تبعيت اروپا ازآمريکا؛اين بار علیه سوريه

تبعيت اروپا ازآمريکا؛اين بار علیه سوريه
پنج‌شنبه 29 ارديبهشت 1390 - 17:00

مساله تحريم آمريکا عليه کشورهاي مستقل و مخالف سياست هاي استکباري واشنگتن ديگر به سناريوي نخ نما و ملال آوري تبديل شده است و بدتر از اين، دنباله روي کشورهاي اروپايي از آمريکا در اين خصوص به رغم تجربه هاي شکست خورده استفاده از چنين سياست خبيثانه است.

دولت باراک اوباما چهارشنبه (28 ارديبهشت) شش مقام ارشد سوريه را به دليل آنچه که اتهام دست داشتن در سرکوب معترضان سوري خواند؛ تحريم کرد.
در اين که ملت ها حق برخورداري از آزادي، تعيين سرنوشت خويش از طريق مشارکت در انتخابات و فعاليت هاي سياسي را دارند و سرکوب و کشتار آنها به خاطر اعتراضات مسالمت آميز امري نکوهيده است؛ جاي شک و شبهه اي نيست.
اما اين تحريم ها در حالي از سوي اوباما عليه سوريه مطرح شده است که رژيم بحرين به عنوان دوست و همپيمان آمريکا تظاهر کنندگان اين کشور را با چراغ سبز واشنگتن و درست يک روز پس از ديدار رابرت گيتس وزير دفاع اين کشور از منامه با فراخواندن نيروهاي عربستاني و اماراتي به خاک وخون کشيد.
اين در حالي است که پس از حوادث تونس و مصر، قيام مردم بحرين نيز متاثر از بيداري اسلامي منطقه به آرامي از اعتصاب و تحصن در ميدان اللولو منامه پايتخت اين کشور آغاز شد و مردم بحرين در اعتصاب هاي خود خواستار اعطاي آزادي‌هاي سياسي و تغيير نظام حاکم از يک رژيم استبدادي به نظامي مردم سالار بودند.
واکنش دوستانه و ملاطفت آميز اوباما نسبت به کشتار، شکنجه، دستگيري، زنداني و تجاوز به تظاهرکنندگان تا صدور احکام اعدام و حبس ابد توسط رژيم حاکم بحرين و درعين حال رويکرد سختگيرانه وي نسبت به کشورهاي مخالف سياست هاي استکباري واشنگتن به خوبي سياست يک بام و دو هواي آمريکا را برخلاف ادعاهاي حقوق بشري و انساندوستانه آن براي افکار عمومي نمايان کرد.

اتحاديه اروپا محدوديت هاي سوريه را گسترش مي دهد
 
به دنبال اقدام آمريکا عليه سوريه اتحاديه اروپا نيز طبق سنت پيشين و در اقدامي کورکورانه قصد دارد فهرست مقامات سوريه را که ورود آنها به اروپا ممنوع بوده و سرمايه هاي آنها توقيف مي شود، گسترش دهد.
 "مايکل من" سخنگوي نهاد سياست خارجي اتحاديه اروپا روز پنجشنبه (29 ارديبهشت) با اعلام اين خبر در بروکسل گفت: مذاکرات ميان کشورهاي عضو اتحاديه اروپا ادامه دارد تا فهرست اشخاص مورد تحريم گسترش يابد.
پيشتر"کاترين اشتون" رييس ديپلماسي اتحاديه اروپا اعلام کرده بود که قصد دارد"حداکثر فشار سياسي" را بر مقامات سوريه وارد کند.
اين اقدامات در حالي صورت مي گيرد که طبق گزارش هاي دريافتي از روز چهارشنبه (28 ارديبهشت) اوضاع در سوريه آرام شده طوري که اعلام شد بحران اين کشور پايان يافته است.
آنچه نويسنده در اين مطلب به دنبال واکاوي آن است رويکردهاي زننده و تحقير آميز کشورهاي استکباري عليه حکومت هاي مستقل از سياست هاي آنها به ويژه حاميان مقاومت در منطقه است.
ملت سوريه، بحرين، عربستان، الجزاير، اردن و ملت هاي سراسر جهان از نظر آمريکا و استکبار جهاني در ترازويي سنجيده مي شوند که در تعابير جرج بوش رييس جمهور قبلي آمريکا در باره تروريسم به طور ضمني بکارگرفته شد و آن تروريسم خوب و بد است.
اکنون اين قانون نانوشته در باره انقلاب هاي مردم منطقه تحت عنوان انقلاب هاي خوب و بد در حال اعمال از سوي قدرت هاي استکباري و کشورهاي به اصطلاح پرچمدار دموکراسي و آزادي در حال اجراست.
آنچه بايد به سران کشورهاي غربي گوشزد کرد اين است که ملت هاي مظلوم منطقه فريب بازي موش وگربه شما را نخواهند خورد و دستانتان ديگر براي ملت هاي متسضعف رو شده است.     
يک قياس ساده بين بحرين و سوريه به خوبي نشان خواهد داد که غرب به هيچ وجه حاضر نيست منافع خود را به خاطر دفاع از ملت هاي کشورهاي ديگر به خطر بيندازد به عبارتي اگر ناوگان پنجم دريايي آمريکا به جاي بحرين در دمشق استقرار داشت هم اکنون اين حکومت منامه بود که امروز از سوي آمريکا و غرب مورد هجمه قرار مي گرفت و برعکس حاکمان دمشق در حاشيه امنيت بودند و همين طور است وضعيت مشابه ملت هاي تحت ستم در عربستان و ساير کشورهاي غير مردم سالار منطقه. 

آمريکا بشار اسد را تحريم کرد

دولت باراک اوباما به رغم روي کار آمدن با شعارهاي پر سر و صداي تغيير اما همان سياست هميشگي وتغيير ناپذير آمريکا را در عمل در دستور کار خود دارد و در راستاي حرکت بر ريل اسلاف خود اين بار مساله تحريم مقامات سوريه را مطرح کرد.
در همين ارتباط اوباما بشار اسد رييس جمهوري سوريه و شش مقام ارشد حکومت وي را به اتهام دست داشتن در سرکوب معترضان سوري تحريم کرد.
مقام هاي سوري تحريم شده از سوي کاخ سفيد عبارتند از: بشار اسد، رئيس جمهوري، فاروق شرع معاون وي، عادل سفر نخست وزير، محمد ابراهيم شعار وزير کشور، علي حبيب محمود وزير دفاع، عبدالفتاح قدسيه رييس اطلاعات ارتش و محمد ديب زيتون رييس اداره امنيت سياسي.
تحليلگران مي گوين

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها