چرا اندیشکده حامی عربستان در واشنگتن تعطیل شد؟

چرا اندیشکده حامی عربستان در واشنگتن تعطیل شد؟
چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 14:38

تارنمای میدل ایست آی گزارش داد: اندیشکده «بنیاد عرب» در بحبوحه افزایش انتقادها از نفوذ عربستان در سیاست های آمریکا بعد از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد دولت عربستان تعطیل شد.

العالم ـ آمریکا

میدل ایست ای که خود را یک تارنمای مستقل مستقر در لندن معرفی کرده که به پوشش اخبار خاورمیانه می پردازد، در وب سایت خود اعلام کرد: «علی شیهابی» بنیانگذار «بنیاد عرب» روز سه شنبه خبر بسته شدن اندیشکده متبوعش را تایید و علت آن را اختلافات مداوم بین بانیان آن عنوان کرد.

شیهابی در توئیتی نوشت: این تعطیلی به دلیل اختلافات بین بانیان و تامین کنندگان مالی ما است که تداوم فعالیت این مرکز را دشوار کرده است.

به نوشته میدل ایست آی، شیهابی اطلاعات بیشتری را درباره هویت تامین کنندگان مالی این اندیشکده و ماهیت اختلافات آنها ارائه نداد.

بر اساس این گزارش، بعد از قتل خاشقچی در استانبول در اول اکتبر، شیهابی به دلیل دفاعش از ریاض مورد انتقادات گسترده قرار گرفت و در سلسله توئیت هایی در رابطه با اعلام خبر تعطیل شدن بنیاد متبوعش، بار دیگر بر حمایت خود از حاکمان سعودی تاکید کرد.

وی گفت: تعطیل شدن این اندیشکده تغییری در حمایت او از برنامه اصلاحات عربستان ایجاد نمی کند؛ اصلاحاتی که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نقش پیشتازی در آن داشته است.

میدل ایست آی نوشت: شیهابی به دلیل دفاع از «کسی که قابل دفاع نیست»، و نادیده گرفتن قتل خاشقجی به عنوان یک عملیات «وحشیانه و احمقانه» شهرت یافته است.

شیهابی همچنین واکنش «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مقابل این بحران را تحسین کرد. رئیس جمهوری آمریکا تلاش کرد تا در مقابل انتقادها در واشنگتن، از متحدان عرب خود حفاظت کند.

میدل ایست آی افزود: قتل خاشقچی، نویسنده سابق روزنامه واشنگتن پست و مقیم ویرجینیا، به افزایش مداقه و بررسی های موشکافانه از فعالیت های این اندیشکده ی طرفدار عربستان و لابی ها در پایتخت آمریکا منجر شد.

با این حال به رغم این که بیشتر موسسه های مهم در واشنگتن تلاش کرده اند از ریاض فاصله بگیرند و برخی از متحدان نزدیک ترامپ دفاع رئیس جمهور آمریکا از ولیعهد عربستان را زیر سوال برده اند، شیهابی همچنان بر حمایت خود از ریاض تاکید دارد.

به نوشته میدل ایست آی، شیهابی ماه گذشته از ترامپ به دلیل اشاره به بن سلمان به عنوان «دوست» و نیز اظهاراتش درباره (به اصطلاح) نقش کلیدی حاکم جوان عربستان در «گشایش روابط با عربستان» تقدیر کرده بود.

این تارنما در ادامه گزارش خود توضیح داد که ولیعهد عربستان ممنوعیت رانندگی زنان عربستان را لغو و تلاش کرده برخی از هنجارهای فوق محافظه کارانه را در عربستان رفع کند اما دولت او سرکوب بیرحمانه ای را علیه مخالفان به راه انداخته و ده ها مدافع حقوق زنان را بازداشت کرده است.

این رسانه افزود: قانونگذاران آمریکایی بارها نقض حقوق بشر در عربستان را محکوم کرده اند و با وجود افزایش خشم عمومی، اندیشکده بنیاد عرب همچنان میزبان تحلیلگران سرشناس و برگزاری نشست هایی در واشنگتن بود.

به گزارش ایرنا به نقل از میدل ایست آی، هجده روز بعد از قتل و مثله کردن جسد خاشقچی، شیهابی در مجموعه توئیت هایی چنین استدلال کرد که حضور ولیعهد عربستان برای حفظ ثبات در عربستان ضروری است.

«کارن عطیه» نویسنده واشنگتن پست که با خاشقچی همکاری می کرد در توئیتی به شیهابی این طور پاسخ داد که «همچنان به دریافت پول از عربستان ادامه دهید هیچ وقت درک نمی کنم که شب ها چگونه خواب تان می برد.»

گفتنی است در حالی که قتل جمال خاشقجی خشم بسیاری در سراسر جهان و در داخل آمریکا را برانگیخت ترامپ از محکوم کردن ریاض خودداری کرد.

پربیننده ترین خبرها