درخواست احزاب تونسی برای کناره گیری قیس سعید از قدرت

درخواست احزاب تونسی برای کناره گیری قیس سعید از قدرت
يکشنبه 27 آذر 1401 - 11:39

اپوزیسیون «جبهه نجات ملی » در تونس، شامگاه شنبه، پس از مشارکت کم و بی سابقه در انتخابات، خواستار کناره گیری قیس سعید، رئیس جمهور این کشور شد و خاطرنشان کرد : آنچه در این انتخابات به نمایش درآمد ، همچون زلزله صحنه سیاسی تونس را به کل تغییر خواهد داد.

العالم - تونس

یک رسانه عربی نوشت که تحریم گسترده انتخابات پارلمانی از سوی احزاب و شهروندان تونسی، درخواست ها برای برکناری فوری «قیس سعید» رییس جمهوری کنونی این کشور را افزایش داده و احزاب مختلف از تلاش خود برای سرنگونی او در آینده نزدیک خبر داده اند.

نجیب الشعبی، رئیس اپوزیسیون جبهه نجات ملی ، در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه نتایج انتخابات از «مشروعیت کاذب قیس سعید» پرده برداشت ، گفت: «میزان مشارکت در انتخابات از 2 درصد فراتر نرفته و سعید امروز هیچ مشروعیتی ندارد.»

وی افزود: آنچه اتفاق افتاد، «یک سلسله شکست‌های پی درپی بود که از دیدارهای ناموفق اخیر او در آمریکا شروع شد، و به تعویق نشست صندوق بین‌المللی پول با تونس ادامه یافت و در نهایت هم به شکست امروز رسید.»

الشعبی کناره گیری سعید، وواگذاری مدیریت انتخابات ریاست جمهوری جدید به یک قاضی و اجرای گفت و گوی ملی را خواستار شد و از اتحادیه کارگری تونس و همه احزاب و شخصیت های تونسی خواست برای نجات تونس با یکدیگر همکاری کنند.

جوهر بن مبارک، یکی از اعضای جبهه نجات، نیز گفت: «این روز، یک روز تاریخی است و مردم تونس رسماً مشروعیت کودتا را کنار گذاشته اند. شرکت در این انتخابات باعث شده سعید مشروعیت خود را از دست بدهد و لازم است برای بازگرداندن دموکراسی با هم تعامل داشته باشیم. امروز برای کودتای سعید «گواهی فوت» صادر شد.»

حزب قانون اساسی آزاد تونس برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری مطابق با استانداردهای بین المللی را خواستار شد و بر ضرورت توقیف کمیسیون فعلی انتخابات، بستن مقر آن، ضبط کلیه پرونده ها و اسناد و مدارک و قرار دادن آنها در اختیار دادستانی، توقف پرداخت وجوه اختصاص یافته، توقف اعمال جنایتکارانه، رفع مصونیت اعضای آن و نظارت اداری و مالی بی طرف و مستقل بر عملکرد آن تا تشکیل یک ترکیب جدید تاکید کرد.

حزب جمهوری‌خواه نیز در بیانیه‌ ای در سحرگاه امروز یکشنبه اعلام کرد: «انتخابات مسخره‌ ای که توسط حکومت سازماندهی شد، کمترین میزان مشارکت مردمی در تاریخ تونس را به ثبت رساند و تحریم‌ انتخابات به بیش از 90 درصد افراد واجد شرایط رسید.»

حزب "آفاق تونس» معتقد است که «اراده مردم تونس به تحریم به اصطلاح دور اول انتخابات قانونگذاری و امتناع از رأی دادن در دور اول انتخابات پارلمانی ساختگی منجر شد که تمام عناصر مشروعیت خود را از دست داد. امتناع اکثریت قاطع افراد واجد شرایط از حضور در مراکز رای گیری، حامل پیامی صریح برای اعلام مخالفت خود با این سیستم بود.»

در این زمینه، رضا بلحاج، سیاستمدار تونسی در مصاحبه‌ای با پایگاه «العربی الجدید» تأکید کرد «آنچه امروز رخ داد مجازات قیس سعید است و اکثر مردم تونس رای ندادند. توجیه‌های کمیسیون برای نتایج ناامیدکننده غیرقابل قبول است. کمیسیون اموال عمومی را در انتخابات شکست خورده، هدر داد و باید پاسخگو باشد.»

وی افزود: دور دوم انتخابات باید متوقف شود و اعضای آن بلافاصله باید استعفا دهند و از کمیسیون شکایت قضایی کنند.

المنصف المرزوقی رییس جمهوری اسبق تونس هم شرابط فعلی تونس را «مایه تمسخر ملت های جهان» دانست.

طبق نتایج اولیه اعلام شده از سوی یک مقام عالی مستقل، انتخابات شامگاه شنبه به لحاظ سرد بودن فضای انتخابات، عدم مشارکت مردمی و تحریم انتخابات، در تاریخ تونس بی سابقه توصیف شد.

پربیننده ترین خبرها