بازداشت 183 بحرینی در یک ماه

بازداشت 183 بحرینی در یک ماه
سه شنبه 24 دی 1392 - 19:49

اداره آزادی و حقوق بشر بحرین از بازداشت 183 معترض بحرینی در ماه دسامبر سال 2013 خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "هادی موسوی" مسئول اداره آزادی و حقوق بشر جمعیت وفاق بحرین روز سه شنبه در کنفرانسی خبری در مقر این جمعیت اعلام کرد: در ماه دسامبر سال گذشته، 183 معترض با اتهامات سیاسی بازداشت شدند که از این میان 31 نفر بازداشتی ها کودک بوده اند.

17 نفر از این افراد در زندان های رژیم آل خلیفه شکنجه شده اند.

در تظاهرات ماه دسامبر 16 نفر از معترضان بحرینی در معرض اصابت گلوله های ساچمه زنی قرار گرفته و دچار مصدومیت شدند. سلاح ساچمه ای از تسلیحات غیر مجازی است که در بحرین برای سرکوب معترضان کاربرد فراوانی دارد.

از دیگر تخلفات مزدوران امنیتی رژیم آل خلیفه شلیک مستقیم گاز اشک آور به سوی معترضان و پرتاب گاز اشک آور به داخل منازل شهروندان بحرینی است.

کاربرد گسترده گازهای سمی و اشک آور علیه شهروندان بحرینی با انتقادات گسترده بین المللی همراه شده است.

در دسامبر سال 2013 ماموران امنیتی به صورت غیر قانونی 207 بار وارد منزل مسکونی شهروندان بحرینی شده اند. بیشتر این حملات در زمان تعقیب و گریز معترضان صورت گرفته است؛ در چنین مواردی ماموران امنیتی معمولا اقدام به پرتاب گاز اشک آور به داخل منازل شهروندان می کنند. این اقدام باعث ایجاد حالت خفگی برای ساکنان خانه ها می شود و تاکنون تلفاتی نیز به همراه داشته است.

رژیم آل خلیفه علاوه بر سرکوب آزادی ها و صدمات فیزیکی به شهروندان بحرینی، همچنان به هتک حرمت مقدسات دینی و مذهبی شیعیان نیز ادامه می دهند.

کمیته حقیقت یاب بحرین که پس از اعتراضات مردمی به دستور پادشاه بحرین تشکیل شده بود، به آل خلیفه توصیه کرد، مساجد تخریب شده را بازسازی کند. در آغاز اعتراضات مردمی، آل خلیفه برای سرکوب معترضان، چندین مسجد شیعیان این کشور را تخریب کرد؛ پس از توصیه کمیته حقیقت یاب، آل خلیفه با فریب افکار عمومی در صدد بازسازی مساجد برآمد، اما مکان مساجد را تغییر می دهد تا مانع حضور حداکثری مردم در این مکان های مقدس شود.

مسجد "عین رستان" بعد از مسجد "امیرالبربغی" دومین مسجدی است که در مکانی غیر از جای اصلی خود ساخته می شود و این امر موجب اعتراض گسترده مردم، علما و فعالان حقوقی شده است.

هر دو مسجد نزدیک خیابان شیخ زاید العام قرار داشتند  و به عنوان دو اثر تاریخی بسیار کهن در معرض دید گردشگرهای خارجی قرار داشت.

تخریب این دو مسجد در چارچوب سلسله حملات با هدف محو آثار تاریخی و دینی در بحرین انجام می شود و آخرین مورد آن نیز حمله نافرجام به مقبره "صعصعة بن صوحان" صحابی جلیل القدر پیامبر (ص) بود.

مسجد عین رستان در زمان اعمال قانون وضعیت فوق العاده در سال 2011 تخریب شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها