در گفت و گوی فرستاده عباس با اسد چه گذشت

در گفت و گوی فرستاده عباس با اسد چه گذشت
چهارشنبه 1 آبان 1392 - 20:21

رئیس جمهور سوریه، به مدت بیش از یک ساعت با عباس زکی، نماینده فلسطینی های ساکن سوریه دیدار و درباره اوضاع فلسطینی ها در سوریه گفت وگو کرد که به تازگی بخش هایی از آن توسط رسانه های عربی فاش شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، چند هفته پس از سفر پر حاشیه نماینده ویژه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به سوریه، روایت های بسیاری در مورد اهداف سفر وی مطرح شد از جمله اینکه وی از طرف امیر قطر حامل پیامی برای رئیس جمهور سوریه بوده است، اما آنگونه که رسانه های عرب مطرح کرده اند، وی در این سفر بیشتر پیگیر وضع اسفناک آوارگان فلسطینی به خصوص کسانی بود که جذب گروه های تروریستی مانند جبهه النصره شده بودند و اردوگاه یرموک و الحسینیه را به اشغال خود در آورده بودند.

بر اساس این گزارش، عباس زکی به بشار اسد گفت: جناب رئیس جمهور.... اردوگاه الیرموک، دیگر به اردوگاه شبیه نیست و در وضعی اسفبار به سر می برد به طوری که از نیم میلیون فلسطینی که در این اردوگاه به سر می برندند، اکنون تنها 18 هزار نفر باقی مانده اند که این اردوگاه برای آنان به زندان تبدیل شده است، آنها از یک سو درگیر گروهک های تندرو هستند و از سوی دیگر گرفتار حملات گاه گاه شما به آنها.

بشار اسد توضیح داد که ارتش سوریه از ابتدای اتفاقاتی که در سوریه روی داد تاکنون هیچ گاه اردوگاه ها را هدف قرار نداده است و تنها اقدامی که کرده، واکنش به منشا تیراندازی ها بوده است و اگر شلیکی به اردوگاهی صورت گرفته به علت آن بوده است که گروه های (تروریستی) در حین فرار در این اردوگاه ها پنهان شده اند.

زکی گفت: جناب رئیس جمهور، در سوریه پنج اردوگاه وجود دارند و در بسیاری از موارد، خانه های پناهندگان فلسطینی در برخی استان های سوریه، به پناهگاهی برای درمان و نجات شهروندان سوری در شرایط ناامنی تبدیل شدند و هم برخی از مخالفان و هم برخی از نیروهای ارتش سوریه را پناه دادند و اکثر کسانی که در این خانه ها پناه گرفتند از شهروندان عادی بودند.

وی افزود: شرایط سخت سوریه را درک می کنیم و از حجم توطئه ای که ضد این کشور چیده شده باخبریم. اما سوریه که محور ایستادگی و مقاومت و پایداری است، قطعا نمی پذیرد که ملت فلسطین هزینه این مشکلات را بپردازد. در سوریه 600 هزار فلسطینی وجود دارند که همواره در کمال عزت زندگی کرده اند و در مقایسه با کشورهای همسایه از آسایش بیشتری برخوردار بوده اند، از جناب رئیس جمهور انتظار داریم در این مجال مساعدت و انصاف صورت را مدنظر قرار دهند.

زکی توضیح داد: فلسطینی های ساکن سوریه که به اردن گریختند، با برخوردی دشوار مواجه شده اند و در لبنان نیز با همین شرایط برخورد کردند، حتی در برخی از مواقع شماری از آوارگان فلسطینی که در اردوگاه الیرموک مانده اند، هدف حملات توپخانه ای قرار گرفته اند، از سوریه انتظار داریم که چنین مواردی را نپذیرد، زیرا سوریه همواره یاور ملت و آرمان فلسطین بوده است.

زکی همچنین هشدار داد که سوریه قطعا نخواهد پذیرفت که حقی اساسی و سرنوشت ساز مانند حق بازگشت خدشه دار شود. از آن گذشته دولت سوریه که ما می شناسیم، نمی پذیرد که یک جنبش در همسایگی - به نظر می رسد منظور ذکی جنبش حماس و اعضای آن باشد که جذب جبهه النصره و تیپ احفاد الرسول شده و در اردوگاه یرموک مستقر هستند - بر وضع قانونی و بین المللی آوارگان فلسطینی در سوریه تاثیر بگذارد، زیرا همه فلسطینی هایی که در سوریه هستند، یک صفت بیشتر ندارند و آن پناهنده است.

زکی، با توجه به رویکرد مثبتی که از بشار اسد یافت، درخواست هایی به شرح زیر مطرح کرد.

یک: صدور مجوز بازگشت همه فلسطینی های دارای اسناد سکونت در سوریه که به لبنان، اردن و ترکیه کوچ کرده اند، و همچنین کسانی که هنگام عبور از دریا، غرق شده و به سواحل و آب های کشورهای دیگر رسیده اند. فلسطینی هایی که در حال حاضر در سوریه هستند نیز باید از حمایت دولت سوریه برخوردار شوند.

دوم: توقف حملات نظامی به اردوگاه های فلسطینی و ایجاد گذرگاه هایی بشردوستانه برای امدادرسانی به کسانی که در این اردوگاه ها، به ویژه در اردوگاه الیرموک گرفتار آمده اند.

سوم: دولت سوریه متعهد شود از فلسطینی های باقی مانده در سوریه یا کسانی که به این کشور برگردند، حمایت کرده و به امور آنها رسیدگی کند، همان طور که پیش از این به آنها خدمات رسانی می کرد.

چهارم: در حال حاضر هزاران فلسطینی در زندان های سوریه وجود دارند و انتظار می رود شماری از آنها را که بی گناه هستند یا بدون سبب بازداشت شده اند، آزاد شوند و کسانی که ضد ارتش سوریه مرتکب خشونت شده اند، فهرستی از نام و شمار آنها به تشکیلات خودگردان ارائه شود تا امکان پیگیری پرونده آن ها وجود داشته باشد.

بشار اسد، فورا با درخواست های چهارگانه زکی موافقت کرد و دستور ترتیب دادن دیدارهایی با زکی به منظور اجرایی شدن این مطالبات صورت گیرد.

در همین چارچوب، دیدارهایی فوری میان عباس زکی با "علی مملوک" رئیس سازمان امنیت ملی و شماری از مسئولان بارز وزات کشور و ارتش و پلیس از جمله "رستم غزاله" و وزیر امور اجتماعی برگزار شد و بشار اسد از این مسئولان خواست نه تنها با عباس زکی جلسه برگزار کنند، بلکه او را برای بازدید میدانی همراهی کنند و اردوگاه ها را مورد تفقد قرار دهند و همین اتفاق افتاد به طوری که وزارت امور اجتماعی 2500 سبد غذا فراهم کرد تا به اردوگاه الیرموک فرستاده شوند و گذرگاهی انسان دوستانه از طریق مسئولان جنبش فتح در اردوگاه ایجاد شد اما جبهه النصره با کارشکنی در برابر این اقدامات، از عملی شدن آن جلوگیری کرد.
زکی همچنین به بشار اسد خبر داد که آب و برق اردوگاه الیرموک از شش ماه پیش تاکنون قطع است.

به گزارش العالم، سرنوشت آورگان فلسطینی در سوریه در حالی در هاله ای از ابهام قرار گرفته که موضع گیری برخی از سران جنبش حماس در برابر دولت سوریه و حمایت آنها از گروه های تروریستی در این کشور به بهانه انقلابی گری، باعث سوق داده شدن بیشتر آنها به سمت جریان های تکفیری شد که بیشترین آسیب از این رفتار را ساکنان اردوگاه آرام یرموک دیدند که با حضور افراد مسلح تروریست عملاً آن را تبدیل به پناهگاهی برای خود مبدل کردند.

26

پربیننده ترین خبرها