حنای بن سلمان دیگر در آمریکا رنگی ندارد

حنای بن سلمان دیگر در آمریکا رنگی ندارد
سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 - 12:15

به گواه محافل آمریکایی، بن سلمان درک درستی از ماهیت حمایت آمریکا نداشت. لذا نمی توانست بفهمد استراتژی اش در برخورد با واشنگتن اشتباه است و لابی هایی که وی برای تقویت جایگاه خود در سیاست آمریکا خریده است آن طور که باید و شاید قدرت اثرگذاری ندارند.

العالم - تحلیل روز

بن سلمان شاید تصور می کرد که با پر کردن دهان ترامپ با پول می تواند از پیامدهای سیاست ها و جنایاتش در امان بماند. او باید می فهمید که ترامپ آنقدر قدرت ندارد که از وی به خصوص پس از قتل جمال خاشقچی، در مقابل مخالفان داخلی دولت امریکا حمایت کند. بی توجهی به همین نکته مهم باعث شد که وی با اصرار بر سیاست های خود، در نهایت کار را به جایی برساند که حتی جمهوری خواهان که همواره طی دهه های گذشته به خصوص پس از حملات 11 سپتامبر از عربستان حمایت کرده اند، با او از در دشمنی درآیند.

چیزی که ولی‌عهد نتوانست بفهمد این است که حمایت آمریکایی ها از وی نه از سر احترام و علاقه به شخص او بلکه به خاطر تأمین منافع خودشان است. حتی ترامپ در طول تبلیغات انتخاباتی خود هیچ فرصتی را برای حمله به عربستان و توصیف این کشور به عنوان کشور شرور و حامی تروریسم و کشوری که جز پول هیچ چیزی ندارد، از دست نمی داد.

بن سلمان گمان می کرد هر کاری انجام دهد، ترامپ در هر حال از او حمایت می کند؛ مخصوصا که (به لطف ترامپ و سرسختی و لجاجت او در برابر کنگره برای جلوگیری از مجازات ریاض و تعقیب عاملان جنایت)، از جریان قتل خاشقچی هم جان سالم به در برد. او حتی از عواقب بازداشت گسترده شاهزادگان و افسران و بازرگانان سعودی هم بان به در برد.

یکی از این شاهزاده هایی که بازداشت شد، محمد بن نایف، از عناصر قدرتمند آل سعودی بود. وی به تازگی دچار سکته شدید قلبی شده است و حتی برخی گزارش ها حکایت از فوت او به دلیل سهل انگاری عمدی می کنند. شاید بن سلمان می کوشد به این بهانه واکنش محافل داخلی و خارجی را در قبال قتل احتمالی شاهزادگان مخالف بسنجد. او در واقع این بار باید نگران واکنش محافل خارجی به خصوص آمریکایی ها باشد.

به گفته پایگاه خبری بلومبرگ، بن سلمان در داخل آمریکا از سوی همه گروه ها اعم از دموکرات ها و جمهوری خواهان منفور است. حتی ترامپ هم دیگر تحمل رفتارهای او را ندارد؛ تماس تلفنی مشهور او پس از بحران نفت در آوریل گذشته گواهی بر این مدعاست.

هم اکنون بحث جاری در داخل آمریکا این است که خسارتی که ملک فیصل بن عبد العزیز در سال 1973 از طریق نفت به اقتصاد امریکا زد، بن سلمان هم پس از کشمکش های نفتی اش با روسیه در سال جاری و بالا بردن سقف تولید، معادل همان خسارت را به اقتصاد آمریکا و به دنبال آن موقعیت ترامپ در انتخابات آینده وارد کرده است.

گذشته از همه اینها، برخی جمهوری خواهان و دموکرات ها به این نتیجه رسیده اند که اگر مانعی در مسیر تقویت روابط آمریکا و عربستان وجود داشته باشد، آن مانع بن سلمان است. و تنها کسی که می تواند مانع فروپاشی این روابط باشد، ترامپ است.

با افزایش خشم و نارضایتی از اقدامات بن سلمان، ضعف لابی های وابسته به، تغییر دیدگاه ترامپ نسبت به او در سایه شیوع میروس کورونا و ضرر و زیان وی به اقتصاد آمریکا، تعجبی نیست اگر بن سلمان یکباره به خود بیاید و خود را در برابر دشمنان داخلی و خارجی که خود تراشیده، تنها ببیند. در چنین وضعیتی آمریکایی ها به راحتی مثل همه ده های گذشته یک نفر را جایگزین او می کنند.

  • حسين الموسوی - العالم

پربیننده ترین خبرها