منطقه امن یا گذرگاه صلح؛ پشت پرده تحرکات ترکیه و آمریکا در سوریه  

منطقه امن یا گذرگاه صلح؛ پشت پرده تحرکات ترکیه و آمریکا در سوریه  
پنج‌شنبه 10 مرداد 1398 - 09:07

ترکیه هنوز اصرار دارد با تسلط بر بخشی از خاک سوریه ، به وجود خود در این کشور هویت دهد .

العالم – گزارش ها

آخرین تلاش ترکیه برای نادیده گرفتن حقائق و تحقق آمال خود، اعلام شورای امنیت ترکیه مبنی بر ایجاد گذرگاه صلح در سوریه است که به طرح ایجاد منطقه امن در شمال کشور و روند مذاکرات با امریکا اشاره دارد.

این مساله می تواند آینده یا واقعیت منطقه امن که انکارا در صدد ایجاد آن در شرق فرات است را بیش از پیش پیچیده کند.

ترکیه تهدید کرده در صورتی که با امریکا درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق نرسد خود به تنهایی دست به چنین اقدامی می زند که این خود بیانگر عمق اختلافات دو طرف درباره این طرح است.

ترکیه و آمریکا از سال گذشته مذاکرات فشرده ای را درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه آغاز کردند که آخرین مورد نیز 22 تا 24 ژوئن بود که به خاطر اختلافات دو طرف درباره شکل، عمق و ابزار عملی کردن آن تا کنون به نتیجه ای نرسیده است به گونه ای که آنکارا تلاش می کند تنها بر این خاک تسلط یابد.

"مولود جاویش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه اخیرا اعلام کرده، پیشنهادات جدید آمریکا درباره منطقه امن، ترکیه را راضی نمی کند.

وی افزود: دو کشور درباره خارج کردن یگان های کرد مدافع خلق از آنجا و عمق این منطقه و اینکه چه کسی کنترل آن را بر عهده خواهد داشت، به توافق نرسیدند.

اردوغان و دیگر مقامات دولتش بارها نسبت به انجام عملیات نظامی در دو منطقه منبج و شرق فرات سوریه تهدید کرده بودند.

به گفته روزنامه وطن سوریه، تغییر موضع کردها نسبت به منطقه امن را شاهد هستیم زیرا "الدار خلیل عضو هیات اجرایی جنبش مجتمع دموکراتیک کرد"، از موافقت با ایجاد منطقه امن 5 کیلومتری در مرزهای سوریه و ترکیه برای جلوگیری از حملات نظامی ترکیه خبر داد.

خلیل افزود: ترکیه تصور می کند ما با ایجاد منطقه امن مخالفت می کنیم و آن را بهانه ای برای تسلط بر منطقه قرار می دهد اما ما مشکلی نداریم اما درباره جزئیاتی مانند عمق منطقه امن، تعیین طرف ناظر بر این منطقه، مساله عفرین و تغییرات دموگرافی باید مذاکره کنیم.

در حقیقت ابعاد این منطقه که 5 کیلومتر باشد و نیروهای سوریه دموکراتیک بخشی از پلیس محلی اش باشد و شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد همگی خارج از این محدوده باشند و اینکه منطقه در عمقی بیشتر از 30 کیلومتر باشد و سوریه دموکراتیک به هیچ وجه نباشد و شبه نظامیان ارتش آزاد در اطراف شهرها و روستاها مستقر باشند ، در هاله ای از ابهام است.

به نظر می رسد این اعلامیه ترک ها بیشتر برای تبلیغ است زیرا ایجاد منطقه امن یا گذرگاه صلح به منظور مبارزه با گروههای تروریستی است زیرا ترکیه در صدد خالی کردن نوار مرزی سوریه از یگان های کرد مدافع خلق است که انها را در گروههای تروریستی قرار داده است.

دولت سوریه که از قدرت نظامی و سیاسی برخوردار است با این اقدام ترکیه و امریکا مخالفت کرده و حمایت روسیه و ایران را برای مقابله با این طرح خواستار شده است.

می توان گفت نظریه کامل منطقه امن یا گذرگاه صلح که ترکیه از ان سخن می گوید هنوز کاملا مشخص نشده است و باید منتظر نتایج نشست آستانه 13 و مبادلات احتمالی طرف های هم پیمان و مخالف باشیم .

پربیننده ترین خبرها