مناقشه بر سر رییس جدید/ آیا سلطه اروپا بر صندوق بین المللی پول پایان می یابد؟

مناقشه بر سر رییس جدید/ آیا سلطه اروپا بر صندوق بین المللی پول پایان می یابد؟
دوشنبه 14 مرداد 1398 - 12:11

ترتیبات غیررسمی که بواسطه آن اروپایی ها از قدیم رئیس صندوق بین المللی پول را تعیین می کنند، اکنون موضوعی مربوط به گذشته قلمداد می شود و تلاش اروپای غربی و آمریکا برای سلطه بر اقتصاد جهانی، بحث هایی را درباره نقش انحصاری اروپا در تعیین رئیس جدید این صندوق برانگیخته است.

العالم ـ اروپا

روزنامه "گاردین" روز دوشنبه در گزارشی در این زمینه نوشت: ریاست صندوق بین المللی پول همواره برعهده یک اروپایی بوده و یک آمریکایی در راس بانک جهانی قرار می گرفت. این یک قرارداد نانوشته یا توافقی غیرالزام آور است که از زمان تاسیس این دو نهاد مالی جهانی و به دنبال جنگ جهانی دوم، رعایت شده است.

با این حال علاقه مندان به این مساله که اقتصاد جهانی چگونه و به نفع چه کسانی اداره می شود، از مدتها قبل از چنین ترتیباتی ناراضی و نگران هستند. این نگرانی ها به دنبال اعلام کناره گیری «کریستین لاگارد» رئیس کنونی صندوق بین المللی پول از پست خود در ماه آینده میلادی، با جدیت بیشتری مطرح شده است.

درحالی که اتحادیه اروپا در تعیین فهرست نامزدهای تصدی جانشین لاگارد نقش داشته، اما تشکیلات اروپایی در حالی که در آستانه مهلت تعیین شده تا معرفی نامزدها در تاریخ ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) هستیم تاکنون نتوانسته درباره فردی که این کرسی را برعهده خواهد گرفت، تصمیم گیری کند. در رای گیری جمعه گذشته اتحادیه اروپا «کریستیانا جئورجیه وا» ( Kristalina Georgieva ) مدیر اجرایی بانک جهانی که یک بلغارستانی است، به عنوان نامزد این اتحادیه معرفی شد، هر چند که هلند و سوئد بشدت با این انتخاب مخالفت کردند.

گاردین نوشت: هر چند انتظار می رود تصمیم گیری درباره جانشین لاگارد تا ۴ اکتبر (۱۲مهر) انجام گیرد، اما اکنون زمان آن رسیده که این روند غیردمکراتیک متوقف شود. با توجه به این که جهان از نظر سیاسی بیش از پیش دو قطبی شده است. دولت آمریکا که از چندجانبه گرایی رویگردان شده و رویکرد تردیدآمیزی را در قبال بحران آب و هوایی اتخاذ کرده است، دلیل بیشتری وجود دارد که این نهادهای مهم که علاقه مند به تقویت اعتبار جهانی خود هستند، رویکردی را اتخاذ کنند که شامل تنوع در روند انتخاب روسای نهادهای جهانی باشد. اکنون معرفی رئیس جدید صندوق بین المللی پول فرصتی جدید برای نشان دادن مدلی متفاوت است؛ مدلی که دمکراتیک و شامل معرفی نامزدهایی از همه کشورهای جهان باشد.

به گزارش ایرنا، این رسانه افزود: این منطقی نیست که رهبری نهادهایی که بیشترین قدرت را برای مبارزه با بحران آب و هوایی دارند، متقاضیانی از کشورهایی را محروم کنند که در آنها بحران آب و هوایی بر زندگی میلیون ها نفر تاثیر گذاشته است.

اکنون زمان آن رسیده که اعضای صندوق بین المللی پول با همکاری یکدیگر علیه الگویی رای دهند که اصول و ارزش هایی را که همین کشورها تعیین کرده اند، به تمسخر می گیرد. استانداردهای تزویر آمیز و دوگانه به صلح جهانی و روند توسعه آسیب رسانده است. آسیب پذیرترین اقشار در جوامع ما تاوان سنگین رهبری ضعیفی را می پردازد که به نفع تعداد محدودی ولی به نام بقیه خدمت می کنند.

گاردین نوشت: آنچه درباره نقش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در کمک به رشد اقتصادی جهان گفته می شود برای کشورهای ضعیف و در حاشیه مانده جهان موثر نیست و در مقابل آنها فقط به تمرکز قدرت و ثروت در این نهادهای بین المللی کمک می کنند. آنچه که بیش از همه نیاز هست روش هایی برای سازمان دهی دوباره اقتصاد حول اصول توسعه پایدار و ایجاد سازوکارهای اقتصادی دمکراتیک است که نیازهای همگان را تامین می کند و فقط در خدمت اهداف ناشی از طمع ورزی تعداد محدودی نیست.

پربیننده ترین خبرها