روزنامه آمریکایی نوشت:

سیاست خارجی مصر خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت

سیاست خارجی مصر خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت
يکشنبه 18 ارديبهشت 1390 - 10:03

يک روزنامه آمريکايي در مطلبي با پرداختن به سياست خارجي حکومت جديد مصر و نزديک شدن آن به برخي گروه ها و کشورها از جمله ايران نوشت: قاهره هم اکنون در حال آزمودن متحدان قديمي خود است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه لس‌آنجلس تايمز در مطلب خود مي نويسد: مصر هم اکنون در حال نزديک شدن به ايران و حماس است؛ رويکرد جديدي که موجب خشم اسرائيل شده و مي تواند چالش هايي را براي آمريکا که در انديشه متوازن کردن قدرت در خاورميانه است فراهم کند.

در ادامه اين مطلب آمده است: حکومت جديد مصر سياست خارجي را آغاز کرده که در آن نزديک شدن به کشورها و گروه‌هايي در خاورميانه ديده مي شود که رابطه مناسبي با آمريکا ندارند.

بخشي از تغيير ايجاد شده در سياست خارجي مصر شامل افزايش سطح روابط با حماس و ناديده گرفتن مخالفت هاي تل آويو با اين تصميم و همچنين بازگشايي گذرگاه رفح است. علاوه بر آن مصرکارگذار آشتي بوجود آمده ميان فتح و حماس بود و تمام اين اتفاقات در حالي رخ داد که مصر در انديشه آغاز دوباره روابط خود با ايران است.

مصر در حالي در فکر احياي روابط خود با ايران است که از ديد آمريکا و اسرائيل اين کشور يک تهديد محسوب مي شود و قاهره عليرغم مخالفت هاي تل آويو به سمت ايران حرکت مي کند از همين رو سياست خارجي مصر در حال آزمودن متحدان قديمي اين کشور از جمله اسرائيل و امريکاست.

به نوشته لس آنجلس تايمز، اين جرات مصر براي ايستادگي در برابر مخالفت هاي اسرائيل و آمريکا، به دنبال تحولات سياسي اين کشور که منجر به سقوط رژيم حسني مبارک شد رخ مي دهد. مصر هم اکنون توسط يک شوراي نظامي اداره مي شود و قرار است تا زمان برگزاري انتخابات پارلماني و رياست جمهوري عهده دار امور دراين کشور باشد.

اين اقدامات مصر با اظهارات مقامات جديد اين کشور نيز همراه بوده است، براي مثال "نبيل العربي" وزر خارجه مصر در اظهاراتي اقدام قاهره در سال 2007 براي مسدود کردن گذرگاه رفح را شرم آور خوانده و اين در حالي است که در زمان مبارک رسانه اي شدن چنين اظهاراتي غير ممکن بود.

به نوشته لس آنجلس تايمز، اين موارد نشانه هايي هستند که نشان مي دهند حکومت جديد مصر در انديشه تنظيم مجدد سياست هاي خود به گونه اي است که به احساسات مردم نزديک تر باشد.

از سوي ديگر پيمان صلح مصر با رژيم اسرائيل که در سال 1979 به امضا رسيده در نزد مردم مصر مردود است و پس از سقوط مبارک، اسلامگرايان مصر به شدت به دنبال باطل کردن اين پيمان صلح هستند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها