اعلام زمان‌بندی رایزنی‌ها ویژه آتش‌بس در یمن

اعلام زمان‌بندی رایزنی‌ها ویژه آتش‌بس در یمن
چهارشنبه 17 فروردين 1401 - 16:56

فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن گفت: رایزنی‌ها به منظور تکمیل گفت‌وگو و رسیدن به حل و فصلی سیاسی که به درگیری پایان دهد، تا ماه می ادامه خواهد یافت.

العالم _ یمن

«هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: تحقق صلح در یمن نیازمند اراده سیاسی واقعی است.

گروندبرگ درمورد آتش‎‌بس دو ماهه در یمن که از ابتدای هفته جاری وارد فاز اجرایی شده است، تصریح کرد: مسؤولیت تعهد به آتش‌‎بس بر عهده طرف‌های آن است.

وی آتش‌بس فعلی را گامی مهم اما «شکننده» خواند و افزود: رایزنی‌ها تا ماه می برای تکمیل گفت‌وگو و رسیدن به حل و فصل سیاسی که به درگیری پایان دهد، ادامه خواهد یافت.

فرستاده ویژه سازمان ملل تأکید کرد: آتش‌‎بس فرصتی مهم و نادر است که اکنون برای یمنی‌ها و کسانی که خواهان صلح هستند، فراهم شده است و این آتش‌بس می‌تواند تمدید شود.

گروندبرگ گفت: این اولین آتش‌بس در یمن طی شش سال اخیر است و آتش‌بس اگر با پیشرفت در مسیر سیاسی همراه نشود، به ندرت برقرار می‌ماند.

وی از قصد خود برای سفر به صنعاء در اولین زمان ممکن خبر داد و گفت: اسرا در رأس اولویت‌های ما است و با تمامی طرف‌ها روی این پرونده کار می‌کنیم.

فرستاده سازمان ملل ادامه داد: نظارتی بر آتش‎ بس وجود ندارد زیرا مسؤولیت آن بر عهده طرف‌های متعهد است و ما گزارش‌هایی درباره برخی موارد از نقض آتش‌ بس دریافت کرده‌ایم.

گروندبرگ تأکید کرد: سازمان ملل قادر به ارائه تضمین برای آتش‌بس نیست اما ما در راستای کاهش تنش و آرام شدن وضعیت کار می‌کنیم.

منابع محلی و نظامی در استان‌های مختلف یمن از ۱۳۷ مورد نقض آتش‌بس از جمله حملات هوایی، توپخانه‌ای و تیراندازی با سلاح سبک از سوی ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان دولت منصور هادی با گذشت چهار روز از اعلام آتش‌بس دو ماهه خبر داده اند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها