ماه عسل روابط عربستان و آمريكا

ماه عسل روابط عربستان و آمريكا
سه شنبه 10 دی 1392 - 10:07

لوموند در گزارشی، روابط فرانسه و عربستان سعودی را در مقطع کنونی "ماه عسل" توصیف کرده و دلیل آن را وسوسه فرانسه برای امضای قراردادهای تسلیحاتی با ریاض می داند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه فرانسوی لوموند با اشاره به سفر فرانسوا اولاند، رئيس جمهور این کشور به رياض و گرم شدن روابط دو کشور پس از اختلاف عربستان با آمريكا در 2 موضوع سوريه و ايران، اولاند را بهترين دوست غربي رياض دانست و نوشت: استقبال گرم از اولاند در سفر به عربستان سعودي نشان دهنده ترديد ریاض به روابط با شريك تاريخي اش آمريكا است.

به نوشته اين روزنامه، روابط آمريكا و عربستان از زماني كه باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا، از حمله نظامي به سوريه در سپتامبر گذشته خودداري كرد و همچنين بر رويكرد ديپلماتيك با ايران به عنوان بزرگ ترين حريف و مخالف منطقه اي عربستان تاكيد كرد، به سردي گراييده است.

تمايل مشترك عربستان و فرانسه بر سرنگوني بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، تنها عامل شكل گيري این «ماه عسل» نيست، بلكه دو كشور به برنامه هسته اي ايران و اهداف منطقه اي تهران، شك و ترديد دارند. مخالفت های لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه بای امضاي توافق نامه ژنو نیز در اين چارچوب صورت گرفت و مسئولان رياض را بسيار خرسند كرد.

روزنامه لوموند در ادامه افزود: پاريس که مورد احترام عربستان سعودي قرار گرفته است، در مقابل خواهان امضاي قراردادهاي تسليحاتي با عربستان به عنوان قدرداني از مواضع اش در قبال ایران و سوریه شده است و باید گفت که مازاد 55 ميليارد دلاری بودجه عربستان، وسوسه فرانسه را برانگيخته است.

در زمان ریاست جمهوری ژاك شيراك، رئيس جمهور اسبق فرانسه، پاريس و رياض در خصوص پرونده ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان كه به دربارعربستان سعودي نزديك بود و مسئله خروج نيروهاي سوري از لبنان، روابطی گرم و همکاری خوبی داشتند. اما روابط دو كشور در زمان رياست جمهوري نيكولا ساركوزي، رئيس جمهوري پيشين فرانسه، به سردی گرایید و فرانسه به قطر تمايل پيدا كرد و دوحه را بر رياض ترجيح داد؛ اما اولاند رويكرد شيراك را برگزید.

لوموند در پایان تاکید می کند: سیاست همسوي فرانسه و عربستان در لبنان و سوريه ممكن است سبب ناخرسندي آمريكا شود كه روز به روز از محور سني دور مي شود. این رویکرد ممکن است برای فرانسه در توجيه روابطش با رياض مشکل ساز شود و همچنین مشارکت نداشتن پاریس در نشست ژنو-2 می تواند به منزوی شدن فرانسه بیانجامد. عربستان هم همچنان از سركوبگري ها در مصر حمايت مي كنند و مخالفان داخلی را به شدت سرکوب می کند.

پربیننده ترین خبرها