فرماندار تُرک سوری‌ها و احیای حکومت سیاه عثمانی

فرماندار تُرک سوری‌ها و احیای حکومت سیاه عثمانی
سه شنبه 26 دی 1391 - 09:43

خبر انتصاب فرماندار سوری‌ها در ترکیه توجه محافل رسانه‌ای و سیاسی را جلب کرده است، فرماندار سوری‌ها چهار ماه پیش منصوب شد پس چرا این خبر هم اکنون مورد توجه برخی طرف‌ها به خصوص عربستان قرار گرفته است؟

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، برخی طرف‌ها مساله انتصاب فرماندار ترک سوری‌ها در مناطق تحت تسلط مخالفان سوری را رسانه‌ای کرده‌اند و به نظر می‌رسد از این کار اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.
بدون شک این مساله برای یادآوری دوران سیاه حکومت عثمانی برای جهان عرب رسانه‌ای شده است. دولت ترکیه روز 20 سپتامبر 2012 فیصل یلماز را به سمت هماهنگ کننده امور آوارگان سوری در ترکیه منصوب کرد، واقعیت آن است که فیصل یلماز به صورت مستقیم تحت نظر دفتر نخست وزیری ترکیه فعالیت می‌کند تا فعالیتش با مشکلات اداری مواجه نشود، مشکلاتی که همیشه موانعی را برای ارسال کمک‌های ترکیه به آوارگان سوری ایجاد می‌کند. آوارگان سوری در 7 استان مرزی ترکیه ساکن شده اند.
روزنامه الشرق الاوسط وابسته به عربستان سعودی چند روز پیش خبر انتصاب یلماز به فرمانداری سوری‌ها را منتشر کرد و گویا این خبر، جدید بود یا اینکه یلماز مکلف به انجام مأموریتی محرمانه است در حالی که همگان می‌دانند که این خبر براساس عُرف اداری ترکیه خبر مهمی نیست زیرا فرماندار فاقد هر گونه اختیارات نظامی یا اطلاعاتی مربوط به آوارگان سوری است .
رسانه‌های ترکیه در زمان انتصاب یلماز به فرماندار امور آوارگان سوری هیچ اهمیتی به این موضوع ندادند و این خبر را حتی به عنوان خبر عادی نیز تلقی نکردند و امروز نیز به جنجالی که رسانه‌های عربی در خصوص این خبر ایجاد کرده‌اند، اهمیت نمی‌دهند.
بر اساس این گزارش، همه در ترکیه می‌دانند که حمایت ترکیه از ارتش آزاد سوریه و دیگر گروه‌های مسلح فعال در سوریه جزء اختیارات فیصل یلماز نیست، فرمانداری که از زمان انتصابش تاکنون هیچ اظهارنظری نکرده است. یلماز مکلف به اعطای کمک‌های بشردوستانه به آوارگان سوری و حل مشکلات ده‌ها هزار سوری مقیم ترکیه است این ده‌ها هزار سوری به میل خود در بسیاری از شهرهای ترکیه اقامت کرده‌اند و از تسهیلات دولت ترکیه برخوردارند.
مصاحبه دو روز پیش کمال قیلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه با رادیو "پکن" چین میزان توجه ترکیه به مساله سوریه را نشان می‌دهد؛ مساله‌ای که امکان ندارد به فرماندار ساده‌ای مانند فیصل یلماز واگذار شود. قیلیچدار اوغتو گفت: "دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با حمایت از گروه‌های مسلح افراطی آشکارا در امور داخلی سوریه دخالت می‌کند که این امر امنیت ملی ترکیه را به خطر می‌اندازد." وی درباره احتمال وقوع جنگ میان سوریه و ترکیه ابراز نگرانی کرد و گفت: "سیاست‌های دولت اردوغان شاید منجر به وقوع جنگ با سوریه شود ."
بسیاری از مطبوعات ترکیه و غرب نیز مقاله‌ها و تحقیقات مصوری درباره حمایت نظامی‌، امنیتی و اطلاعاتی ترکیه از ارتش آزاد سوریه و دیگر گروه ‌های مسلح منتشر کردند و نوشتند که اکثر اعضای این گروه‌های مسلح اتباع کشورهای عربی مختلف هستند و از طریق مرز ترکیه وارد سوریه شده‌اند .
شهر آنتالیای ترکیه 2 ماه پیش میزبان سرکرده‌های گروه‌های مسلح فعال در سوریه برای متحد کردن این گروه‌ها بود که این میزبانی بیانگر میزان توجه و دخالت آشکار ترکیه در امور داخلی سوریه است همچنین نباید فراموش کرد که نمایندگان آمریکا، قطر و فرانسه نیز در این میزبانی شریک بودند و در آن حضور داشتند .
این در حالی است که تحلیل‌گران سیاسی با توجه به اخباری که رسانه‌های عربستان درباره ترکیه و متحدش؛ مصر منتشر می‌کنند‌، معتقدند که روابط ترکیه و عربستان به سردی گراییده است و علل سردی روابط ترکیه و عربستان اموری مانند بازداشت چند عضو اخوان المسلمین در امارات است. بازداشت این چند نفر در امارات باعث بروز تنش و سردی روابط قطر، مصر و ترکیه با عربستان، امارات و تقریباً کویت شده است. کویت نیز نگرانی خود را درباره فعالیت‌های اخوان المسلمین پنهان نمی‌کند و معتقد است که اخوان المسلمین از حمایت قطر، مصر و ترکیه برخوردار است .
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها