سوء استفاده آمریکا از شورای امنیت علیه سوریه

سوء استفاده آمریکا از شورای امنیت علیه سوریه
چهارشنبه 28 ارديبهشت 1390 - 05:25

آمريکا در حالي در تلاش است از شوراي امنيت به بهانه وجود اعتراضات در سوريه، به عنوان برگه اي عليه دمشق استفاده کند که در باره سرکوب و کشتار ملت بحرين از سوي رژيم شيخ حمد بن عيسي آل خليفه واکنش جدي از خود نشان نمي دهد.

وليد فارس مدرس دفاع ملي واشنگتن درگفت وگو با شبکه تلويزيوني بي بي سي عربي از واشنگتن، درباره فشارهاي جديد آمريکا بر سوريه گفت: جمهوري خواهان و دموکرات ها بر اين نظرند که نظام سوريه بايد امتيازات بسيار بزرگي به مخالفان بدهد در غير اين صورت پرونده سوريه به شوراي امنيت خواهد رفت.
وي افزود: يکي از امتيازاتي که آمريکا خواهان ارايه آن به مخالفان سوريه است برچيده شدن تک حزبي و استقلال نيروهاي مسلح است بنابر اين در صورتي که سوريه اين مساله را بپذيرد شايد سازوکاري براي حل بحران اين کشور ايجاد شود و در صورتي که نپذيرد پرونده دمشق به شوراي امنيت ارجاع خواهد شد.
فارس درباره برگه هاي فشار آمريکا بر سوريه گفت: برگه نخست مرزهاي سوريه با چهار کشور همسايه ترکيه اردن عراق و اسراييل است؛ برگه دوم فشارهاي اقتصادي و برگه سوم حمايت آمريکا از گروه هاي مخالف نظام سوريه است.
قرار است باراک اوباما رييس جمهور آمريکا روز پنجشنبه مواضع خود را درباره منطقه به ويژه سوريه اعلام کند و در همين ارتباط رايزني مستمري ميان واشنگتن و کشورهاي اروپايي در جريان است.
مدرس دفاع ملي واشنگتن درباره هدف آمريکا از تغيير رفتار نظام سوريه گفت: آمريکا خواستار فراخوانده شدن ارتش سوريه از شهرها و خيابان ها است و اين که رهبران حزب حاکم علنا اعلام کنند آينده در سوريه به مانند گذشته نخواهد بود و ارتش ديگر در درگيري سياسي مشارکت نخواهد داشت و حزب بعث حزب حاکم نخواهد بود.
 اين درحالي است که زماني هيلاري کلينتون وزير خارجه آمريکا، بشار اسد رييس جمهور سوريه را اصلاح طلب خوانده بود ولي اکنون واشنگتن شرايط موجود در سوريه را فرصت مغتنمي براي فشار بر دمشق يافته است.
فارس در اين باره گفت: کارشناسان در هفت سال گذشته در واشنگتن اين مساله را مطرح کردند که بشار اسد اصلاح طلب است و بسياري در دو حزب آمريکا به ويژه کلينتون اين مساله را پذيرفته بودند اما نمي توان در برابر فشارهاي حزب رقيب در آمريکا  ايستادگي کرد.
وي افزود: در حال حاضر جمهوري خواهان اکثريت را در کنگره در اختيار دارند و دولت دموکرات اوباما نمي خواهد به سرعت قبل از برگزاري انتخابات با انتقادات جمهوري خواهان روبرو شود بنابراين رييس جمهور آمريکا و وزير خارجه اين کشور در اين چارچوب و تصاويري که از سوريه مخابره مي شود؛ حرکت مي کنند.    

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها