رونق گرفتن تجارت غیرقانونی در عراق

رونق گرفتن تجارت غیرقانونی در عراق
چهارشنبه 1 ارديبهشت 1395 - 12:19

شیوع فقر در عراق و ناتوانی سرپرستان خانواده ها از تأمین نیازهای ابتدایی، به رونق خرید و فروش اعضای بدن به ویژه کلیه در این کشور منجرشده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خانواده "ام حسین" یکی از خانواده های فقیر عراقی است که در آستانه فروپاشی قرار دارد. وی به همراه همسر و چهار فرزندش مثل میلیونها عراقی دیگر از فقر مطلق رنج می بردند.
علی همسر ام حسین دچار بیماری دیابت و مشکلات قلبی است. وی بیکار هم هست.
ام حسین طی نه سال گذشته به عنوان خدمتکار در خانه مردم کار کرده است و در این مدت به شدت خسته شده و دیگر قدرت کار کردن ندارد.
ام حسین به خبرنگار بی بی سی عربی گفت: من خسته شده ام پولی برای پرداخت اجاره خانه و خرید دارو و تأمین نیازهای بچه ها و تهیه غذا برای آنها ندارم.
ام حسین و خانواده اش در منزل اجاره ای یک خوابه در شرق بغداد زندگی می کنند.
چند ماه پیش منزل آنها به دلیل فرسودگی فرو ریخت اما آنها با کمک خویشاوندان و دوستانشان، مقداری پول برای اجاره منزلی دیگر تهیه کردند.
همسر وی می گوید: هر کاری را که بتوان تصور کرد انجام داده ام؛ قصابی کرده ام کارگری کرده ام من از کسی پول نخواسته ام مردم خودشان به ما کمک می کنند.
وی افزود: من از مردم غذا نخواسته ام بلکه فقط از پسرم خواسته ام بقایای نان را که در گوشه و کنار ریخته شده جمع کند برای خوردن بیاورد. من از کسی نه پول خواسته ام نه غذا.
به این ترتیب ام حسین به دلیل شرایط دشوار مالی تصمیم گرفت دست به فداکاری بزرگی بزند.
وی گفت: "نمی توانم خانواده ام را تأمین کنم بنابراین می خواهم کلیه ام را بفروشم. من نمی خواهم خودفروشی کنم و نمی خواهم زیر بار منت دیگران باشم."
اینگونه بود که ام حسین و همسرش به سراغ یک تاجر غیرقانونی اعضای بدن انسان رفتند اما آزمایشهای اولیه نشان دادند که اعضای بدن آنها سالم نیست.
پس از اعلام نتیجه آزمایش علی با خشم فریاد زد: به خاطر اوضاع مالی بدمان به فکر فروش کلیه پسر نه ساله ام افتاده ام... هر کاری انجام می دهم تا دستم جلوی مردم دراز نشود. ... چرا باید وضع ما اینگونه باشد؟
این خانواده این کار را هم نتوانستند انجام دهند، آنها دچار یأس مطلق هستند.

فروش اعضای بدن
به دلیل شیوع فقر و بدبختی در عراق، خرید و فروش اعضای بدن انسان در بغداد رونق فراوانی دارد.
طبق آمار بانک جهانی در سال 2014، حدود 22.5 درصد از مجموع 30 میلیون عراقی در فقر مطلق دست و پا می زنند.
باندهای خرید و فروش اعضای بدن انسان، هر کلیه اهدا شده را حدود ده هزار دلار آمریکا می فروشند. این باندها جامعه فقرای عراق را هدف قرار داده اند به این ترتیب این کشور مرکز تجارت اعضای بدن انسان در خاورمیانه است.
یکی از وکلا به نام فارس البیاتی در این باره گفته است: این پدیده به قدری شیوع یافته که حکومت قادر به مقابله با آن نیست.
البیاتی افزود:" طی سه ماه گذشته با 12 نفر در این رابطه ملاقات کرده ام آنها به دلیل فروش کلیه دستگیر شده بودند... و فقر، علت این اقدام آنها بود.
این وکیل گفت: پدری را تصور کنید که بیکار است و هیچ منبع درآمدی برای تآمین خانواده اش ندارد. بنابراین خود را قربانی می کند. من او را قربانی می دانم و با این عنوان از او دفاع می کنم.
در سال 2012 دولت عراق به منظور کوتاه کردن دست تاجران غیر قانونی اعضای بدن انسان، قانون جدیدی را تصویب کرد.
طبق این قانون اهدای عضو، فقط به خویشاوندان آنهم پس از امضای رضایتنامه بین آنها، مجاز است. البته باندهای مزبور برای رسیدن به هدف خود، دست به جعل اسناد می زنند.
به گفته این وکیل عراقی، برای کسانی که به اتهام خرید و فروش اعضای بدن انسان دستگیر می شوند، مجازاتی بین سه سال زندان تا اعدام وضع شده است.
گزارشگر بی بی سی عربی می گوید: اجازه یافتیم با یک زندانی عراقی که به جرم فروش کلیه بازداشت شده بود ملاقات کنیم. پس از انجام بازرسی های دقیق موفق شدم وی را در زندان ملاقات کنم.
این زندانی که محمد نام داشت و ترجیح داد اسم کاملش را به ما نگوید، خاطرنشان کرد، "من و 10 نفر دیگر به دلیل خرید و فروش اعضای بدن انسان محکوم شده ایم و در این زندانی که به شدت حفاظت می شود، گرفتار شده ایم". وی گفت: فقر نمی تواند توجیهی برای این قبیل کارها باشد.

معامله ای که انجام نشد
محمد دو بچه دارد او می گوید: من در ابتدای کار به جرم و خلاف قانون بودن این کار فکر نکرده بودم... من فقط به بعد انسانی قضبه فکر کرده بودم اما چند ماه بعد که اوضاع اسفناک فروشندگان عضو را دیدم، رفته رفته به بعد اخلاقی قضیه هم فکر کردم.
محمد افزود: "وقتی که می دیدم جوانی مجبور است به خاطر پول عضو بدنش را بفروشد، دلم می سوخت".
وی در نوامبر 2015 در مقابل بیمارستان دولتی در بغداد، توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد.
محمد گفت: تمام روند پیوند عضو در بیمارستانهای خصوصی به خصوص در کردستان عراق انجام می شود زیرا در آنجا برخلاف بغداد نظارت و کنترل شدیدی وجود ندارد.

208 ـ 211-8

پربیننده ترین خبرها