عراق از اقدام دانمارک برای جرم انگاری اهانت به قرآن استقبال کرد

عراق از اقدام دانمارک برای جرم انگاری اهانت به قرآن استقبال کرد
شنبه 4 شهريور 1402 - 23:13

وزیر امورخارجه عراق اقدام دانمارک برای جرم انگاری اهانت به قرآن کریم و سایر کتب آسمانی و مقدسات را ستود.

العالم - عراق

بنا به گزارش وزارت امور خارجه عراق، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق و «لارس لوکه راسموسن» وزیر امور خارجه دانمارک امروز پس از اعلام کپنهاگ برای ارائه قانونی در زمینه جرم انگاری سوزاندن یا توهین به قرآن با یکدیگر گفت و گو کردند.

فواد حسین در این گفت و گو از موضع دولت دانمارک و اقدام قانونی آن برای ارائه قانونی که سوزاندن قرآن کریم یا توهین به آن و همچنین سایر کتاب های آسمانی را جرم‌انگاری می‌کند، قدردانی کرد و افزود: اقدام دولت دانمارک، جایگاه و احترام خود را به این کتاب‌ دینی که توسط بسیاری از جوامع جهان تقدیس می‌شود، حفظ می‌کند و تاثیر نکوهیده ای بر اقداماتی که در دوره گذشته در برخی از کشورهای اروپایی انجام شده، دارد.

وی با بیان اینکه دولت عراق به آزادی بیان مندرج در قانون اساسی دانمارک احترام می گذارد، تاکید کرد: اما این آزادی بیان، این حق را نمی دهد که به این کتاب مقدس و آسمانی که مورد احترام میلیون ها مسلمان و دیگران در سراسر جهان است، بی احترامی شود.

وزیر امورخارجه عراق اشاره کرد که این اقدامات (بی احترامی به قرآن ) به نفرت دامن زده و در بین جوامع بشری شکاف ایجاد می کند.فواد حسین گفت: اهانت به قرآن همزیستی مسالمت آمیز در جوامع بشری را تهدید می کند و همچنین بر روابط دوجانبه کشورهای اسلامی و اروپایی تاثیر می گذارد.

وزیر امور خارجه دانمارک نیز با اشاره به اینکه دولت دانمارک با اقدام جرم انگاری اهانت به کتب آسمانی الگویی برای اهمیت دینی و حفظ حقوق مربوط به قرآن کریم و سایر کتب آسمانی است، تاکید کرد که چنین رفتاری (اهانت به قرآن) به نمایندگی از جامعه دانمارک نیست و آزادی بیان ستونی از دموکراسی آزاد است.

دولت دانمارک دیروز ( جمعه ) اعلام کرد که قانونی برای ممنوعیت سوزاندن این کتاب مقدس ارائه کرده است. این ماده قانونی همچنین در مورد هتک حرمت کتاب مقدس انجیل، تورات و نمادهای مذهبی مانند صلیب نیز اعمال خواهد شد.

قانون جدید قرار است در فصل ۱۲ قانون جزا که به امنیت ملی دانمارک می‌پردازد، گنجانده شود و متخلفان به جزای نقدی و ۲ سال حبس محکوم می شوند.

لازم به یادآوری است که دانمارک قانون ۱۵۰ ساله این کشور مبنی بر «ممنوعیت توهین به ادیان» را در اواسط خرداد ۱۳۹۶ لغو کرده بود؛ قانونی که به موجب آن هرگونه اهانت به مقدسات یک دین در ملاء عام، از جمله آتش زدن کتاب‌های آسمانی، پیگرد قانونی به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، در ماه‌های اخیر هتک حرمت قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر و آزادی بیان همچون سوئد و دانمارک، خشم مسمانان جهان را برانگیخت.

پربیننده ترین خبرها