شکست طرح جایگزین برای حمله امریکا به سوریه

شکست طرح جایگزین برای حمله امریکا به سوریه
سه شنبه 5 آذر 1392 - 10:40

تروریست ها که با ناامیدی از حمله امریکا به سوریه، با آغاز عملیات بزرگی درصدد پایان دادن به محاصره غوطه شرقی بودند در هدف ترسیم شده شان برای "حمله ناگهانی و دردناک" در این منطقه در حومه دمشق که از روز جمعه گذشته آغاز شده است، شکست خوردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هدف اعلام شده از حمله اخیر تروریست ها پایان دادن به محاصره غوطه توسط ارتش سوریه بود که از ماه آوریل سال جاری تاکنون ادامه داشته است.
حلقه دورتر محاصره این منطقه حیاتی، از شهر "العتیبه" واقع در منتهی الیه شرق غوطه و شمال شرق فرودگاه بین المللی دمشق می گذشت. این شهر به عنوان دروازه منطقه غوطه از سمت اردن و عراق از طریق بیابان های سوریه به شمار می آید.
از زمان محاصره "العتیبه" توسط نیروهای ارتش سوریه و سپس کنترل کامل بر آن در حدود هفت ماه پیش، پیشروی های ارتش و شکست تروریست ها در حومه دمشق به صورت پیاپی ادامه یافت. اما تروریست ها در روزهای اخیر تلاش کردند تا "العتیبه" را بار دیگر به کنترل درآورند تا بدین وسیله به محاصره غوطه پایان دهند.
گروههای مسلح و حامیانشان شکستن محاصره غوطه را به منزله بازیابی توان در زمینه تهدید به حمله به دمشق می دانستند. از این رو اقدام به حمله در مناطق مختلفی کردند و حملاتشان را در مناطقی متمرکز کردند که از آنجا بتوانند به سوی "العتیبه" حمله نمایند.
در دو مرحله از حمله تروریست ها توانستند شماری از نیروهای ارتش سوریه را مورد هدف قرار دهند که بر اساس آمار موجود، حدود 65 نفر از نیروهای آن کشته شدند. منابع رسمی میدانی اعلام کردند که عوامل اصلی این حمله تروریست های "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به داعش و "جبهه النصره" بودند. همچنین شمار زیادی از تروریست هایی که با هزینه عربستان در اردن آموزش دیده بودند نیز در این حمله شرکت داشتند.
تروریست ها در تحقق هدفشان مبنی بر پایان دادن به محاصره غوطه شکست خوردند. اما در این میان فرماندهان ارتش سوریه نیز انتظار نداشتند حمله گروه های مسلح از چنین شدتی برخوردار باشد.
همزمان با افزایش حرف و حدیث ها درباره تصمیم امریکا برای حمله نظامی به مراکز استقرار ارتش سوریه، گروه های مسلح خود را برای عملیات مذکور همزمان با این حمله آماده کرده بودند.
فرماندهان میدانی رسمی اعلام کردند به دنبال عقب نشینی امریکا از حمله نظامی فراگیر به سوریه، عملیات دو روز اخیر گروههای مسلح به عنوان جایگزینی برای این عملیات نظامی به شمار می آمد. این منابع خاطر نشان کردند اگرچه گروههای مسلح پیشروی هایی به دست آوردند اما همچنان تحت کنترل باقی ماندند. مهم ترین دستاورد آنها از این پیشروی، بهبود روحیه آنها پس از شکست های پیاپی در ماههای اخیر بود از این رو آنها به حالت ناامیدی از پیشروی میدانی پایان دادند.
منابع میدانی تأکید کردند با وجود اینکه ارتش هنوز مناطقی را که تروریست ها به اشغال خود درآورده اند به طور کامل بازپس نگرفته است اما شمار فراوان کشته ها در میان گروه های مسلح از طیف های مختلف، نشان دهنده آن است که نیروهای ارتش در این منطقه ابتکار عمل را در دست دارد و ارتش سوریه بر پیگرد و تعقیب افراد گروه نفوذی از اردن تمرکز دارد.
این منابع خاطرنشان کردند که ارتش در حمله اخیر علاوه بر بازپس گیری مناطقی که کنترل آنها را از دست داده است درصدد پیشروی بیشتر در این مناطق است تا در آینده از پیشروی های میدانی تروریست های مسلح از گروه های مختلف اعم از "النصره"، "داعش" و "گروهک های اردنی" جلوگیری نموده و وضعیت روحیه تروریست ها را به حالت یأس و ناامیدی قبل از حمله غوطه بازگرداند.
در مقابل، یک منبع مخالف نیز اعلام کرد که افراد مسلح درصدد بودند تا با این عملیات به طور همزمان به محاصره غوطه شرقی و حومه جنوبی دمشق پایان دهند. درگیری های شدید ارتش با گروه های مسلح، روز دوشنبه نیز ادامه یافت و منابع رسانه ای از کشته شدن بیش از 300 نفر از جمله فرماندهان میدانی و اصلی گروه های مسلح خبر می دهند. پایگاه های طرفدار دولت و وابسته به مخالفان تصاویری از ده ها جسد را منتشر کردند که هر کدام از طرفین آنها را متعلق به کشته های طرف مقابل می دانست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها