از آنها عقب نشینی کرده، آورده است که خود به خوبی نشان می دهد نیروهای مزدور فقط ارقام و آماری هستند که هیچ نقشی ندارند و ریاض و ابوظبی در ایجاد ارتش مزدور در یمن کاملا ناکام ماندند و به این افراد یا تحویل مناطق اشغال شده به آنان اعتماد ندارند.

" امین محمود " استاندارد پیشین تعز مورد حمایت عربستان و امارات معتقد است ناکامی ائتلاف سعودی در یمن به مزدوران بازمی گردد زیرا آنان تر و خشک را با هم سوزاندند و نیروهای ائتلاف با پول و سلاح از آنان حمایت کرد.

بیشتر یمنی ها با محمود که یکی از پیاده نظام های متجاوزان است ، هم عقیده هستند زیرا می گویند این بحران متعلق به ریاض است چراکه دولت هادی ، الاصلاح و دیگر مزدوران فقط ابزاری در دستان عربستان ، امریکا و امارات هستند .

آنها تاکید دارند، عربستان و همراهان وی برای منافع خود امده اند و تنها هدف انان نیز تخریب و تقسیم یمن است کما اینکه فروپاشی و تنگنایی که عربستان در آن به سر می برد نتیجه ناکامی ریاض و شکست نظامی اش در جنگ یمن است.

عبدالرحمن راجح كاتب واعلامي يمني

پربیننده ترین خبرها